شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
در دیدارهای چندجانبه دکتر ضیایی با روسای جمعیت‌های ملی در حاشیه سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مطرح شد
آمادگی جمعیت‌های ملی برای گسترش روابط دوجانبه با هلال‌احمر ایران

شهروند|  رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در حاشیه برگزاری سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، با هدف تقویت و افزایش روابط و همکاری‌های دوطرفه، دیدارهای چندجانبه‌ای با روسای مختلف جمعیت‌های ملی داشت. در دیدار دکتر سیدامیرمحسن ضیایی با روسای جمعیت‌های ملی یمن، فلسطین، تاجیکستان، بولیوی، اکوادور، غنا و زیمبابوه بر تحکیم و گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه تاکید شد.
توزیع داروهای ارسالی هلال‌احمر ایران
در بیمارستان‌های  یمن
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان همچنین با عبدالوهاب عباس، دبیرکل هلال‌احمر یمن در تعز دیدار کرد. عبدالوهاب عباس، دبیرکل جمعیت هلال‌ا‌حمر یمن در تعز با اشاره به شرایط وخیم انسان‌دوستانه در یمن اظهار کرد: «کمک‌های ارسالی سایر جمعیت‌ها به یمن، به علت شرایط نامساعد امنیتی، به نحو مطلوبی به دست مردم نرسیده است، البته هلال‌احمر تلاش‌های خود را برای توزیع کمک‌‌ها به کار بسته و توانسته است داروها را در بیمارستان‌ها توزیع کند و به دست مردم نیازمند برساند.» او با اشاره به این‌که هم‌اکنون با توجه به راه‌اندازی مرکز لجستیک کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در صلاله، کمک‌ها به شکل مناسب‌تری از صلاله به یمن منتقل می‌شود، اظهار کرد: «در بندر صلاله کمک‌ها دوباره بسته‌بندی شده و براساس استانداردهای موجود به داخل کشور منتقل می‌شود.» دکتر ضیایی نیز در دیدار با عبدالوهاب عباس، با تاکید بر این‌که کمک‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر ایران برای مردم یمن، بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض است، عنوان کرد: «هدف ما کمک به مردم جنگ‌زده و نیازمند بوده و تلاش می‌کنیم اصل بی‌طرفی و بی‌غرضی را برای مردم یمن کاملا رعایت کنیم.»
استفاده از ظرفیت فدراسیون برای ارسال کمک به مردم فلسطین
دکتر ضیایی همچنین با دکتر یونس الخطیب، رئیس هلال‌احمر فلسطین دیدار کرد. در این دیدار طرفین به نحوه امدادرسانی به مردم فلسطین و بروز مشکلات عدیده در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور اشاره کردند و با توجه به مشکلات عدیده در ارسال کمک‌های بشردوستانه از ایران به فلسطین، پیشنهاد شد تا جمعیت هلال‌احمر ایران، کمک‌های انسان‌دوستانه را از طریق فدراسیون بین‌المللی به این کشور ارسال کند.
علاقه‌مندی تاجیکستان به افزایش سطح روابط با هلال‌احمر ایران
باباجان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر تاجیکستان نیز در دیدار با دکتر ضیایی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و زبانی میان 2 کشور، گفت: «علاقه‌مندیم تا سطح روابط خود را با هلال‌احمر ایران افزایش دهیم و در جهت توسعه فعالیت‌ها گام برداریم.» او با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده میان 2 جمعیت ملی ایران و تاجیکستان افزود: «تاکنون 3 یادداشت تفاهم میان 2 جمعیت امضا شده و لازم است که همه این یادداشت تفاهم‌ها در یک یادداشت تفاهم تجمیع شود.» دکتر ضیایی نیز در این دیدار از اعلام آمادگی جمعیت هلال‌احمر ایران برای بسط روابط دوجانبه با هلال‌احمر تاجیکستان خبر داد و گفت: «می‌توان با امضای یک تفاهمنامه تکمیلی، در زمینه‌های مختلف به‌ویژه توسعه همکاری در بخش آموزش و مدیریت بهداشت و درمان و ... اقدام کرد.»
تاکید بر افزایش روابط با کشورهای
 آمریکای لاتین
