شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
شاگردان کواچ، آمریکا را هم ‌بردند
دنیا، مقهور قدرت والیبال ایران

گروه ورزش| تیم‌ملی والیبال ایران با پیروزی مقتدرانه برابر آمریکا به دومین برد خود در مسابقات قهرمانی جهان دست یافت. ملی‌پوشان ایران بعد از یک شروع طوفانی در آغاز مسابقات قهرمانی جهان و پیروزی مقابل ایتالیا، در گام دوم از ساعت 15:30 روز گذشته برابر آمریکا به میدان رفتند و توانستند قهرمان لیگ جهانی 2014 را به زانو درآورند.
تیم‌ملی والیبال ایران با نتیجه 3 بر 2 و امتیازهای 25 بر 23، 25بر 19، 19 بر 25، 18 بر 25 و17 بر15 مقابل آمریکا به پیروزی رسید. والیبال آمریکا یکی از قدرت‌های این رشته ورزشی در جهان است که 4 مدال المپیک را نیز در پرونده خود دارد. تیم‌ملی والیبال آمریکا مدال برنز المپیک 1992 بارسلونا را نیز در گنجینه افتخارات خود دارد. این تیم 5 مدال لیگ جهانی والیبال را نیز به دست آورده است که دو مدال آن در سال‌های 2008 (ریودوژانیرو) و 2014 (فلورانس) خوش‌رنگ‌ترین بوده است.  تیم ایران با ترکیب سیدمحمد موسوی، امیر غفور، سعید معروف، عادل غلامی، فرهاد قائمی و مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف و با پیراهن قرمز کار را آغاز کرد. شروع عالی از تیم ایران و بازی تماشایی نفرات کشورمان باعث شد ست اول که در اواسط آن امتیازات نزدیک دنبال می‌شد، با برتری تیم کشورمان به پایان برسد.  در ست دوم هم بازیکنان ایران به خوبی توانستند فضاهای زمین خودی را پوشش دهند. در این ست امتیازات زیادی برای ایران از روی سرویس‌ها به دست آمد. کارهای ترکیبی و استفاده از تاکتیک پایپ همچنان برای تیم ایران امتیاز می‌گرفت و گیم دوم نیز به سود بازیکنان باتعصب ایران به اتمام رسید.   در ست‌های سوم و چهارم اما تیم آمریکا که دوست نداشت بازی را واگذار کند هجومی کار کرد. از طرفی بازیکنان ایران نیز با بدشانسی‌های زیادی مواجه شدند. در این دو ست آمریکایی‌ها هرچه در توان داشتند گذاشتند و توانستند بازی را از نظر گیم‌شماری به تساوی بکشانند.  ایران در آغاز ست پنجم بار دیگر به بازی برگشت و خیلی زود دو امتیاز جلو افتاد. موسوی تلاش می‌کرد تا به هر ترتیب ممکن اسپک‌های حریف را دفاع کند. توپ‌گیری‌های عالی از ظریف اجازه نمی‌داد توپ راحت در زمین ایران بخوابد. سرویس تماشایی قائمی و دفاع روی تور عالی از موسوی و غفور امتیاز 8 را برای ایران به ارمغان آورد. ایران اختلاف امتیازهای خود را به عدد 3 رساند. موسوی اما در این مسابقه هم با غیرت خود یک تیر خلاص را در زمین حریف نشاند. آمریکا با اختلاف دو، سه امتیاز ایران را تعقیب می‌کرد. سرویس‌ها و آبشار تماشایی سیرارلی سرانجام اختلاف را به عدد یک کاهش داد. اما خود او سرویس خراب کرد تا ایران 13 بر 11 پیش باشد. مهدوی جای معروف به میدان رفت. ساندر باز هم اختلاف را کاهش داد. معروف به میدان برگشت. 13 بر 13 دو تیم مساوی شدند. هیجان به اوج خود رسیده بود. سعید معروف جای خالی انداخت تا روحیه تیم آمریکا افت کند. تشکری سرویس خراب کرد. 14 بر 14 دو تیم مساوی بودند. هیچ یک از دو تیم سر تسلیم شدن نداشتند. 15 بر 15 کار مساوی پیش می‌رفت. پاس عالی معروف و اسپک عبادی‌پور ایران را جلو انداخت. امتیاز پایانی به سود ایران رقم خورد که آمریکا ویدیوچک خواست. سرانجام ایران با امتیاز 17 بر 15 در ست پنجم پیروز این مسابقه شد و آمریکا را 3 بر 2 شکست داد. ایران در بازی سوم خود پنجشنبه ساعت 19 به مصاف فرانسه می‌رود.

سرویس و دریافت اول، دلایل برتری ایران

ناصر شهنازی

در ششمین رویارویی والیبال ایران و آمریکا ما توانستیم به دومین برد خود آن هم در مسابقات مهمی مثل قهرمانی جهان برسیم. سرویس‌های پرشی با سرعت بالا و داشتن بازیکنانی مثل اندرسون، الکساندر و لی جزو نقاط قوت آمریکاست که چند ماه قبل باعث قهرمانی آنها در لیگ جهانی شد. ایران در 2 ست نخست با سرویس‌های سرعت بالایی که بسیار عالی زده شد و از سوی دیگر دریافت اول بسیار موفق از آمریکا پیش افتاد و توانست این 2 ست را به سود خود به پایان برساند. نقاط قوت تیم در تمام بازی‌ها دقیقا می‌تواند همین 2 فاکتور یعنی سرویس و دریافت اول خوب باشد زیرا با توجه به داشتن پاسور متفکری مثل سعيد معروف کمتر دفاعی می‌تواند ایران را روی تور متوقف کند.  در ست سوم آمریکایی‌ها تغییر تاکتیک دادند و اندرسون را به پشت خط بردند. این تغییر تاکتیک باعث شد ایران به دلیل عدم شناخت از تیم حریف ضعیف‌تر از ست‌های قبلی کار کند و با اختلاف زیادی نیز شکست بخورد. این تاکتیک توسط کادرفنی ایران شناسایی شد و ما ست چهارم را خوب آغاز کردیم اما آمریکایی‌ها در این ست واقعا خوب سرویس زدند و با این حربه بازی را از ما گرفتند. در ست پنجم واقعا هر 2 تیم عالی بودند اما ایران با استفاده از خطای تیم حریف، آمریکا را مقهور قدرت خود کرد. آمریکا حتی در دفاع و حمله در آمار موفق‌تر از ما بود اما به دلیل سرویس‌های عالی ما این پیروزی غرورآفرین به دست آمد.

 


تعداد بازدید :  95