شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
در فاصله 3 روز پس از حمله مسلحانه سن‌برنادینو
داعش عاملان تیراندازی کالیفرنیا را از پیروان خود خواند

گروه جهان | داعش در روز گذشته مدعی شد زن و شوهری که در کالیفرنیای آمریکا با شلیک گلوله 14نفر را به قتل رساندند، از پیروان این گروه افراطی بوده‌اند. این درحالی است که پلیس فدرال آمریکا نیز درحال بررسی و تحقیق پیرامون این حادثه‌ است که از آن تحت عنوان «اقدام تروریستی» یاد می‌کند.
به گزارش رویترز، اعلامیه گروه داعش از طریق یک رادیوی اینترنتی و در فاصله 3روز پس از این حمله منتشر شد. درجریان حمله کالیفرنیا «سیدرضوان فاروق»، 28ساله و متولد آمریکا به همراه «تشفین مالک»، همسر 29ساله‌اش که متولد پاکستان است، با حمله مسلحانه به یک میهمانی در مرکز خدمات اجتماعی «سن برنادینو» درفاصله 100کیلومتری شرق لس‌آنجلس ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند. این 2 مهاجم ساعاتی بعد درجریان تبادل آتش با نیرو‌های پلیس آمریکا جان باختند.
بنابر اعلام دولت آمریکا این احتمال وجود دارد که اقدام مالک و همسرش الهام گرفته از اندیشه‌های گروه داعش باشد، با این حال هنوز هیچ شواهد و مدرکی مبنی بر سازماندهی حمله کالیفرنیا توسط این گروه شبه‌نظامی و حتی اطلاع داعش از هویت این افراد وجود ندارد. میهمانی مرکز سن برنادینو برای کارگرانی ترتیب داده‌ شده ‌بود که درهمان سازمان دولتی که فاروق نیز در آن کار می‌کرد، اشتغال داشتند.
شبکه رادیویی البیان که از رسانه‌های منسوب به داعش است، در روز گذشته اعلام کرد: «2 تن از پیروان داعش چند روز پیش حمله‌ای را در مرکزی در سن برنادینو در کالیفرنیا انجام دادند». پخش این خبر در فاصله یک روز پس از آن صورت گرفت که فیس‌بوک اعلام کرد در زمان تیراندازی پیام‌هایی توسط مالک در ستایش داعش منتشر شده‌ است. هرچند که هنوز مشخص نیست این پیام‌ها توسط مالک منتشر شده‌ یا این‌که فرد دیگری به صفحه شخصی او دسترسی داشته ‌است. سی‌ان‌ان و برخی از دیگر رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که مالک در پیام‌هایی که در فیس‌بوک منتشر کرده، به ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش اعلام وفاداری کرده‌است.
مقامات پلیس فدرال آمریکا با اشاره به تدارکات گسترده‌ این زوج برای حمله، نظیر تهیه حجم زیادی از تسلیحات و همچنین تلاش برای «از بین بردن رد‌پای دیجیتالی خود» در اینترنت از پیشروی در تحقیقات خود خبر داده‌اند. «دیوید بودیچ»، دستیار مدیر پلیس فدرال لس‌آنجلس دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به اطلاعات و حقایقی که از آن اطلاع داریم، اکنون تحقیقات خود درباره این اقدام هولناک را در چارچوب اقدامی تروریستی دنبال می‌‌کنیم».
در جست‌وجو‌های صورت گرفته از منازل این 2 زوج 2 مسلسل، 2 اسلحه کمری نیمه اتوماتیک، 6‌هزارو100 قطعه مهمات و 12 بمب سیلندری کشف شده‌ است. مقامات پلیس فدرال آمریکا از احتمال قصد این 2 برای سازماندهی حملاتی دیگر خبر داده‌اند.


تعداد بازدید :  241