شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
نگاهی به ساختمان‌هایی که تخریبشان بحران‌های طبیعی را تشدید می‌کند
مراکز حساس شهری

موزه‌ها: 42 موزه در ژانرهای مختلف در تهران هزاران قطعه شیء قیمتی به ارزش میلیاردها تومان را در خود نگهداری می‌کنند که غارت آنها یکی از محتمل‌ترین اتفاقات ممکن درصورت تخریب‌های گسترده آنهاست. در این میان تخریب موزه ملی ایران با 300هزار شیء عتیقه بی‌شک مهم‌ترین هدف گروه‌های تبهکاری حرفه‌ای و آماتور شکل گرفته بعد از بی‌نظمی‌های پس از بحران به‌شمار می‌آید.

بانک‌ها: دسترسی به گاوصندوق‌های تخریب شده پول و امانات بانکی پس از وقوع زلزله و حوادث ویرانگر یک بحران جدی است. 31بانک خصوصی و دولتی که با بیش از ده‌ها‌ شعبه در سراسر پایتخت مشغول فعالیت هستند، در برابر خطر چپاول و غارت قرار می‌گیرند.

فرودگاه: راه‌های هوایی یکی از بهترین راه‌های کمک‌رسانی  و نقل‌وانتقال در زمان وقوع بحران است. 2 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و امام‌خمینی یکی از نقاط انتقال مجروحان و محل دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند. فرودگاه مهرآباد براى مقاومت در برابر نيروهاى ناشى از زلزله طراحى نشده و زلزله‌اى بزرگ مى‌تواند با تخريب ساختمان‌هاى فرودگاه‌ها و آشيانه‌های هواپيما عمليات امداد و نجات را با مشكل روبه‌رو كند.

راه‌ها: تهران با 2‌هزار و 500 کیلومتر مسافت دارای 58 بزرگراه، 263 بلوار،‌ هزار و 892 خیابان اصلی، 12 هزار و 686 خیابان فرعی، 16‌هزار و 750 کوچه، 32‌هزار و 780 بن‌بست و 617میدان  است. تخریب راه‌ها و مسیرهای تردد در این معابر عمومی دسترسی نیروهای امدادی را با مشکل مواجه   می‌کند.

بیمارستان‌ها: در زمان حادثه مصدومان باید به سرعت به بیمارستان‌ها منتقل شوند و بعضا تحت عمل جراحی قرار بگیرند.
 124بیمارستان در تهران وجود دارد که به ‌گفته کارشناسان 60‌درصد ساختمان بیمارستان‌ها ناایمن هستند. در زمان وقوع حادثه امدادرسانی و مداوای مصدومان مشکل‌ساز می‌شود.

خط لوله گاز: شکسته‌شدن و تخریب خطوط لوله‌های گازرسانی در مناطق مختلف تهران خطر آتش‌سوزی و انفجار را درپی خواهد داشت. علاوه بر این اگر گاز در محوطه‌ای جمع شود، افراد در معرض آن دچار خفگی و مرگ می‌شوند. خط لوله دوم شمال و شمال شرق به طول ۹۰۵ کیلومتر با ظرفیت ۵۰ و ۳۰‌میلیون متر مکعب در روز، مسیر گازرسانی را در تهران، سمنان، دامغان، میامی، سبزوار و سنگ‌بست پوشش می‌دهد.

ایستگاه‌های برق: تاسیسات برق 3 فاز، می‌تواند خطر جدی در صورت نشت گاز ایجاد کند. جرقه‌های ناشی از کابل‌های پاره شده یا حتی پاره‌نشده و مجاورت آن با نشت گاز خطر بالقوه‌ای را ایجاد می‌کند که در صورت عدم آمادگی و پیش‌بینی‌های لازم  پیامد‌های آن تاسف‌بار خواهد بود.

