شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

ادامه کاهش ارزش ریال عربستان|  امسال با افزایش سنگین هزینه‌های خاندان آل‌سعود در کنار کاهش شدید قیمت نفت به نظر می‌رسد که این کشور چاره‌ای جز تغییر موازنه ریال-دلار نداشته باشد. در حال حاضر کسری بودجه عربستان به حدود 21.5‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش یافته است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در صورتی که عربستان به روند کنونی برداشت از این روند ادامه دهد، حجم ذخایر ارزی این کشور تا‌سال 2018 به کمتر از 200‌میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. (رویترز)
طلا ششمین هفته کاهشی را پشت سرگذاشت|  قیمت طلا روز جمعه تقریبا 2‌درصد کاهش یافت و به علت افزایش ارزش دلار و تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ماه آینده میلادی، ششمین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد. هر اونس طلا با کاهش 14 دلار و 87 سنتی 1057.46 دلار فروخته شد. قیمت طلا روز گذشته با 1052.46 دلار، از کمترین قیمت فوریه 2010 نیز کاهش یافت.(رویترز)
فرار بدهکاران بانکی از دوبی| بلومبرگ طی گزارشی نوشت: صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط در دوبی که با انبوه بدهی‌های معوق مواجه شده‌اند، ترجیح می‌دهند بی‌سروصدا این کشور را ترک کنند. این افراد مجموعا مبلغی معادل 5‌ میلیارد درهم امارات (1.36‌میلیارد دلار) از بدهی خود را پرداخت نشده باقی خواهند گذاشت. موج خروج بدهکاران بانکی از دوبی، در پی ادامه رکود‌ سال 2009 تاکنون و همچنین کاهش اخیر قیمت نفت، شرایط نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد این کشور رقم زده است. (بلومبرگ)
هدفمند کردن یارانه‌ها در الجزایر| کاهش شدید قیمت نفت موجب شده تا دولت الجزایر به فکر اصلاح سیستم یارانه‌های خود بیفتد. این کشور شمال آفریقا که یکی از تأمین‌کنندگان عمده گاز اروپاست، اعلام کرده که درآمدهایش از محل فروش انرژی امسال با 50‌درصد کاهش به 34‌ میلیارد دلار خواهد رسید و‌ سال آینده نیز 26.4‌ میلیارد دلار خواهد شد. از همین رو دولت الجزایر به فکر راه‌های کاهش هزینه‌ها افتاده است.(رویترز)


تعداد بازدید :  257