شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
خبر

استفاده از ظروف تفلون باعث اضافه وزن کودکان می‌شود
مهر|  براساس مطالعات اخیر پژوهشگران، مواد شیمیایی موجود در روکش تفلون ظروف نچسب با طیف وسیعی از بیماری‌ها مرتبط است. طبق تحقیق جدید دانشگاه براون آمریکا، یکی از مواد شیمیایی اصلی مورد استفاده در تفلون، پرفلورواوکتانوئیک اسید (PFOA) است که با افزایش چربی بدن و اضافه وزن سریع‌تر در کودکانی که مادرشان در طول دوران بارداری بیشتر در معرض این ماده بوده‌اند، مرتبط است. درمطالعات قبلی، ارتباط بین قرارگیری درمعرض PFOA با سرطان‌های کلیه و مثانه به اثبات رسیده بود. در این مطالعه جدید، کودکان بین ۲ تا ۸‌سال به مدت ۶‌سال مورد بررسی قرار گرفتند. کودکان مادرانی که بیشتر در معرض این ماده قرار گرفته بودند، 1/1کیلوگرم نسبت به همسالان خود در سن ۸سالگی اضافه وزن داشتند. محققان یکی از علل چاقی را ماده‌ای موسوم به «اُبسوژن» می‌دانند. این ماده شیمیایی صنعتی موجب اختلال در روند عادی عملکرد متابولیسمی بدن شده و افراد را بیشتر مستعد چاقی و اضافه وزن می‌کند.  PFOA هم نوعی اُبسوژن محسوب می‌شود.

پوسیدگی شدید دندان‌ها با مصرف شیشه
ایرنا| مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: «مصرف شیشه منجر به پوسیدگی شدید دندان‌ها ‏و بیماری لثه در فرد مصرف‌کننده می‌شود.» علی عبادیان این اظهارات را براساس نتایج یک مطالعه در 23 نوامبر 2015 توسط موسسه ملی سوء‌مصرف موادمخدر ایالات متحده (‏NIDA‏‏) عنوان کرد. او دراین‌باره گفت: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ‏الگوی مشخص و منحصربه‌فردی از پوسیدگی دندان و ‏بیماری لثه در مصرف‌کنندگان متامفتامین‌ها مشاهده شده است.» عبادیان ادامه داد: «درمطالعه یادشده، 571 ‏مصرف‌کننده متامفتامین مورد مطالعه قرار گرفتند و ‏نتایج آن نشان داد که 96‌درصد این افراد، ‏پوسیدگی دندان را تجربه کرده بودند و این بیماری در 58‌درصد آنان، ‏درمان نشد.» مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت:
« احتمال ابتلای به بیماری‌های دندان و ‏لثه در افرادی که مصرف‌کنندگان ‏سنگین و یا متوسط متامفتامین هستند، نسبت به افرادی ‏که از این ماده کمتر استفاده می‌کنند (کمتر از 10‏بار درماه) دوبرابر افزایش می‌یابد.» براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یک‌میلیون و325‌هزار مصرف‌کننده موادمخدر درکشور به‌سر می‌برند که تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر روانگردان مانند شیشه درچند ‌سال گذشته از پنج‌درصد به 26‌درصد افزایش یافته است.

آبمیوه‌های طبیعی خواص میوه را ندارد
فارس| یک متخصص تغذیه با اشاره به این‌که برای کاهش عوارض آلودگی هوا در بدن باید میوه و سبزی‌های فراوان مصرف کرد، گفت: «مصرف آبمیوه حتی از نوع طبیعی آن توصیه نمی‌شود.»  منصور رضایی ضمن اعلام این مطلب گفت: «بدن انسان در طول شبانه‌روز به 6 گروه مواد غذایی شامل میوه و سبزی‌ها، غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات نیاز دارد و نمی‌توان گفت که با مصرف یک یا دو گروه مواد غذایی دیگر نیازی به سایر گروه‌ها جهت حفظ سلامتی بدن نداریم.» او افزود: سیب، انار و انگور در بین گروه میوه‌ها جایگاه خاصی داشته و در علم تغذیه منبع کالری بوده و جهت حفظ سلامتی بدن استفاده از آنها به صورت مستمر توصیه می‌شود، همچنین میوه‌ها منبع قند سالم بوده و انرژی بدن را تأمین می‌کنند.» این متخصص تغذیه با اشاره به فیبر موجود در میوه‌ها گفت: «سیب منبع غنی فیبر محسوب شده و مصرف آن سبب پیشگیری از بسیاری بیماری‌های مزمن می‌شود، سیب به دلیل نوع فیبر آن هم برای درمان یبوست و هم اسهال توصیه می‌شود.» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: «میوه‌ها دارای مایعات فراوان بوده و این مسأله یکی از دلایل مهم در توصیه استفاده از این گروه غذایی به شمار می‌رود.» به گفته این متخصص تغذیه مصرف سیب به دلیل فیبر موجود در آن حرکات دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند، همچنین دارای مواد آنتی‌اکسیدان بوده و پاک‌کننده مواد مضر در بدن محسوب می‌شود؛ چراکه آنتی‌اکسیدان‌ها، فعالیت ترکیبات ناپایدار در زمانی که به سلول‌های بدن می‌نشینند و قصد تخریب دارند را خنثی می‌کند. رضایی با تأکید بر این‌که مصرف میوه و سبزی‌ها، تاثیرات مضر آلودگی هوا و غذا و داروها را در بدن رفع می‌کند، گفت: «مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به‌طورکلی سموم را از بدن دفع کرده و در حفظ سلامتی بدن بسیار موثر است.»متخصص تغذیه در رابطه با مصرف سرکه سیب گفت: «سرکه سیب محیط روده را اسیدی کرده و مانع از فعالیت باکتری‌های مضر دربدن می‌شود، همچنین جذب آهن را در بدن افزایش داده و علاوه بر این‌که اشتها‌آور است، از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.» او با بیان این‌که کفاره هوای آلوده در بدن مصرف میوه و سبزی است، گفت: «مصرف آبمیوه چه به صورت صنعتی یا خانگی تهیه شده باشد، توصیه نمی‌شود چراکه فیبر آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حتی کسانی که سالمند بوده و توانایی جویدن میوه را ندارند، توصیه می‌کنیم آن را به صورت پوره استفاده کنند و به هیچ عنوان خود را از خواص بسیار مهم فیبر موجود در میوه محروم نسازند. بنابراین پوره میوه از آبمیوه از لحاظ غذایی باارزش‌تر است.»


تعداد بازدید :  279