شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند»:
اظهارات اردوغان ادامه اشتباه سال‌های اخیر ترکیه است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ادعا کرده که به مقامات ایرانی هشدار داده است که اظهارنظر درباره دخالت مقامات ترکیه‌ای درخرید نفت داعش، برای ایران هزینه خواهد داشت. رئیس‌جمهوری ترکیه درهمایش سندیکاهای کارگری ترکیه ادعا کرد که 10روز پس از هشدار به مقامات ایران، ایرانی‌ها حرف خود را پس گرفته‌اند. اردوغان همچنین در واکنش به افشای دخالت پسرش در خریدوفروش نفت داعش اظهار کرد: ترکیه نفت و گازش را از منابع شناخته‌شده مانند روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قطر و نیجریه می‌خرد.  نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات اردوغان را ناشی از غرور کاذب او می‌داند و می‌گوید: ترکیه نباید با اتکا به ناتو هر رفتاری را درحوزه سیاست خارجی انجام دهد.
با توجه به شرایط منطقه، اظهارات ضد ایرانی اردوغان را ناشی از چه چیزی می‌دانید؟
به نظر می‌رسد ترکیه در یک فضای کاذب زندگی می‌کند و هنوز با محیط سخت مواجه نشده و از این جهت، اظهارات اخیر اردوغان نیز ادامه اشتباهاتی است که ترکیه طی سال‌های اخیر مرتکب
شده است.آنچه ایران درباره تحولات منطقه می‌گوید، یک واقعیت است و ترکیه نباید هر رفتاری را با اتکا به ناتو درحوزه سیاست خارجی و امنیتی انجام بدهد.
رفتاری که ترکیه درحال حاضر درحمایت از داعش از خود بروز می‌دهد، نقض صلح و امنیت بین‌المللی است و صلح جهانی را تهدید می‌کند.این درحالی است که روسیه ترکیه را تحریم کرده و ایران نیز این کشور را تحریم خواهد کرد و از آنجایی که مرز ترکیه با سوریه نیز برای این کشور ناامن است، ترکیه تنها می‌تواند به سمت اروپا حرکت کند هرچند که اروپا نیز ده‌ها‌ سال است که به آنکارا پاسخ منفی داده است.دولت مغرور ترکیه نباید فراموش کند که عقبه این کشور، کشورهای مسلمان هستند و این رفتارها به انزوای بیشتر آنکارا منجر خواهد شد چراکه این کشور دچار غرور کاذب شده است و درعرصه‌های سخت میدانی تحمل ضربات سنگین را ندارد. بنابراین باید عاقلانه‌تر رفتار کند و بیش از آن‌که درپی پاک‌کردن صورت مسأله باشد، باید رفتار خود را در منطقه و عرصه بین‌الملل به صورت منطقی اصلاح کند چراکه با انجام اشتباهات دیگر، نمی‌شود اشتباهات گذشته را جبران کرد.آنکارا باید بداند که درجنگ نیابتی با دمشق درطول 3سال گذشته به نوعی خودزنی کرده است و از یک طرف همچنان از تروریست‌های تکفیری داعش حمایت کرده و با آنها معاملات نفتی انجام می‌دهد، از طرف دیگر با آنها وارد منازعه شده ‌است.
با وجود بالا گرفتن تنش‌ها، آینده روابط ایران و ترکیه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
حرف ما این است که جمهوری اسلامی ایران بنا به جبرجغرافیا، تاریخ، فرهنگ و منافع تمایل دارد که نه‌تنها با ترکیه بلکه با تمامی همسایگان خود روابطی سازنده و سودمندی داشته باشد مگر این‌که خود همسایگان چنین تمایلی نداشته باشند.


تعداد بازدید :  340