شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
گفت و گو با معاون کانون دانشجویی دانشگاه بابل
می‌خواهیم نقش هدایتگری جوانان را بالا ببریم

 شهروند| کانون‌های دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، از فعال‌ترین تشکل‌های مربوط به حوزه جوانان هلال‌احمر هستند که هر ساله در دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور دانشجویان قدیمی و جدیدالورود فعالیت‌های بسیاری را در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، بشردوستانه و امدادی انجام می‌دهند. بهنام بابایی، معاون یکی از این کانون‌ها در دانشگاه بابل و از جوانان فعال جمعیت هلال‌احمر است. به بهانه 16آذر و روز دانشجو، گفت‌وگوی کوتاهی با این جوان دانشجوی هلال‌احمری داشته‌ایم تا از فعالیت‌های کانون متبوعش برای خوانندگان توضیح بدهد. فعالیت‌هایی که دانستن آنها، هر دانشجوی فعالی را تشویق می‌کند که به کانون‌های هلال‌احمر بپیوندد.
طبیعتا باید آغاز این گفت‌وگو با پرسشی از بهنام بابایی درباره نحوه ورودش به کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر آغاز شود.
بابایی از هم‌راستابودن علایقش با اهداف جمعیت می‌گوید...
10سال بیشتر نداشتم که با شرکت در کلاس‌های کمک‌های‌اولیه با جمعیت آشنا شدم اما در آن سن‌و‌سال به‌طور مستمر کلاس‌ها را پیگیری نمی‌کردم و تنها شرکت در برنامه‌ها بهانه‌ای بود برای مشارکت من. درواقع قصه من با جمعیت از دانشگاه شروع شد. در آن دوران برنامه‌های اجرایی، مرا مجذوب جمعیت کرد و همین انگیزه‌ای شد تا وارد کانون شوم. بعد از آن هم انتخابات برگزار شد و عضو شورای اجرایی و دبیر کانون شدم و در جمعیت ماندگار شدم. در این حوزه هم مانند سایر عرصه‌ها، علاقه نقشی مهم و اساسی دارد. همین قرابت علایق و اهداف و فعالیت‌های جمعیت باعث جذب من به سازمان شد و برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی، این علاقه را در من افزون کرد. البته باید اضافه کنم که کارهای گروهی در جذب خیلی از اعضا موثر بوده است.  
می‌پرسم: چقدر با اهداف هلال‌احمر آشنا هستید؟
او از برنامه‌ها و استراتژی‌های جمعیت می‌گوید و این‌که قرار است در جمعیت هلال‌احمر، روی بروز توانمندی‌های جوانان دانشجو کار شود تا این توانمندی‌ها بروز پیدا کنند...
جمعیت، برنامه‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه را پوشش می‌دهد؛ برنامه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، فعالیت‌های امدادی، امدادی- آموزشی. مهم‌ترین هدفی که در کانون دانشجویی دنبال می‌شود این است که فضایی را فراهم بیاوریم تا دانشجویان و اعضای جوان بتوانند توانمندی‌های خود را بروز دهند؛ آن‌هم براساس استراتژی 2020 و استراتژی «یس» که از تاکیدات سازمان جوانان هلال‌احمر است و در فعالیت‌های دانشگاهی هم به آنها توجه داریم. البته فکر می‌کنم اصلی‌ترین مبنا این باشد. در کنار این استراتژی‌ها، «هفت‌هفت» هلال‌احمر را داریم که حوزه دانشجویی به آن علاقه‌مند است. علاقه حوزه دانشجویی به «هفت‌هفت» ریشه در رسیدن به چهار هدف موردنظر دارد. استراتژی 2020 توسط سازمان صلیب‌سرخ جهانی سازماندهی شده و سازمان جوانان هلال‌احمر کشورمان هم براساس آن استراتژی را تدوین کرده و مشخص شده که چه‌کارهایی باید اجرایی شوند و چطور می‌توان جوانان را در کارهای اجتماعی فعال کرد و نقش لیدری را به آنها آموخت. درواقع بخشی از این استراتژی به آموختن و گسترش‌دادن نقش لیدری در جوانان اختصاص داشته، بخشی به داوطلبان و قسمتی به بهره‌مندان. در بحث جوانان به‌عنوان لیدر و مدیران آینده، ما به‌دنبال بهره‌بردن از توانمندی دانشجویان هستیم تا بتوانیم توانمندی آنها را تقویت کنیم و در سایه آن نقش مدیریتی و لیدری جوانان را بالا ببریم. در بخش داوطلبی، بحث ایجاد انگیزه مطرح است. در این بخش هم با کارهای اجتماعی که صورت‌می‌گیرد سعی بر بالابردن تمرکز، رفع نیازها، بقا، قدرت و سرگرمی جوانان است. این بخش کمک می‌کند تا به جوانان اعتماد و اتکا شود و بتوانیم در فعالیت‌های مختلف از آنها استفاده کنیم.    
از فعالیت‌های حوزه دانشجویی هلال‌احمر می‌پرسم...
 بابایی از تقسیم‌بندی حوزه‌های مختلف فعالیت‌ها می‌گوید...