خط لوله آب: ترکیدن لوله‌هاي اصلي آب  باعث آبگرفتگی در كل معابر و ساختمان‌ها شده و امدادرساني و نجات مصدومان را با مشكل اساسي مواجه خواهد کرد. شبكه توزيع آب تهران در اغلب مناطق از جنس لوله‌هاى چدنى است و حدود ۴۰‌سال عمر دارد و روزانه به‌طور معمول ۳۰۰ مورد تركيدگى و نشت در آنها رخ مى‌دهد.

مخابرات: قطع‌شدن كليه ارتباطات شهري به‌ويژه ارتباطات مخابراتي، اطلاع‌رسانی را سخت می‌کند.

سدها: آب تهران از 3 منبع سد كرج، سد لار، لتيان و منابع زيرزمينى تهيه مى‌شود. ایمنی و پایداری در مقابل بلایای طبیعی از موارد مهم طراحی سدهاست. 2 سد لار و لتیان که در فاصله کمی با خانه‌های مسکونی ساخته شده‌اند، در صورت تخریب  یکی از تهدید‌های جدی برای ساکنان اطراف سدها محسوب می‌شوند.

آتش‌نشانی: 121 ایستگاه آتش‌نشانی در مناطق مختلف تهران وجود دارد. این ایستگاه‌ها نقش مهمی در کاهش حوادث ثانویه پس از بحران‌های طبیعی دارند. به همین خاطر مكان‌يابي‌ ايستگاه‌هاي‌ آتش‌‌نشاني‌ ضروری است‌ زیرا امكان‌ دسترسي‌ به‌ بيش‌ از يك‌ خيابان‌ می‌تواند عملیات امدادرسانی را تسریع بخشد. بیش از 80‌درصد ساختمان‌های ایستگاه‌های آتش‌نشانی در تهران تازه‌ساخت بوده و در برابر زلزله مقاوم هستند، ساختمان‌های قدیمی نیز در دوره‌های زمانی مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرند تا در صورت بروز مشکل بازسازی شوند.

باغ‌وحش‌ها: تخریب قفس حیوانات در باغ‌وحش‌ها پس از وقوع حادثه. وجود باغ‌وحش بزرگ ارم با 120گونه جانوری از قبیل حیوانات وحشی به‌ویژه شیر، پلنگ سفید، مار و  تمساح خطری جدی برای شهر به‌ویژه ساکنان خیابان‌های اطراف این باغ‌وحش است.

پمپ‌ بنزین: 250پمپ بنزین در سراسر تهران یکی از نقاط بحران‌زا و ناایمن در زمان وقوع حادثه است. تحقیقات نشان می‌دهد، نیمی از جايگاه‌های سوخت در مجاورت خانه‌ها یا اماكن عمومي، تجاري و اداري قرار گرفته‌اند.

مترو: آتش‌سوزی در لوله‌های گاز، ورود گازهای خطرناک، ورود پسماند‌های فاضلاب شهری و خروج قطار‌ها از ریل در ایستگاه‌‌ها و تونل‌های مترو تهران می‌تواند در زمان حوادث طبیعی مشکل‌ساز باشد. با این حال‌ هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفته است: ایستگاه‌ها و شبکه تونل مترو تهران توان مقاومت در برابر زلزله 8.5 ریشتری را دارند. 5 خط مترو با 94 ایستگاه که از شرق، غرب، شمال و جنوب شهر می‌گذرد، یکی از شریان‌های اصلی برای امدادرسانی و کمک در شرایط اضطراری هستند.

زندان‌ها: تخریب ساختمان‌های زندان اوین و فشافویه در تهران می‌تواند باعث هرج‌ومرج و فرار زندانیان و هجوم به داخل شهر شود. زندانیانی که بعضا جرایم خشن و سنگینی در پرونده‌شان دارند.

کلانتری‌ها: بازداشتگاه‌ها و اسلحه‌خانه‌هایی که در این مکان‌ها وجود دارد، یکی از عوامل تهدید‌کننده اجتماعی است. دسترسی و غارت اسلحه‌ها برای مردم عادی می‌تواند خطرآفرین باشد.


تعداد بازدید :  612