شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

وزیر امور خارجه فرانسه: کناره‌گیری بشار اسد ضروری نیست
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پیش از فرآیند «گذار سیاسی» در این کشور ضروری نیست. به گزارش پرس‌تی‌وی، این اظهارات که در روزنامه فرانسوی له پروگرس انتشار یافته است، بیانگر عقب‌نشینی فرانسه از موضع‌گیری تند خود در قبال دولت سوریه است. فابیوس گفت که برای ثمربخش بودن جنگ علیه گروه تروریستی داعش، نیروهای دولت سوریه و دیگر «نیروهای منطقه‌ای» باید با یکدیگر متحد شوند. وی عنوان کرد: «جنگ با داعش ضروری است اما تنها در صورتی کاملا مثمرثمر خواهد بود که تمام نیروهای سوری و منطقه‌ای با هم متحد شوند». فابیوس افزود: «سوریه متحد به مفهوم انتقال سیاسی (در این کشور) است. این امر به این معنا نیست که بشار اسد باید قبل از دوره گذار سیاسی کنار رود، بلکه باید تضمین‌هایی برای آینده وجود داشته باشد». پیش از این در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذرماه) فابیوس گفته بود که نیروهای دولت سوریه باید در جنگ علیه داعش مشارکت داشته باشند. تغییر موضع فرانسه و تلاش این کشور برای به وجود آوردن ائتلافی گسترده علیه داعش پس از حملات تروریستی پاریس اتفاق افتاده است. در حملات تروریستی گروه داعش در روز 13 نوامبر (22 آبان) به پاریس، 130 نفر کشته و 350 نفر دیگر مجروح شدند.

اردوغان: منابع انرژی روسیه را جایگزین می‌کنیم
رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که کشورش منابع انرژی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگری غیر از روسیه تامین خواهد کرد. به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته ضمن انتقاد به مواضع روسیه اعلام کرد که یافتن تامین‌کنندگان انرژی دیگر برای ترکیه ممکن است. رجب طیب اردوغان در این‌باره گفت: «با وجود این‌که روسیه اعلام کرد که امور مرتبط با پروژه انتقال انرژی با ترکیه را به حالت تعلیق درآورده است، این ما بودیم که این خط لوله را متوقف کردیم». وی ادامه داد: «این پروژه پیشتر به دلیل این‌که روسیه خواسته‌های ترکیه را برآورده نکرده بود، کنار گذاشته شده بود». اردوغان با اشاره به کشورهایی از قبیل جمهوری آذربایجان و قطر، افزود: «با وجود این‌که روسیه تامین‌کننده اصلی نفت و گاز برای ترکیه به‌شمار می‌آمد، تنها کشور موجود در این مسیر محسوب نمی‌شود». رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «تحریم‌های روسیه نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر ترکیه بر جای گذارد».

«ملا هیبت‌الله آخوندزاده» سرپرست گروه طالبان شد
در حالی که خبرهای ضد و نقیض از مرگ «ملا اختر منصور» سرکرده گروه طالبان منتشر شده، گفته می‌شود که «ملا هیبت‌الله آخوندزاده» به‌عنوان جانشین وی سرپرست گروه طالبان شده است. به گزارش مهر، متعاقب مرگ ملا اختر منصور، سرکرده طالبان، ملاهیبت‌الله آخوندزاده سرپرستی گروه طالبان را برعهده گرفته است. ملا اختر منصور چهارشنبه هفته گذشته در یک درگیری درونی در منزل یکی از فرماندهان طالبان در کویته پاکستان به‌شدت زخمی شد. در این درگیری 5 تن دیگر نیز کشته شدند. گفته شده سرکرده طالبان پس از درگیری و وارد شدن جراحات زیاد در بدنش، جهت مداوا توسط افرادش به یکی از بیمارستان‌های کویته پاکستان منتقل شد اما روز پنجشنبه بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. با این حال گروه طالبان تاکنون خبر مرگ ملا منصور و جانشینی وی را تایید نکرده است. لازم به ذکر است که ملا هیبت‌الله آخوندزاده و «سراج‌الدین حقانی» پیش از این به‌عنوان معاونان ملامنصور تعیین شده بودند.

سازمان المرابطون مالی با القاعده هم‌پیمان شد
سازمان تروریستی القاعده با اعلام پیوستن سازمان المرابطون مالی به خود اعلام کرد که حمله به هتل رادیسون در مالی را با همکاری این سازمان انجام داد. به گزارش ایرنا، سازمان القاعده در مغرب با انتشار نواری صوتی اعلام کرد که این سازمان برای حمله به هتل رادیسون بلو در پایتخت مالی در ماه گذشته که منجر به کشته شدن 20 تن شد، با گروه المرابطون هماهنگی کرده و این گروه با القاعده هم‌پیمان شده است. ابو مصعب عبدالودود، سرکرده القاعده در مغرب گفت که سازمان المرابطون به القاعده پیوسته و حمله به هتل رادیسون هم نشانه اتحادشان است. گروه تروریستی المرابطون به سرکردگی مختار بلمختار که مسئولیت حادثه گروگانگیری 2 هفته پیش در مالی را برعهده گرفت، در‌ سال 2013 میلادی در غرب آفریقا تاسیس شد. در حمله 20نوامبر گذشته (29 آبان) به هتل رادیسون، 20 تن و ازجمله 6 روس، 3 چینی و یک آمریکایی کشته شدند.


تعداد بازدید :  338