شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
سخنان سیدحسن خمینی درباره تأثیر عکس

شهروند| افتتاحیه نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» و رونمایی از کتاب این نمایشگاه، 13 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی در تالار استاد «جلیل شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم سیدمجتبی دعایی- دبیر سوگواره «خط سوم»- با ارایه آماری در زمینه برگزاری سوگواره عکس گفت: ما امسال به‌صورت گسترده‌تری توانستیم در سایت‌های خبری و سایت‌های عکاسی معتبر و به‌صورت سراسری درکل کشور، فراخوان سوگواره را اعلام کنیم. همان‌طور که انتظار داشتیم، بازخورد بیشتری نیز نسبت به سوگواره نخست گرفتیم. کل آثاری که به ‌دست ما رسید، 4449 عکس از 956 عکاس بود. دربخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدحسن خمینی اظهار کرد: روز بسیار مبارکی است و خدا را شاکرم که این توفیق نصیبم شد، درجمع دوستان بزرگوارمان که به همت برادران دعایی شکل گرفته، حضور پیدا کنم.
او ادامه داد: دلیل این تأثیرگذاری عکس درهمین خاموشی است. عکس ساکت است، خاموش است. این خاموشی یک ویژگی مهم دارد، در این خاموشی یک تولید هنر هم نهفته است. یک تصویر وقتی شما درمقابلش می‌ایستید، قوه خیال شما را تحریک می‌کند، تخیل شما را برمی‌انگیزد؛ شما داخل تصویر می‌روید. حتی بعضی از نقاشی‌ها این حالت را دارند.
خمینی سپس با اشاره به عکس سیاه و سفید ادامه داد: شاید یکی از علل این‌که عکس‌های سیاه و سفید عمق تأثیرگذاری بیشتری دارند، همین است؛ رنگ را هم حذف می‌کنند و اجازه می‌دهند شما با خیال خودتان رنگ را تولید کنید. عکس صرفا یک هنر نیست، هم معلول یک هنرمند است و هم علت پیدایش یک هنرمند. هرکسی به اندازه آن ظرفیتی که در درونش وجود دارد، وقتی مقابل یک عکس قرار می‌گیرد، در درونش هنر تولید می‌شود و جوانه می‌زند. چه بسا برای کسی که از هنر توشه کمتری دارد، یک عکس صرفا برانگیزاننده یک خیال کوتاه باشد، اما برای کسی که روح مستغنی‌تری دارد، یک عکس، یک دریایی از مفاهیم را در درون او به حرکت و جوشش درمی‌آورد. اینجاست که عکس و تصویر صامت از آن جوهر خاموشی استفاده می‌کند؛ چون سخن‌گفتن کج‌تابی دارد.

 


تعداد بازدید :  232