با توجه به برنامه‌هایی که داشتیم در چند حوزه فعالیت‌هایمان را تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛ بخش اوقات‌فراغت، بخش فرهنگی، مذهبی، آموزشی و اجتماعی. در بخش آموزش براساس استراتژی 2020 برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم. یکی از این برنامه‌ها ترویج سبک‌زندگی‌سالم در بین جوانان بود. به همین منظور و برای آموزش‌های خودمراقبتی به‌طور سلسله‌مراتبی کلاس‌هایی برگزارشد. این برنامه از اردیبهشت‌ماه آغاز شده‌است. در این همایش ما موفق شدیم سفیران سلامت و مراجعان آرامش را شناسایی و از آنها نام‌نویسی کنیم. در حوزه سلامت، مهرماه امسال جشنواره تخصصی سلامت- در هفته کاهش بلایای‌طبیعی- برگزار شد. در این جشنواره 6روزه غرفه‌های مختلفی داشتیم که در هرکدام از این غرفه‌ها آموزش‌های خودمراقبتی به دانشجویان ارایه می‌شد؛ آموزش ایدز، مباحث روانشناسی، مشاوره و... نکته قابل‌ذکر این است که ارایه آموزش‌ها توسط خود دانشجویان صورت گرفت و کارشناسان بهداشت آنها را همراهی می‌کردند.
از برنامه‌های بشردوستانه حوزه دانشجویی می‌پرسم
بابایی از طرح پیشنهادی خودش به‌نام «بوستان‌صلح‌و‌دوستی» می‌گوید...
کارهای بشردوستانه یکی از اهداف اصلی جمعیت هلال‌احمر است و حوزه‌های مختلف نیز برای پوشش این هدف برنامه‌های مختلفی را اجرایی کرده‌اند. در این بخش من طرح بوستان صلح‌ودوستی را پیشنهاد داده‌ام- با این‌که قول‌های مساعدی هم داده شده- هنوز اجرایی نشده است. طرح ارایه شده، طرح ترویج فرهنگ صلح‌ودوستی دربین جوانان بود. ما به این منظور فضایی را از دانشگاه در اختیار گرفته‌ایم و سعی داریم بوستان صلح و دوستی را داشته باشیم. طرح اولیه به این صورت است که تندیسی طراحی و در فضای دانشگاه از آن استفاده شود، البته هدف ما این است که این طرح در تمام دانشگاه‌های کشور فراگیر شود. یکی از برنامه‌های دیگری که ما در نظر داریم اجرایی کنیم، این است که بتوانیم با کانون‌های صلیب‌سرخ، دانشگاه‌های دیگر همکاری‌های متقابلی داشته باشیم. ما برای پوشش اهداف بشردوستانه جمعیت درحال‌حاضر بازدید از خانه سالمندان، بازدید از بخش توانبخشی جانبازان قطع‌نخاعی و بازدید از آسایشگاه معلولان را داریم. در‌ هفته‌ دفاع‌مقدس دلجویی از جانبازانی که برای دانشجویان صحبت می‌کنند را اجرایی کردیم. در بخش اجتماعی قرار است المپیادی درون‌دانشگاهی برگزار کنیم. همین‌طور در این بخش برگزاری اردوهای فرهنگی و اجتماعی را مانند جنگل‌نوردی داشتیم که در این اردوها آموزش کمک‌های اولیه را نیز ارایه‌می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که از مهرماه اجرایی کرده‌ایم، طرح جوانان و مدیران آینده است. برای اجرایی‌کردن این طرح  با تعداد کثیری از دانشجویان بررسی کردیم که در دوره 4یا 6ساله تحصیل در دانشگاه، دانشجویان به چه دوره‌های آموزشی نیاز دارند. بر همین اساس لیستی از دوره‌های مورد نیاز آماده شد که براساس آن، دوره‌ها برگزار می‌شود. در این دوره‌ها کلاس‌های فن‌بیان، مقاله‌نویسی و... برگزار می‌شود. در طرح‌های مذهبی برای اربعین امسال، آیین شعر عاشورایی را برگزار کردیم. یکی دیگر از طرح‌های مذهبی ما طرح ختم‌قرآن بود که ماه رمضان امسال اجرایی شد. بحث دیگری که در کانون دانشجویی دنبال می‌شود بحث به‌روز بودن کانون است. کانون دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی عضو است و از این طریق پیام‌ها و آموزش‌هایی را به دانشجویان ارایه می‌کند. کاروان سلامت هم برای پوشش بخش آموزش سلامت، راه‌اندازی شده است.  
در جمعیت هلال‌احمر طرح «هرخانواده یک‌امدادگر» درحال اجرا و پیگیری است. از بابایی دراین‌باره می‌پرسم، کانون‌دانشجویی که او معاونش است، در حوزه این چشم‌انداز چه عملکردی دارد؟
بابایی از شرط تلاش‌همگانی تمام حوزه‌ها برای رسیدن به‌چشم‌انداز جمعیت می‌گوید...
به اعتقاد من تمام آموزش‌هایی که در جمعیت ارایه می‌شود، نیاز هر جوانی است، منتها این‌که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم یا خیر، نیازمند تلاش همگانی در تمام حوزه‌هاست؛ هم شهرستان‌ها و هم استان‌ها. این‌گونه نیست که سازمان جوانان به تنهایی تلاش زیادی داشته باشد و بقیه بخش‌ها کم‌کاری کنند. رسیدن به این چشم‌انداز شدنی است به شرطی که تمام حوزه‌ها در راستای اهداف خود تمام تلاش‌شان را کنند. تا زمانی که تنها یک دوره مسابقه یا همایش برگزار شود دانشجو نیز در همان حد حضور در آن، مشارکت خواهد داشت اما دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف در بین اعضا ایجاد انگیزه می‌کند و باعث تداوم همکاری آنها می‌شود. دانشجویان ثابت کرده‌اند که به اهداف و اصول جمعیت علاقه‌مند هستند، جمعیت نیز برای پاسخگویی به این علاقه‌مندی دوره‌های آموزشی متعدد را در برنامه‌های خود گنجانده است؛ دوره‌های آموزش همگانی.


تعداد بازدید :  304