شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
کرج يکي از پرخطرترين‌ها در زمينه مبتلايان به ايدز

  ملیحه مومن‌پور| رئيس مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکي در همايش روز جهاني مبارزه با ايدز از پرخطر بودن البرز در زمينه ايدز خبر داد.
 محمدمهدی گويا به اجراي موفقيت‌آميز طرح‌هاي کنترل همه‌گيري ايدز اشاره کرد و گفت: موفقيت در تمام دنيا يکسان نيست و بعضي مناطق همچون خاورميانه، شمال‌آفريقا، اروپاي‌شرقي و آسياي‌ميانه به موفقيت مناسبي درخصوص کنترل اين بيماري دست
نيافته‌اند.
وي گفت: در اين مناطق بايستي با برنامه‌هاي ويژه و قوي‌تري حرکت کرده و با انرژي مضاعف براي دستيابي به هدف فعاليت کنيم. وي با اشاره به اين‌که معتادان تزريقي و کساني که روابط نامشروع جنسي دارند گروه‌هاي در معرض خطر هستند، اظهارداشت: اين افراد بايستي تغيير رفتار دهند.
وي گفت: انتشار اين بيماري در کشور ما همچون ديگر کشورها يکسان نيست و در بعضي مناطق، استان‌ها و شهرها خطر جدي‌تر است که بايد ويژه ديده شوند.
اين مسئول، يکي از پرخطرترين استان‌ها و شهرهاي کشور در زمينه تعداد مبتلايان به ايدز و امکان فراگيري آن را استان البرز و شهر کرج دانست و افزود: امروز با اين نيت به کرج آمده‌ام تا با کمک مردم اين استان درخصوص راه‌های جلوگیری از ابتلا به اين بيماري پرخطر جدي‌تر تلاش کنيم.
رئيس مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکي از اجراي همکاري تعريف شده میان وزارت‌علوم و بهداشت درجهت مشاوره و آگاهي‌سازي نسل جوان درخصوص روش‌هاي پيشگيري و کنترل بيماري ايدز خبرداد و افزود: در اجراي اين همکاري، از طريق مراکز دانشگاهي طرح تربيت مربيان ويژه در تمامي اين مراکز اجرا مي‌شود.
وي اظهار داشت: اين طرح به منظور پرکردن خلأهاي موجود در شناسايي بيماري ايدز در سطح کشور است تا جوانان ضمن آگاهي از چگونگي برخورد با اين بيماري و بيماران، رفتارهاي مناسب براي پيشگيري از ابتلا و انتقال بيماري را بشناسند.
وي در ادامه به اجراي طرح 15ساله در تعدادي از کشورها و همچنين ايران جهت کنترل همه‌گيري ايدز اشاره کرد و گفت:   مسئولان امر به اين نتيجه رسيده‌اند که با يک تلاش همگاني تمام کشورها در همه عرصه‌ها بايستي دست به دست هم دهند تا طي مدت 15‌سال آينده (سال 2030) به  همه‌گيري ايدز پايان دهيم. گويا در ادامه گفت: در اجراي اين طرح بايستي به نقطه‌اي  برسيم که مشکل بهداشتي و اجتماعي در کشورها وجود نداشته باشد که در صورت ابتلاي يک فرد به يک بيماري و عفونت اين امر اتفاقي بوده و مردم از تمامي راه‌هاي انتقال و پيشگيري از بيماري‌ها آگاهي
باشند.
وي بيان داشت: اين امر با پيشگيري از رفتارهاي پرخطر و آگاهي‌رساني از ابتلای مردم به ايدز که يکي از مهم‌ترين بيماري‌هاي عفوني در سطح جهان است، محقق مي‌شود.
وي گفت: اجراي طرح 15ساله کار ساده‌اي نيست و اجراي آن در 2 بازه‌زماني 5 (تا ‌سال 2020) و 10 ساله (از ‌سال 2020 تا 2030) تعريف شده است.
رئيس مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکي درخصوص نحوه اجراي طرح، افزود: در 5سال اول اجراي طرح بايستي 90‌درصد مبتلايان به اين عفونت به‌موقع شناسايي شوند درحالي‌که تاکنون فقط حدود 30-25‌درصد مبتلايان به ايدز در کشور ما شناسايي شده‌اند.

 


تعداد بازدید :  757