شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
با مشارکت 5 کشور
پرونده نوروز و فرهنگ پخت نان‌های تخت، ثبت جهانی می‌شود

شهروند| پرونده چندملیتی نوروز و پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت ‌سال 2016 با عضویت 5 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی می‌شود.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ آیین و جشن جهانی نوروز که در‌ سال 88 در قالب یک پرونده مشترک به نام ۷ کشور دنیا در یونسکو به ثبت رسیده بود، قرار است با عضویت 5 کشور دیگر در اجلاس ‌سال 2016 در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت برسد.
«فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با بیان این مطلب اعلام کرد: پرونده نوروز که پیش از این با عضویت 7 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود، ‌سال گذشته 5 کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان متقاضی پیوستن به این پرونده شدند. از این‌رو، پرونده نوروز دوباره تدوین و برای یونسکو ارسال شد.
نظری گفت: پرونده ثبت جهانی نوروز هفته گذشته توسط یونسکو اعلام وصول شد، به‌طوری که این ارگان اعلام کرد که این پرونده در ‌سال 2016 بررسی و ثبت جهانی خواهد شد.
او به پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت چون لواش اشاره کرد و گفت: یکی از پرونده‌هایی که در ‌سال 2016 قرار است به یونسکو ارسال شود، فرهنگ پخت نان‌های تخت است که با مشارکت 5 کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان به ثبت خواهد رسید.


تعداد بازدید :  207