شماره ۷۲۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
گفت‌وگو با معاون کانون دانشجویی دانشگاه پرند
داریم تبلیغ «گفت‌وگو» می‌کنیم

لیلا مهداد| آنچه می‌خوانید گپ‌وگفتی کوتاه است با میلاد حسنی، معاون کانون دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه پرند درباره فعالیت‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای فعالیت هلال‌احمر در حوزه دانشجویی. حسنی در این گفت‌وگو به خوبی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هلال‌احمر در کانون‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها را تشریح کرده است. شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم...
چطور با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدید و چه عاملی شما را به ماندن در جمعیت ترغیب کرد؟
در دوره محصلی، آموزش‌وپرورش به رسم همیشگی  برای دانش‌آموزان کلاس‌های امدادونجات برگزار می‌کرد و من هم همانند بسیاری از دانش‌آموزان این دوره‌ها را گذراندم، البته جدیت لازم را نداشتم و تنها دوره‌ها را سرسری می‌گذراندم تا این‌که به فصل تابستان رسیدیم و با خانواده سفری به شمال داشتیم. در این سفر خواهرزاده‌ام در یک حادثه تا پای غرق‌شدن در دریا پیش رفت اما آموزش‌های ابتدایی که گذرانده بودم به کمکم آمد و توانستم جان خواهرزاده‌ام را نجات بدهم. همین مسأله باعث شد من به آموزش‌ها علاقه‌مند شوم و تصمیم گرفتم دوره‌های بیشتری را بگذرانم، دوره‌ها را پیوسته گذراندم تا این‌که به مرحله امدادونجات عمومی رسیدم. در همان برهه زمانی اتفاقی برای پدرم رخ داد؛ طبق آموزش‌ها فشارخون پدرم را گرفتم، فشارشان 23روی 12بود. با تکیه بر آموخته‌هایم اقداماتی را انجام دادم- در این حالت مصدوم باید به‌صورت نشسته قرار داشته‌باشد و لباس‌های جذب را باید آزاد کرد- زمانی که به بیمارستان مراجعه کردیم، پزشک معالج متذکر شد، اگر کارهای ابتدایی صورت نمی‌گرفت، احتمال سکته قلبی و مغزی وجود داشت. این کلام جرقه‌ای را درون من شعله‌ور کرد؛ برای تکمیل‌کردن دوره‌هایم. با پشتکار توانستم دوره‌های تخصصی را هم بگذرانم.
غیر از اقدامات امدادی، جمعیت هلال‌احمر اهداف دیگری هم دارد. ممکن است به‌عنوان یک دانشجوی فعال در جمعیت، از اهداف فرهنگی- اجتماعی دیگر هلال‌احمر هم بگویید؟
تمام اصول و اهداف جمعیت درصدد ارایه خدمات به انسان‌هاست؛ تکریم و تأمین احترام انسان‌ها، گسترش فرهنگ صلح و بشردوستی، خدمت داوطلبانه و بی‌چشمداشت و...
به‌نظر من در کنار تمام اصول و اهداف جمعیت «تامین احترام انسان‌ها» می‌تواند درخشان‌ترین هدف جمعیت باشد. این هدف کاملا منطبق با دین اسلام است و نمی‌توان از آن هیچ ایرادی گرفت چون انسانیت برای ما ارزش والایی دارد. جمعیت در راستای تمام اهدافش سعی دارد به انسان‌ها با هر قومیت، دین و آیین، قومیت و ملیتی خدمات ارایه کند؛ رواج انسانیت. به اعتقاد من اهداف و اصول هلال‌احمر باعث ترغیب بیشتر  اعضا به مقوله احترام به انسان‌ها شده است؛ احترام متقابلی که در دنیای امروزی، گمشده بشر است. اعضا این گمشده را در جمعیت یافته‌اند و بیشتر آنها این یافته را بین دوستان و آشنایانشان رواج می‌دهند. ذات آدمی میل به نکویی و مسائل اخلاقی دارد به‌همین دلیل با کمرنگ‌شدن مسائل انسانی صحبت از این مباحث باعث گرایش بیشتر جوانان و ترویج آن بین دوستانشان می‌شود. یکی از اهداف هلال‌احمر و یکی از خصوصیات امدادگر «ایثار» است؛ «نسترن علیجان» با اهدای 14 عضو خود بعد از مرگ‌مغزی نمونه‌ای از این خصوصیت و هدف بود. نسترن با گرفتن کارت اهدای عضو احتمال این کار انسان‌دوستانه را داد و به 14 نفر زندگی دوباره بخشید.
کانون دانشجویی دانشگاه پرند در راستای اهداف جمعیت چه برنامه‌هایی را اجرایی کرده است و چه برنامه‌هایی را پیش‌رو دارد؟