دکتر ضیایی در جریان دیدارهای چندجانبه خود، ملاقات مشترکی نیز با عبدل پنا لیلو و خوان کوئه‌وا اورتگا روسای صلیب‌سرخ بولیوی و اکوادور داشت. در این نشست مشترک بر همکاری با جمعیت‌های منطقه آمریکای لاتین و به موضوعاتی چون توسعه مراکز درمانی در بولیوی، پرداختن به مسأله آموزش و حمایت از برنامه‌های آموزشی صلیب‌سرخ بولیوی، گسترش روابط میان این 3 جمعیت ملی، مشارکت هلال‌احمر ایران در برنامه‌های کاهش فقر در پاناما و ... تاکید شد. همچنین امکان اجرای پروژه سه‌جانبه میان صلیب‌سرخ بولیوی، اکوادور و هلال‌احمر ایران بررسی و مقرر شد تا در زمینه آموزش نیز این پروژه سه‌جانبه اجرایی شود.
گسترش همکاری‌های درمانی
 با صلیب‌سرخ غنا
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در حاشیه شورای نمایندگان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با دکتر میشل آگیکوم آدو، رئیس صلیب‌سرخ غنا دیدار کرد. در این دیدار بر ارتقای سطح روابط دوجانبه و گسترش هماهنگی‌ها و همکاری‌های بهداشتی و درمانی تاکید شد. همچنین با توجه به فعالیت مرکز درمانی جمعیت هلال‌احمر ایران در غنا، بر ارتقای سطح خدمات درمانی و همچنین تبدیل مرکز سلامت ایران به محلی برای ارایه خدمات امدادی، آموزشی و سایر فعالیت‌های بین 2 جمعیت تاکید و توافق شد. به علاوه توافق شد افزون بر خدمات سلامت، جمعیت هلال‌احمر ایران، حضور بیشتری در غنا داشته و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به غنا نیز از دیگر موارد همکاری بین طرفین باشد.
افزایش کیفیت خدمات مرکز سلامت هلال‌احمر ایران در زیمبابوه
ادسون ملامبو، رئیس صلیب‌سرخ زیمبابوه همچنین در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان با اشاره به ملاقات‌های مفیدی که امسال در تهران با مسئولان هلال‌احمر ایران داشته است، اظهار کرد: «هم‌اکنون آماده اجرای یادداشت تفاهم دوجانبه با ایران هستیم و در این زمینه جلساتی با رئیس مرکز سلامت در حراره داشتیم و امیدواریم مطابق با بندهای یادداشت تفاهم، برنامه‌های اجرایی را آغاز کنیم.» او با اشاره به این‌که حل‌وفصل مسائل مرتبط با مرکز سلامت جمعیت در زیمبابوه از نقطه نظر مسائل اداری، منابع انسانی و سایر مسائل باید در اولویت کاری بین 2 جمعیت قرار گیرد، عنوان کرد: «با توجه به موضوعات پیش‌رو بین 2 جمعیت در حوزه سلامت و درمانگاه جمعیت، ضروری است تا با توافق در زمینه مسائل مورد توجه در جمعیت، این موارد به شکل مناسبی حل‌وفصل شود.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر این‌که افزایش کیفیت خدمات ارایه شده از سوی مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر ایران به مردم نیازمند زیمبابوه، هدف اصلی جمعیت هلال‌احمر ایران است، گفت: «هلال‌احمر ایران آمادگی دارد با توجه به نقطه نظرات صلیب‌سرخ زیمبابوه این خدمات را ارتقا بخشد.» لازم به ذکر است دکتر ضیایی، دیدارهایی نیز با رئیس جمعیت هلال‌احمر پاکستان و دبیرکل صلیب‌ سرخ کانادا داشته است.
گفتنی است، در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر که با حضور نمایندگان 194 دولت عضو کنوانسیون ژنو و 190 تن از رؤسای جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر روز گذشته در محل کنفرانس‌های بین‌المللی ژنو آغاز به کار کرد، دکتر ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان ریاست هیأت هلال‌احمر و شاکریان، رئیس اداره سیاسی و بین‌الملل وزارت امورخارجه ریاست هیأت دولت جمهوری اسلامی را برعهده داشت. در ابتدای برگزاری این مراسم، اصول هفتگانه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر قرائت شد و پس از آن جوایز داوطلبان فعال در بحران ابولا درغرب آفریقا به آنها اهدا شد. کنفرانس بین‌المللی با سخنرانی جورج ویکری، رئیس کمیسیون دایمی نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر رسما آغاز شد. او با اشاره به کشته‌شدن جمع کثیری از داوطلبان در سوریه، یمن و دیگر کشورها از همه شرکت‌کنندگان خواست تا به احترام آنها از جا برخاسته و به آنها احترام بگذارند.

 


تعداد بازدید :  152