شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ارزیابی جامع ایران از گزارش آمانو در آینده نزدیک ارایه می‌شود
نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس بند 9 نقشه راه، در آینده نزدیک به صورت کتبی ارزیابی جامع خود در مورد گزارش مدیرکل را ارایه خواهد کرد. رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: همان‌گونه که آقای عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان نیز تأکید کردند، گزارش آژانس برخی نقاط منفی دارد که از نظر ما مردود است، ازجمله در بخش جمع‌بندی نهایی گزارش ادعاهایی مبنی بر انجام «برخی مطالعات مرتبط» صورت گرفته است. وی گفت: اگرچه گزارش در کل حاکی از عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران و بطلانی برهمه ادعاهای ١٢‌سال گذشته مبنی بر وجود یک برنامه سلاح هسته‌ای در ایران است، ولی حتی برخی ادعاها درهمان حد نیز مورد تأیید نیستند. وی افزود: ما هم‌اکنون درحال بررسی دقیق گزارش و تدوین ارزیابی کتبی خود هستیم و براساس بند 9 نقشه راه آن را ارایه خواهیم کرد. درعین‌ حال که اکنون تمرکز ما معطوف به قطعنامه پیشنهادی 1+5 و بستن موضوع در شورای حکام است.

مجید تخت‌روانچی: هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی ایران علاقه‌مند به همکاری با آمریکای لاتین هستند
معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه که در آخرین مرحله از سفر خود به منطقه آمریکای لاتین به کشور کلمبیا سفر کرده است، روز جمعه به وقت محلی با خانم «ماریانا ساراستی مونتانیا» معاون وزیربازرگانی کلمبیا دیدار و توسعه روابط اقتصادی و تجاری را مورد گفت‌وگو قرار داد. به گزارش ایسنا، مجیدتخت‌روانچی در این دیدار اظهار داشت: نبود شناخت دقیق از توانمندی و ظرفیت‌های اقتصادی و صنتعی دوکشور موجب شده است تا روابط اقتصادی و تجاری دوکشور به اندازه کافی رشد نکند. وی تصریح کرد: در ایران هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی علاقه‌مندند تا با تمام کشورهای آمریکای لاتین و به‌ویژه کلمبیا همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، انرژی، علمی و فناوری گسترش دهد. تبادل هیأت‌های بازرگانی در سطوح مختلف نقش موثری در تقویت و گسترش روابط خواهد داشت. ما معتقدیم دوکشور از ظرفیت‌های خوبی برای رفع نیازهای متقابل برخوردارند. در ادامه این دیدار ماریانا ساراستی مونتانیا معاون وزیر بازرگانی کلمبیا ضمن ابراز خشنودی از سفر معاون وزیرخارجه ایران به کلمبیا اظهار داشت: درمورد عدم شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر با شما کاملا هم‌عقیده‌ام. کلمبیا دوره جدیدی را از ورود به بازارهای جهانی تجربه می‌کند و علاقه‌مندیم از ظرفیت‌های صادراتی خود استفاده کنیم. علاقه‌مندیم تا از طریق برگزاری نشست‌های کارشناسی حوزه‌ها و بخش‌های همکاری را تعیین و موانع موجود را از پیش‌رو برداریم.

قرائت بخش‌هایی از نامه مقام معظم رهبری در سازمان ملل
نماینده کشورمان در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان با موضوع فرهنگ صلح، بخش‌هایی از نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی را قرائت کرد. به گزارش ایسنا، غلامعلی خوشرو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع فرهنگ صلح، با تأکید بر این‌که نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی یادآوری تغییر ذهنیت‌هاست، گفت: هدف از این نامه، ارایه دیدگاهی اصیل از درون جهان اسلام درباره مبارزه با تروریسم برای مخاطبان جوان است.  خوشرو بعد از این جلسه درمصاحبه با خبرنگار صداوسیما با اشاره به قرائت این نامه در نشست مجمع عمومی گفت: از آن‌جا که موضوع نشست مجمع، فرهنگ صلح بود و موضوع اصلی نامه مقام معظم رهبری نیز به همین فرهنگ صلح اشاره دارد، مناسب بود تا بخش‌هایی از آن در این جلسه طرح شود. وی افزود: در این نامه ایشان خواستند تأکید کنند که مسلمان‌ها از ابتدا خواستار صلح و پیشبرد فرهنگ صلح بودند و اگر امروز تروریسم کور در کشور‌های اسلامی و ضدمسلمانان و غربی‌ها به کار می‌رود، دلیل دیگری دارد لذا از جوانان غربی خواستند که به آن دلیل واقعی‌ توجه کنند.  نماینده کشورمان در سازمان ملل تأکید کرد: من با نقل قول از این نامه خواستم نشان دهم که ذهنیت‌هایی که تروریسم را به خوب و بد تقسیم می‌کنند و از تروریست‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند و همچنین ذهنیت‌هایی که به دنبال شبیه‌سازی فرهنگی‌ هستند و در مواجهه با فرهنگ‌های مختلف به‌ویژه فرهنگ غنی اسلامی، قصد دارند از تضادی که ایجاد می‌کنند، بهره‌های خشونت و تندروی ببرند، باید این قبیل رفتار‌ها را کنار گذارند. وی به موضوع تروریسم در نامه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده که تروریسم درد مشترک بشر است و مسلمانان هم خود قربانیان تروریسم هستند، مضافا این‌که ایشان فقط به این درد اشاره نکردند بلکه جوانان غربی را به این آگاهی‌ فراخواندند که دلیل این درد را ببینند و زمینه‌های زدودن را ایجاد کنند. خوشرو به تعبیر رهبر معظم انقلاب از تروریست‌هایی مانند داعش به زباله‌های تاریخ اشاره کرد و گفت: این تعبیر زیبایی بود که به جوانان غربی گفتند که باید این تروریست‌ها را به‌عنوان زباله‌های تاریخی زدود.

 


تعداد بازدید :  349