ما در حوزه دانشجویی سعی داریم با  ایجاد انگیزه، شور و نشاط به پرورش استعداد دانشجویان بپردازیم. ما برای حرکت در این حیطه در جهت بالابردن انگیزه دانشجویان به تقسیم کار روآوردیم و با توجه به فرم‌هایی که دانشجویان پر کرده‌اند و از توانمندی‌هایشان گفته‌اند، عمل می‌کنیم. یعنی در کمیته‌ها این توانمندی‌ها را طبقه‌بندی می‌کنیم. در این کمیته‌ها با رأی‌گیری مجدد یک فرد به‌عنوان سر تیم یا معاون انتخاب می‌شود و همین عاملی برای ایجاد انگیزه است. در چنین شرایطی حس رقابت بین دانشجویان افزایش می‌یابد. برای ایجاد شورونشاط، برنامه‌ها و همایش‌های مختلفی را در دانشگاه‌ها اجرایی کرده‌ایم؛ مسابقاتی نظیر طناب‌کشی و بازی‌های محلی و همایش‌هایی در زمینه ایدز و... همچنین  در این برنامه‌ها و همایش‌ها از همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند شهرداری و وزارت بهداشت بهره بردیم.  مثلا در همایش ایدز، غربالگری تست ایدز اجرایی شد و به تعداد زیادی از دانشجویان مشاوره ایدز ارایه شد و تک‌تک دانشجویان تست ایدز دادند. یکی دیگر از همایش‌ها، همایش مبارزه با موادمخدر و آشنایی دانشجویان با این مواد بود. در این همایش دانشجویان اطلاعات مفیدی در زمینه مواد کسب کردند و با موادی که در باشگاه‌های بدنسازی مصرف می‌شوند و جزو موادمخدر هستند، آشنا شدند. یکی از برنامه‌های اجرایی، ارتباط متقابل دانشجویان با معاونان و ریاست دانشگاه بود که دانشجویان بحث‌های اجتماعی و فرهنگی را در قالب صلح و دوستی توانستند به ریاست و معاونان انتقال بدهند. یکی دیگر از طرح‌هایی که چندی پیش اجرایی شد، طرح ابتکاری کانون دانشجویی هلال‌احمر و شبکه بهداشت رباط‌کریم با نام طرح «یاوران‌سلامت» بود. در این طرح اعضای نخبه دانشگاه، 14بحث تخصصی- مخاطرات اجتماعی، پیشگیری و مبارزه با موادمخدر، مهارت‌های زندگی و... را آموختند و به‌عنوان «یاوران‌سلامت» در دانشگاه فعال شدند، البته این عزیزان با طرحی تدریسی به‌صورت شاخه‌ای آموخته‌های خود را به دیگران می‌آموزند- در ماه 20 تا 30 دقیقه از یک کلاس به این افراد اختصاص می‌یابد تا بتوانند 14بحث آموخته خود را به هم‌دانشگاهی‌هایشان انتقال بدهند. این طرح کشوری شده و قرار است دانشجویان در استان‌های معین خود، آموزش‌ها را ارایه بدهند. مسابقات مهر از برنامه‌های جالبی بود که برای نخستین‌بار اجرایی شد. یکی دیگر از طرح‌هایی که قرار است با همکاری وزارت بهداشت اجرایی کنیم، غربالگری دانشجویان و دادن کارت سلامت به آنهاست، البته قصد داریم با توجه به تعاملاتی که با شهرداری پرند داشتیم، طرح‌های زیست‌محیطی را هم در دانشگاه‌ها اجرایی کنیم.  
با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که از آنها نام بردید آیا برنامه‌ای برای پوشش اهداف بشردوستانه هلال‌احمر دارید؟
ما تلاش می‌کنیم بحث قومیت‌ها و ملیت‌ها را کنار بگذاریم تا همه از هر نژاد و آیینی کنار هم قرار بگیرند. به همین منظور سعی داریم جشن بزرگی را برگزار کنیم و افراد را با آیین‌های مختلف چه اسلام، چه زرتشت و... گردهم بیاوریم. هدف ما این است که بحث قومیتی از بین برود و همه برای نام ایران اسلامی تلاش کنند. یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر ما این است که آیین‌های قومی- مذهبی را در دانشگاه برگزار کنیم تا دانشجویان با رسوم مختلف و رشادت‌های قومیت‌های مختلف آشنا شوند و یکدیگر را ایرانی خطاب کنند. نه ترک و لر و گیلک و...  در میان اخباری که منتشر می‌شود ما مسأله تروریست را بیشتر از همه شاهدیم. به همین منظور قصد داریم حمایت‌های خاصی از ملیت‌های مختلفی که درگیر این مسأله هستند، داشته‌باشیم و تلاش می‌کنیم برنامه‌ای فراملی یا ملی برگزار کنیم تا دانشجویان با اتفاقات اسفباری که تروریسم به بار می‌آورد آشنا شوند. نتیجه این برنامه این است که افراد متوجه شوند بهترین راه گفت‌وگو است نه جنگ و درواقع به دنبال صلح باشند نه جنگ و تهدید.  
تمام بخش‌های جمعیت سعی دارند اهداف کلان جمعیت هلال‌احمر را پوشش بدهند. با توجه به این تلاش چشمگیر آیا می‌توان امید داشت به چشم‌انداز «هرخانواده یک‌امدادگر» برسیم؟
به اعتقاد من برای اعضای جمعیت نباید آمار و اسامی مهم باشند. مهم‌ترین مقوله «کاری» است که انجام می‌شود. مهم این است که ما می‌خواهیم به یک انسان منفعت برسانیم. واقعیت این است که جمعیت انسانیت‌محور است و در این راستا باید تلاش کنیم تا با تشویق نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها، آنها را وارد میدان کنیم تا با گذراندن دوره‌های آموزشی جمعیت ارتباط متقابلی با هلال‌احمر داشته باشند. درواقع با این کار می‌توانیم آموزش‌های شاخه‌ای را ترویج کنیم و از این طریق آموزش‌ها و بحث‌ها به عموم مردم برسد. در این حالت است که کار ما هدفمندتر می‌شود و می‌توانیم بگوییم که همه ایرانیان هلال‌احمری هستند چون در اصل همه ایرانیان به انسانیت بها می‌دهند. اعضا می‌توانند هم‌راستا با چشم‌اندازهای قدیم جمعیت به چشم‌اندازهای جدید برسند؛ با انگیزه و اهداف هلال‌احمر.

 


تعداد بازدید :  266