شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
اجرای مسکن قسطی در گرو تأیید نرخ کارمزد بانکی
سقف فروش اقساطی مسکن 100‌میلیون تومان شد

شهروند|  حدود یک‌سال از ارایه پیشنهاد انبوه‌سازان برای فروش قسطی مسکن می‌گذرد. براساس این طرح که به منظور رونق‌بخشی به بازار مسکن تدوین شده، قرار است انبوه‌سازان در تمام نقاط کشور واحدهای مسکونی خود را درقبال دریافت پیش‌قسط و تعیین اقساط با نرخ سودی که هنوز تعیین نشده، به متقاضیان واگذارکنند. براساس پیشنهاد انبوه‌سازان بانک مسکن به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث طرح یعنی خریدار، انبوه‌ساز و بانک باید اعتبارسنجی و درواقع ضمانت پرداخت اقساط را انجام دهد. برهمین اساس بانک مسکن به منظور دریافت اجازه برای انجام این ضمانت طرح را به بانک مرکزی ارسال کرد که براساس تازه‌ترین اخبار با آن موافقت شده و تنها تعیین کارمزد بانک مسکن که 5‌درصد پیشنهاد شده، باقی مانده است. دراین زمینه بانک مسکن تأکید کرده است که هیچ‌گونه تعهد مالی برای فروش قسطی مسکن نمی‌پذیرد و قرار نیست تسهیلاتی به خریدار پرداخت شود. براساس توضیحات مدیران این بانک کلیات طرح فروش قسطی مسکن نهایی شده است و براساس آن بانک مسکن مشتریان را از نظر توانایی پرداخت اقساط اعتبارسنجی کرده و به فروشنده معرفی می‌کند. سقفی که این بانک برای اعتبارسنجی مشتریان درنظر دارد، 100‌میلیون تومان است و نحوه فروش به این صورت است که اگر فردی به‌عنوان مثال قصد خرید یک خانه 240‌میلیون تومانی دارد، باید 140‌میلیون تومان را به صورت نقد به فروشنده بپردازد و 100‌میلیون تومان باقی‌مانده را به شکل اقساط پرداخت کند.
البته مدیران این بانک اعلام  کرده اندکه برای اعتبارسنجی مشتریان تضمین مبلغی بالاتر از 100‌میلیون تومان را نپذیرفته‌اند، زیرا شرایط مالی این بانک اجازه پذیرفتن ریسک‌های بالاتر از 100‌میلیون تومان را نمی‌دهد. با این وجود «محمدحسن مرادی» مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت‌‌وگو با فارس توضیح داده است: این‌که مدت زمان بازپرداخت اقساط 100‌میلیون تومانی چند ساله باشد، برای بانک مسکن هیچ تفاوتی ندارد و از نظر این بانک می‌توان اقساط را تا مدت 20‌سال نیز پرداخت اما موضوعی که وجود دارد، این است که تورم دورقمی اجازه نمی‌دهد انبوه‌سازان روی بازپرداخت طولانی‌مدت توافق کنند و ازسوی دیگر بسیاری از خریداران توانایی بازپرداخت اقساط سنگین کوتاه‌مدت را ندارند. او با این استدلال گفته است تصور نمی‌کند فروش اقساطی مسکن جریان خاصی در بازار ایجاد کند.
فروش قسطی مسکن لوکس کمکی به بازار نمی‌کند
محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که این بانک در مرحله آغاز به کار مسکن قسطی فعلا تا ۱۰۰‌میلیون تومان را تضمین می‌کند، گفت: بانک مسکن نقشی در توافق فروشنده و خریدار مسکن و میزان اقساط ندارد. ضمن این‌که قرار نیست هیچ وامی پرداخت شود. او درباره جزییات ضمانت پرداخت 100‌میلیون تومان نیز توضیح داد: بانک مسکن در این طرح ضمانت می‌دهد که به‌عنوان مثال اگر خریدار مسکن آن اقساط مورد توافق با فروشنده مسکن (انبوه‌‌سازان) را پرداخت نکرد بانک مسکن پرداخت ‌کند. این درشرایطی است که مسکن خریداری شده در رهن بانک است و بانک می‌تواند طبق سازوکار قانونی اقساط را از خریدار دریافت یا اقدام به فروش مسکن در رهن کند. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با تأکید بر این‌که پیشنهاد بانک مسکن در تعیین و دریافت نرخ کارمزد 5‌درصد است، گفت: به ‌هرحال اگر بانک مرکزی این کارمزد را تصویب کند، طرح فروش مسکن قسطی اجرایی می‌شود، اما تصور نمی‌کنم این طرح جریانی در بازار ایجاد کند چراکه بسیاری از واحدهای مسکونی که به فروش نرفته، لوکس است که فروش قسطی آن واحدها به شرط 100‌میلیون تومان کمک چندانی به فروش این واحدهای مسکونی نخواهد کرد. مرادی تأکید کرد: به‌ هرحال میزان بازپرداخت و اقساط بستگی به توافق فروشنده (انبوه‌ساز) و خریدار دارد اما قطعا با این وضع کنونی بازار مسکن تصور نمی‌شود که انبوه‌ساز قبول کند که اقساط را 20ساله تعیین کند چون می‌خواهند که پول خود را در کوتاه‌مدت اخذ کرده و کار جدیدی شروع کنند.


تعداد بازدید :  298