شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
محسن کوهکن در گفت‌وگو با «شهروند»:
در شورای مشورتی اصولگرایان باید همه طیف‌ها حضور داشته باشند

برخی اخبار حکایت از تشکیل هسته اولیه شورای هماهنگی اصول‌گرایان با حضور غلامعلی حدادعادل، مرتضی آقاتهرانی، محمدنبی حبیبی، علیرضا زاکانی، حسین فدایی، اسدالله بادامچیان، محمد صادق محصولی و محمدرضا باهنر دارد. در همین خصوص، حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه به تسنیم گفته است که برای هماهنگی میان اصو‌لگرایان جلسات مشورتی متعددی تاکنون برگزار شده و خواهد شد و این جلسه نیز یکی از جلسات مشورتی بوده که پیرامون موضوع انتخابات مجلس آتی برگزار شد؛ البته قرار بر استمرار جلسه نیست؛ ولی اگر لازم باشد، این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.
این درحالی است که نماینده سه چهره معروف جبهه اصولگرا؛ یعنی محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی در این نشست 8 نفره حضور نداشته‌اند.
البته محسن کوهکن، نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس می‌گوید که قطعا در جلسات آینده شورای مشورتی 8 نفره اصولگرایان باید نمایندگان همه طیف‌های اصولگرایی حضور داشته باشند.
 آخرین وضع وحدت اصولگرایان به کجا انجامیده و نشست‌هایی که تشکیل می‌شود، خروجی مشخصی داشته است؟
این 8 نفر درحال تدبیرند تا سازوکارهایی را که منجر به دعوت از مجموعه اشخاص حقیقی و حقوقی اصولگرا بشود را تدوین کنند تا آنها بنشینند و مسأله همگرایی را دنبال کنند.
بالاخره هر کاری باید از جايی مشخص و توسط افرادی آغاز شود و جمعی باید شروع‌کننده باشند که این 8 نفر نیز قرار است برای رسیدن اصولگرایان
به وحدت تدابیر خاصی را در نظر بگیرند.
همچون هیأت رئیسه موقت سنّی در مجلس که جوان‌ترین و مسن‌ترین  آنها انتخاب می‌شوند و پس از انتخاب هیأت رئیسه جدید، آنها جایگاه را تحویل داده و می‌روند، کار این 8 نفر نیز تقریبا مشابه هیأت رئیسه موقت پارلمان است؛ البته قطعا و یقینا
هر مجموعه‌ای که تشکیل شود، همین دوستان داخل آن مجموعه نیز حضور خواهند داشت اما درحال حاضر این دوستان که شورای مشورتی 8 نفره‌ای را تشکیل داده‌اند تا درباره چارچوب این سازوکار زیر سایه و تحت نظر و هدایت‌های روحانیت گفت‌وگو کنند تا به نتیجه خوبی برسند.
 آیا این شورای 8 نفره نتیجه جلسات
سه نفره ایثارگران، موتلفه و پایداری است؟
هم می‌توانیم بگوییم که ادامه آن نیست و هم می‌توانیم بگوییم به‌نوعی شاید ادامه آن باشد و در واقع می‌توانیم بگوییم که نتیجه تعاملات و ارتباط با روحانیت (حضرات آیات عظام مصباح، یزدی و موحدی کرمانی) بوده که آنها محور همگرایی شوند.
 علت عدم حضور نماینده 3 چهره اصلی اصولگرا همچون آقایان لاریجانی، قالیباف و رضایی در این شورا چیست؟ آیا دعوت نشده‌اند؟
 در این جمع دوستان دیگری هم هستند که حضور ندارند و بنده هم که نیستم ایرادی بر نبودنم نمی‌گیرم؛ چون اطلاع دارم که این دوستان، درحال پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای به نتیجه رسیدن جمعی خانواده اصولگرایی  هستند.
 اما در این جمع از همه طیف‌های اصولگرا حضور داشته و تنها این سه طیف غايب بوده‌اند، آیا این نشانه وجود شکاف در میان نیروهای این جریان است؟
نه در همین مجموعه کسانی هستند که به نوعی با همین دوستان غايبی که اشاره کردید، ارتباط دارند و از مجموعه صحبت‌هایی که انجام می‌دهند حتما در آن فرآیند کلی و کلان به این نکته توجه دارند.
 ولی آقایانی که در این جمع 8 نفره حضور دارند، هیچ یک مواضع شان نزدیک
به دوستانی که غايب بوده‌اند، نیست، درست است؟
شما وقتی از همگرایی و اتحاد صحبت می‌کنید به این معنا نیست که فقط کسانی که از نظر سلایق و اعتقادات‌شان یکی هستند و با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، دور هم بنشینند، بلکه معمولا از آن‌هایی که‌ درصد هم‌پوشانی‌شان و مشترکات‌شان بیشتر است، شروع می‌کنند و قبلا نیز همین‌طور بوده است و بعد از آن در نهايت  برای جذب حداکثری سراغ دیگران هم می‌روند. در این رابطه قطعا و یقینا از باب نمونه بگویم آن‌گونه که من اطلاع دارم، مثلا در همان جمعی که اشاره کردید، آقایان حبیبی، بادامچیان و باهنر اینها با جدیدیت معتقد هستند که در همگرایی حداکثری نمایندگانی از این بزرگواران  (قالیباف، لاریجانی و رضایی) حتما باید حضور داشته باشند و حتما زمانی که مطرح شود چه کسانی دعوت بشوند حتما به این موضوع توجه خواهند کرد.
 یعنی در جلسات بعدی این اتفاق خواهد افتاد و نمایندگان این اشخاص در آن حضور خواهند داست؟
 آنها ساختاری را که برای این موضوع تعریف می‌کنند، حتما و یقینا در آن پیش‌بینی حضور افرادی از همه طیف‌ها را خواهند کرد تا آنها نیز
به نوعی حضور داشته باشند و از نظر همه استفاده شود؛ چراکه در این دوره از انتخابات اصولگرایان به دنبال همگرایی حداکثری هستند.


تعداد بازدید :  431