شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با سعید برخورداری، دروازه‌بان تیم‌ملی هندبال:
قطر با پول المپیکی شد، ما بدون پول صعود می‌کنیم
هندبال به‌زودی از بسکتبال و والیبال سبقت می‌گیرد

شهروند|  نمایش خوب تیم‌ملی هندبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک باعث شد تا خیلی از مردم برای نخستین‌بار به این رشته که شاید نسبت به بسکتبال و والیبال مظلوم واقع شده، توجه بیشتری کنند. شکست برابر قطری که یک تیم چندملیتی محسوب می‌شود،‌ ازسوی خیلی از مسئولان و مردم ناکامی‌ای برای هندبالیست‌های ایران به شمار نیامد و اکثرا تیم کشورمان را قهرمان اصلی این مسابقات عنوان کردند. بعد از بازگشت اعضای این تیم با دروازه‌‌بان تیم‌ملی همکلام شدیم که امیدوار است در شانس مجدد امکان صعود ایران به المپیک فراهم شود. سعید برخورداری، دروازه‌بان تیم‌ملی هندبال در گفت‌وگو با «شهروند» صحبت‌هایی را مطرح کرد که حاصل آنرا در ادامه می‌خوانید:
‌ از مسابقات انتخابی برایمان بگو؛ تا قبل از فینال همه ‌چیز طبق برنامه برای ایران
 پیش رفت...
قبل از این‌که به این مسابقات اعزام شویم، هدف اصلی ما این بود که به فینال برسیم. در مرحله گروهی عربستان و ژاپن جزو رقبای اصلی ما بودند که موفق به شکست‌شان شدیم و در دیدار مقابل قطر خیلی انرژی خود را صرف نکردیم. بازی اصلی ما در نیمه ‌نهایی با بحرین بود که توانستیم این تیم را نیز شکست دهیم و به هدفمان برسیم، اگرچه در فینال نتوانستیم از پس قطر بر  بیاییم.
‌ با این حال قبل از فینال بازیکنان امیدوار
 به شکست قطر بودند!
برای شکست‌دادن تیم نایب قهرمان جهان باید تجارب بیشتری کسب کنیم. قطر‌ سال گذشته تیم‌های بزرگ دنیا را در جام‌جهانی شکست داد و واقعا تیم قدرتمندی است. دیگر همه دیدند که این تیم از بهترین بازیکنان دنیا استفاده می‌کند که میانگین قدی آنها خیلی بیشتر از ایران است. شنیدم قطر لیست 40نفره‌ای برای المپیک دارد که فقط شاید 2، 3 بازیکن آن قطری باشند. بهترین دروازه‌بان و بازیکنان دنیا با قراردادهای بالا مثل یک تیم باشگاهی به قطر می‌پیوندند و حساب آنها از سایر تیم‌های آسیایی جداست. به‌ هرحال آنها پول بیشتری داشتند و توانستند بلیت ریو را بخرند اما ما به اندازه قطری‌ها پول نداشتیم.
  قبول داری دروازه‌بان قطر نیز یکی از عوامل اصلی پیروزی آنها در دیدار فینال بود؟
دنیل ساریچ، دروازه‌بان مونته‌گرویی قطر و باشگاه بارسلونای اسپانیا است. او برای 5‌سال حضور در تیم‌ملی قطر قراردادی به مبلغ نیم‌میلیون یورو امضا کرده و فقط برای مسابقات به تیم‌ملی قطر می‌پیوندد. این دروازه‌بان را شاید بتوان یکی از بهترین‌های فعلی هندبال دنیا دانست. بارها کشورهای دیگر سعی کردند که از چندملیتی شدن هندبال قطر جلوگیری کنند اما به خاطر قدرتی که کشورهای عربی دارند،‌ این مصوبه رأی نیاورده است. طبق قانونی که قطر برای خودش درست کرده،‌ درصورتی که یک بازیکن 2‌سال برای تیم‌ملی یک کشور بازی نکرده باشد،‌ می‌تواند تبعه این کشور شود. مثلا شماره 7 آنها قبلا کاپیتان تیم‌ملی فرانسه بود که مصدوم شد و بعد از 2‌سال
 به قطر پیوست.
 یکی از نکات جالب تیم‌ملی در مسابقات انتخابی المپیک استفاده مربی کروات از هر 3 دروازه‌بان تیم‌ملی بود. دراین‌باره صحبت کن.
در هندبال نه‌تنها دروازه‌بانان بلکه کلیه بازیکنان می‌دانند که حضورشان در زمین به صورت ثابت نیست. این مربی است که انتخاب می‌کند براساس شرایط بازی چطور از پتانسیل خود روی نیمکت استفاده کند. من درکنار 2 دروازه‌بان دیگر کشورمان رقابت خوبی با هم داشتیم و کم و زیاد عرفان اسماعیلاگیچ از هر 3 ما استفاده کرد. ما مشکلی از این بابت نداشتیم چون هدف اصلی همه پیروزی تیم بود.
   با شرایط پیش‌آمده صعود ایران به المپیک
 را چقدر می‌دانی؟
باید کمی خودباوری داشته باشیم و به نام تیم‌ها توجه نکنیم. البته در مرحله بعدی انتخابی این‌که با چه تیم‌هایی هم‌گروه باشیم، قطعا در نتایج ما تاثیرگذار است اما بازیکنان باید با انجام بازی‌های تدارکاتی بیشتر، از بازیکنان بزرگ دنیا نترسند. فکر می‌کنم از جام‌جهانی گذشته این اتفاق استارتش خورده و امیدوارم برای نخستین‌بار به المپیک صعود کنیم. البته نباید فراموش نکنیم که 12 تیم برتر جهان به المپیک می‌رسند و اگر این یک اتفاق برای ما رخ دهد، قطعا تاریخی خواهد بود.
 قبول داری که هندبال به اندازه رشته‌های هم‌سطح خود مثل بسکتبال و والیبال که برای رسیدن به المپیک تلاش می‌کنند، در میان مردم و رسانه‌ها دیده نشده است؟
به نظرم بیشتر از همه تقصیر خودمان بود که نتوانستیم خیلی خوب جا بیفتیم. ما چیزی از والیبال و بسکتبال کم نداریم اما یکسری اختلافات درون خانوادگی به هندبال ضربه زد. خوشبختانه از زمانی که ریاست جدید به فدراسیون آمد، همه پتانسیل هندبال دور هم جمع شدند و دیدید که لژیونرها از اروپا نیز به تیم‌ملی کشورمان پیوستند. در این دوره نیز چون مسابقات پخش شد، مردم خیلی خوب به توانایی‌های هندبال پی بردند و امیدوارم از این پس بیشتر از ما حمایت کنند. اگر هندبال بتواند همین روند را ادامه دهد، قطعا به سطحی می‌رسد که در میان مردم به یکی از رشته‌های محبوب تبدیل شود.
  حرف پایانی؟
شنیدم مهدوی، رئیس فدراسیون هندبال گفته به دنبال میزبانی مرحله بعدی مقدماتی المپیک است. اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا ما به حمایت مردم نیاز داریم. مطمئن باشند که ما نیز جواب اعتماد آنها را خیلی خوب  می‌دهیم.

 


تعداد بازدید :  238