شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
با افشای تخلف‌های باورنکردنی واگذاری سهام عدالت به مردم اعلام شد
بی‌اعتباری برگه‌های سهام عدالت تا اطلاع ثانوی

گروه اقتصادی شهروند| سهام عدالت طرحی که از اواسط دولت نهم به منظور یاری رساندن به محرومان کار ثبت‌نام و ارسال دعوتنامه‌ها را در دستورکار خود قرار داده بود، این روزها به کژراهه‌ای رسیده است که چندین سازمان و نهاد را درگیر خود کرده است. در آخرین رخدادها برای برگه‌های سهم عدالت، اخبار خوبی به گوش سهامداران نمی‌رسد. سهامی که قرار بود از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شود و سهم بخش تعاون را در کشور گسترش دهد، حال به دلیل پیچیدگی‌های فراوان در نحوه شناسایی مشمولان و قیمت‌گذاری شرکت‌ها به سربالایی سختی برخورده است.
در این رابطه اما اظهارات رسمی عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی وضع امروز ورقه‌های سهام عدالت را روش‌تر می‌کند. او می‌گوید: ورقه‌های سهام عدالت فاقد هرگونه اعتبار است و خرید و فروش آن فاقد اثر اجرایی و حقوقی است. سهام عدالت پیچیدگی‌های بسیار خاصی دارد که موضوعات قیمت‌گذاری شرکت‌ها از آن جمله است. وی با بیان این‌که این لایحه در وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی شده و در روزهای آینده به دولت می‌رود، افزود: البته مجلس باید این لایحه را به تصویب نهایی برساند تا اجرایی شود. وی ادامه داد: در سهام عدالت برخی شرکت‌ها قیمت‌گذاری شده‌اند که اصلا وجود خارجی ندارند و هنوز تأسیس نشده‌اند مانند شرکتی که 6‌هزار‌ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده ولی اصلا تشکیل نشده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره ارزش برگه‌های سهام عدالت که هم‌اکنون در دست برخی از مردم است این‌طور توضیح داد که سهام عدالت ورقه سهم نیست و آنچه در اختیار مردم است برگه‌های ثبت‌نام است. وی ادامه داد: البته این برگه‌ها هم‌اکنون معتبر هستند ولی به‌عنوان یک برگه ثبت‌نام نه ورقه سهم؛ بنابراین ورقه‌ها فعلا فاقد هرگونه اعتبار هستند و خرید و فروش آنها نیز فاقد اثر اجرایی و حقوقی است. وی درخصوص سود سهام عدالت که تاکنون به خزانه واریز شده نیز گفت: به‌رغم این‌که سود سهام عدالت در این هشت‌سال بالغ بر 44‌هزار میلیارد تومان ارزیابی شده، اما تاکنون تنها 10‌هزار‌ میلیارد تومان در قالب سود سهام عدالت به خزانه واریز شده و اگر 10هزار‌ میلیارد تومان هم بابت تخفیف دهک‌های پایین در نظر بگیریم، هنوز 26‌هزار‌ میلیارد تومان به خزانه واریز نشده است.
رقم قطعی واگذاری‌ها در 13‌سال گذشته و وزارتخانه‌های برتر
وی همچنین به ارایه آماری از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: وی در ادامه این نشست به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: طی 13‌سال گذشته 97‌هزار‌ میلیارد تومان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است که از این میزان 54‌درصد سهم فروخته شده و 46‌درصد دیگر در قالب سهام عدالت و رد دیون واگذار شده است که چون نوع واگذاری آن با عرضه عمومی همراه نبوده از نظر ما خصوصی‌سازی واقعی تلقی نمی‌شود. وی با بیان این‌که 54‌هزار‌ میلیارد تومان سهم به مردم فروخته شده است، افزود: در نیمه دوم‌ سال 92 بالغ بر 28‌هزار‌ میلیارد تومان سهام واگذار شده است که به اندازه واگذاری 4‌سال گذشته بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که دولت یازدهم در نیمه دوم ‌سال گذشته رکورد جدیدی در خصوصی‌سازی به ثبت رسانده است. در جریان واگذاری‌ها، وزارت نفت با 44درصد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با 25درصد، نیرو با 6/14درصد، وزارت ارتباطات با 5/9‌درصد و وزارت اقتصاد با 6/4‌درصد پنج وزارتخانه برتر خصوصی‌سازی هستند.

دیدگاه‌های دیگران

س
سعیدی |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام بزرگترین هدف خصوصی سازی رقابت پذیر کردن بنگاههای اقتصادی از طریق کاهش هزینه و افزایش بهروری و جذب و رضایت مندی متخصصین بوده که متاسفانه دراکثر این واگذاری ها خلاف ان پیاده شده برای نمونه درصنعت الومینیوم کشور کسانی سکانداران اصلی این صنعت شده اند که هیچ تجربه ایی دراین زمینه ندارند و حتی با مفهموم نوین بازار در معنای عام هم بیگانه اند...و لابد هم چیزی گیر خودشان نمی اید و برای رضای صنعت چنین می کنند!

تعداد بازدید :  131