شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
اتفاق روز

نیمی از منابع بانک‌ها قفل شده است
اضافه برداشت 100‌هزار‌میلیارد تومانی بانک‌ها از منابع بانک مرکزی
شهروند |  درحالی ‌که در روزهای گذشته نحوه عملکرد بانک مرکزی در رابطه با پرداخت تسهیلات خرید خودرو و کالا (کارت‌های اعتباری) در بوته نقد قرار داشته است، برخی کارشناسان معتقدند با وجود مستقل‌نبودن کامل بانک مرکزی چنین اتفاق‌هایی چندان دور از نظر نیست و بانک مرکزی هم چاره‌ای جز این کار نداشته است. البته نتیجه آن هم در سال‌های گذشته با بدهی‌ها و مطالبات بانکی فراوان مشخص شده و برجا مانده است.
حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان این‌که بانک‌ها 100‌هزار‌میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌اند، گفت: از 900‌هزار‌میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها، 450‌هزار‌میلیارد تومان قفل شده که شامل بدهی دولت، مطالبات معوق و استمهال بدهی‌هاست. اگر بانکداری درعرصه بین‌المللی آسیب‌شناسی شود، این‌گونه دریافت خواهیم کرد که بانک‌ها به هیچ عنوان وارد مقوله بنگاه‌داری و شرکت‌داری نشده‌اند و به وظیفه خود پایبند بوده‌اند.
به گفته این کارشناس اقتصادی، بانک‌های توسعه‌ای ارتباط مستقیمی با بودجه دارند و وظیفه تأمین منابع پروژه‌های تعریف‌شده را عهده‌دار هستند. بانک‌های تخصصی موظف به تأمین وجوه بودند و بانک‌های تجاری هم کار تأمین منابع کوتاه ‌مدت را انجام می‌دادند.
حیدر مستخدمین‌ حسینی در مورد نقش نظارتی بانک مرکزی، اظهار کرد: به‌ واسطه این‌که در طول سال‌های گذشته دولت‌ها علاقه‌ زیادی به دست‌اندازی به منابع بانک‌ها یا بهتر است بگوییم جیب مردم داشته‌‌اند، بانک مرکزی نتوانسته عملا استقلال خود را حفظ کند.
وی افزود: سهم دولت در بانک‌ها کمتر از 10‌درصد است، اما انتظارش بیش از این است. بانک‌ها در چند‌سال اخیر اضافه برداشتی به مبلغ 100‌هزار‌میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی داشته‌اند که این به ‌دلیل دست‌اندازی دولت‌های قبل به منابع بانکی و تسهیلات تکلیفی بوده که بر دوش بانک‌ها گذاشته شده است.

74‌هزار تن سیب آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی صادر شد
فروش آب مجازی به 16 کشور
شهروند| درحالی‌ که هنوز بحران کم‌آبی به وقت خود باقی است و مشخص نیست برای این چالش باید چه چاره‌ای اندیشید؛ تولید و کشت محصولات آب‌بر و صادرات این نوع محصولات که از آن به‌عنوان آب مجازی یاد می‌شود، بحران کم‌آبی را تشدید کرده است. در واقع در اوج بحران بی‌آبی محصولاتی که برای پرورش آنها آب فراوانی مصرف می‌شود، همچنان در دستور کار قرار دارد و علاوه براین اقدام به صادرات این نوع میوه‌ها و محصولات می‌کنیم که درحقیقت آب مصرف‌شده از طریق آنها از کشور صادر می‌شود. مانند سیب که جزو میوه‌‌های آب‌‌بر به حساب می‌آید و حالا ما این میوه را به 16 کشور صادر می‌کنیم.  
دراین‌باره اسماعیل کریم‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از صادرات بیش از 74‌هزار تن سیب درختی این استان به 16 کشور خبر داد و گفت: این میزان سیب به کشورهایی ازجمله عراق، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، کویت، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است و با توجه به رایزنی با کشورهای منطقه انتظار داریم این میزان صادرات افزایش یابد. وی ارزش ریالی سیب تولیدی استان را 15هزارمیلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: میزان تولید در ‌سال ‌جاری براساس برآوردهای انجام‌شده یک‌میلیون‌ و326‌هزار تن بوده که نسبت به‌ سال گذشته 38‌درصد افزایش یافته است. وی بیان کرد: سیب درختی حدود 20‌درصد از کل محصولات تولیدی کشاورزی استان را شامل می‌شود و با توجه به هزینه بالای تولید این محصول که قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم آن اکنون 15‌هزار ریال برآورد می‌شود، وضع کنونی فروش این محصول در بازار برای باغداران مقرون به‌صرفه نیست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌غربی بر ضرورت ایجاد واحدهای «سورت»  و بسته‌بندی درکنار سردخانه‌های موجود در استان تأکید کرد و افزود: قیمت سیب صنعتی درکنار جاده‌ها با ورود اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی استان برای خرید این محصول درحال حاضر به هر کیلوگرم دو‌هزار ریال افزایش یافته است که امیدواریم وضع سیب صنعتی در‌ سال آینده با برنامه‌ریزی‌های به موقع و تمهیدات لازم ساماندهی شود.

 


تعداد بازدید :  210