شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
نمایش ضعیف وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی
بدون طلا در وضع هشدار
حسین رضازاده در گفت‌وگو با «شهروند»: معلوم نیست مربیان چه می‌کردند!

شهروند|  وزنه‌برداری ایران که تا چند ماه قبل رویای قهرمانی در جهان را در سر می‌پروراند، با نتیجه‌ای بسیار ضعیف یکی از سهمیه‌های المپیک را هم از دست داد و فقط با یک مدال نقره به کار خود در رقابت‌های جهان 2015 آمریکا پایان بخشید.
کیانوش هم طلایی نشد
همان‌طور که پیش از این رقابت‌ها با توجه به غیبت چند مهره کلیدی ایران، پیش‌بینی می‌شد فقط کیانوش رستمی شانس رفتن روی سکو و کسب مدال طلا را در مسابقات جهانی 2015 داشته باشد، سایر وزنه‌برداران کشورمان به هیچ عنوان حتی نزدیک به مدال هم نشدند. متاسفانه کیانوش رستمی نیز در دسته 85 کیلوگرم با عملکردی نه چندان خوب به مدال نقره بسنده کرد تا کاروان وزنه‌برداری ایران با نتایجی ضعیف به ایران برگردد.
عملکرد ضعیف کادر فنی
با این‌که شانس زیادی برای کسب مدال در اکثر اوزان در تیم‌ملی کشورمان وجود نداشت، اما همه در انتظار این بودند که با عملکرد خوب وزنه‌برداران و کسب رتبه‌های مناسب حداقل ایران جزو 6 تیم برتر قرار بگیرد و بتواند 6 سهمیه کامل المپیک را کسب کند. اوت کردن 3 وزنه‌بردار به نام‌های جابر بهروزی، رسول تقیان و نواب نصیرشلال ایران را از این هدف بسیار دور کرد. این اتفاق نادر با عملکرد ضعیف مجید عسگری در سبک وزنه که رتبه بیست‌وهفتم را کسب کرد، همراه شد. شاید فقط هشتمی علی‌هاشمی در دسته 94 کیلوگرم نسبتا رضایت‌بخش بود. مسئولیت این اتفاق قطعا با کادر فنی خواهد بود؛ چون انتخاب وزنه‌ها از سوی حسین توکلی صورت گرفت و او در این امر کاملا ناموفق عمل کرد.
سهمیه‌ای که سوخت
با توجه به رده ایران در جدول رده‌بندی مسابقات جهانی وزنه‌برداری ایران نتوانست سهمیه کامل المپیک را کسب کند. تیم کشورمان با 5 سهمیه در المپیک 2016 شرکت می‌کند و این در حالی است که عملکرد خوبی هم در فاصله 8 ماه مانده تا این مسابقات در عرصه جهانی نداشت. شاید تنها اتفاق مثبت در این مسابقات موافقت رئیس فدراسیون جهانی با حضور سهراب مرادی در المپیک آتی بود که در صورت عملکرد مثبت او در رقابت‌های گزینشی‌ سال آینده رخ می‌دهد.
رضازاده:  مربیان چه می‌کردند؟!
حسین رضازاده، رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری و رکورددار المپیک و جهان درباره عملکرد وزنه‌برداران در رقابت‌های جهانی 2015 به «شهروند» می‌گوید: «واقعا وزنه‌برداران دور از انتظار ظاهر شدند و اصلا عملکرد خوبی نداشتند. اوت کردن 3 نفر از آنها از همه بدتر بود که باعث شد ما در 3 وزن هیچ امتیازی کسب نکنیم.‌ سال قبل در دوران حضور خودم در فدراسیون در مسابقات جهانی قزاقستان ششم شدیم که اگر می‌توانستیم آن جایگاه را حفظ کنیم، حداقل سهمیه کامل المپیک را کسب می‌کردیم. در دوره قبلی المپیک ما 6 سهمیه کامل را گرفتیم و 4 مدال آوردیم که با این وضع کسب نتیجه دوره قبلی دور از دسترس است.» او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد:  «مردم این روزها ما را در کوچه و خیابان می‌بینند و می‌پرسند چرا عملکرد وزنه‌برداران این‌قدر ضعیف بوده است. اوت کردن 3 وزنه‌بردار در یک تیم 7 نفری بسیار عجیب است. معلوم نیست مربی وزنه را انتخاب می‌کند یا وزنه‌بردار. ملی‌پوشان ما طوری وزنه می‌زنند که انگار تا به حال چنین وزنه‌هایی که برایشان انتخاب می‌شود را بالای سر نبرده‌اند. شاید اگر آن وزنه‌بردار چینی اوت نمی‌شد، همان یک مدال نقره رستمی هم به‌دست نمی‌آمد. با این حال امیدوارم در این فاصله کم شرایط بهبود پیدا کند تا در المپیک شاهد ناکامی وزنه‌برداری نباشیم.»
رشته مدال‌آور در وضع قرمز
وقتی حسین توکلی چند ماه پیش از مسابقات جهانی حرف از نخستين قهرمانی در جهان می‌زد، همه علاقمندان به این رشته امیدوار شدند، اما حالا مردم از عملکرد ضعیف این رشته محبوب ناراحت هستند. شاید با حضور بهداد سلیمی،‌ سهراب مرادی و سعید محمدپور شرایط تیم ما بهتر می‌شد اما این دلیلی نمی‌شود که از عملکرد ضعیف سایر وزنه‌برداران چشم‌پوشی کرد.


تعداد بازدید :  193