شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
دکتری که الکلی و سیاسی بود

شهروند| نخستین بازیکن دارای پیشوند «دکتر» در تاریخ فوتبال، نه واقعا یک دکتر بلکه درمان‌کننده عطش دیدن فوتبال زیبا و گلویی برای تازه‌ترین فریادهای مخالف در فوتبال است.
زندگی عجیب و غریب
«سوکراتس برازیلیرو سامپایو دسوزا ویرا دِ اولیویرا» یا همان سوکراتس خودمان در دوران کودکی با فقر تحمیل شده ازسوی دیکتاتورهای حاکم برزیل زندگی دشواری داشت. قرص نانی که باید کفایت یک‌روز این خانواده را می‌داد، مساحتی درحد فضای مورد نظر سوکراتس برای جاگذاشتن توامان چند تن از بزرگان تاریخ فوتبال بود. سوکراتس در دوران جوانی به کمک فوتبال فقر را دور زد. 22 گل درطول 7‌سال بازی ملی تنها بخشی از زندگی حرفه‌ای مرد ‌سال 1983 فوتبال آمریکای‌جنوبی و تکمیل‌کننده مربع رویایی دهه 80 برزیل شامل ادر، فالکائو و زیکو بود. او قبل از ازدواجش که صاحب 6 فرزند شود، تحصیلاتش در رشته پزشکی را تا اخذ مدرک دکتری پیش برد و پس از خداحافظی از فوتبال به ستون‌نویسی در مطبوعات و حضور در برنامه‌های تلویزیونی روی آورد.
دشمن دولت
برزیل به‌دلیل بی‌کفایتی سردمدارانش در دهه80، رکود اقتصادی عجیب و فقری عمومی را تجربه می‌کرد. سوکراتس نمی‌توانست آرام بنشیند و به همین دلیل چه با سخنرانی طولانی و چه از طریق نوشتن شعارهای سیاسی روی هدبند خود در زمین، حرف‌هایش را به گوش همه می‌رساند. او سال‌ها قبل‌تر جنبشی سیاسی با نام «دموکراسی کورنتیانس» را هدایت می‌کرد و علیه دولت وقت برزیل می‌جنگید. دست سرنوشت به سقراط فوتبال (پدر او به خاطر علاقه به سقراط، اسم پسرش را سقراط که به زبانی برزیلی، سوقراتس گفته می‌شود، گذاشت)، اجازه تکمیل کتابش درباره جام‌جهانی 2014 را نداد اما به‌عنوان دارنده لیسانس پزشکی، دنیای فوتبال را شگفت‌زده کرد و همزمان با فوتبال، طبابت هم می‌کرد؛ هرچند پزشک خودش نبود و عاقبت به خاطر مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی و سیگار نخستین‌بار روز 19 آگوست 2011 گوشه تخت بیمارستان دیده شد. سرانجام شوک اول دسامبر 2011 هم ثمری نداشت و سقراط فوتبال3روز بعد جام مرگ را نوشید.


تعداد بازدید :  263