شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری عراق:
استقرار نظامیان ترکیه درخاک عراق نقض قوانین بین‌المللی است

گروه جهان | فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در روز گذشته استقرار چند صد نیروی نظامی ترکیه در خاک عراق در نزدیکی شهر موصل را «نقض هنجار‌ها و قوانین بین‌المللی» خواند. یک منبع امنیتی ترکیه در روز جمعه عنوان کرده ‌بود که این نیرو‌ها برای آموزش نیرو‌های پیش‌مرگه عراقی در نزدیکی شهر موصل که در کنترل داعش است، اعزام شده‌اند.
نخست‌وزیر عراق و وزارت امورخارجه این کشور نیز خواستار خروج نیرو‌های ترکیه از این کشور شده‌اند. فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای که در شبکه اینترنت منتشر شد، خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه از عراق شد و از وزارت خارجه کشورش خواست تا اقدامات لازم را برای «حفظ حاکمیت و استقلال کشور» انجام دهد.
در این بیانیه آمده‌ است: «مقامات عراقی از ترکیه می‌خواهند تا به سرعت از خاک عراق عقب‌نشینی کند». در ادامه آن عنوان شده ‌است: «ما تأیید می‌کنیم که شماری از نیرو‌های ترکیه، درحدود یک گردان نظامی به همراه تانک‌ها و توپخانه وارد خاک عراق شده‌اند. ورود این نیرو‌ها که گفته‌ می‌شود برای آموزش گروه‌های عراقی اعزام شده‌اند، بدون درخواست یا مجوز مقامات فدرال عراق صورت گرفته ‌است». در ادامه بیانیه رئیس‌جمهوری عراق آمده‌ است: استقرار این نیرو‌ها «نقض جدی حاکمیت عراق تلقی می‌شود».
شبه‌نظامیان داعش در ژوئن‌ سال 2014 موصل را به اشغال خود در‌آوردند، با این حال حمله نیرو‌های عراقی برای آزادسازی دومین شهر بزرگ کشورشان به خاطر درگیری در دیگر جبهه‌ها تا به امروز بار‌ها به تعویق افتاده ‌است. درهمین راستا، خبرگزاری الجزیره در روز گذشته عنوان کرد که به نظر می‌رسد اقدام ترکیه در واکنش به بی‌اعتنایی بغداد به درخواست کمک موصل برای مبارزه با داعش صورت گرفته‌ است.
یک مقام ارشد شبه‌نظامیان کرد مستقر در شمال موصل در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد که مربیان نظامی ترک در شامگاه پنجشنبه گذشته و تحت حمایت نیرو‌های نظامی ترکیه وارد این منطقه شده‌اند. به گزارش یک رسانه ترکیه درحدود 150 سرباز ترک به همراه 20 تا 25 تانک به شمال موصل اعزام شده‌اند.
پیش از این شمار اندکی از مربیان نظامی ترک در اردوگاه این منطقه به آموزش شبه‌نظامیان تحت عنوان نیروی هشید الوطنی (یا همان بسیج ملی) مشغول بودند که متشکل از نیروهای اهل سنت پلیس عراق و داوطلبانی از شهر موصل است. مقامات آمریکایی پیش از این از استقرار صدها تن از سربازان ترکیه در شمال عراق آگاه بودند، با این حال به گفته مقامات دفاعی واشنگتن، اقدام اخیر آنکارا درچارچوب فعالیت‌های نیرو‌های ائتلاف مبارزه با داعش نیست.
یک مقام امنیتی ترکیه که نامش فاش نشد، عنوان کرده ‌است که نظامیان ترکیه از سال گذشته در منطقه کردنشین شمال عراق حضور داشتند و به ماموریتشان در زمینه آموزش شبه‌نظامیان مشغول بودند. این مقام ترکیه عنوان کرده ‌است که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش از این موضوع آگاه بوده‌اند.

 


تعداد بازدید :  293