شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری:
برای تیم مذاکره‌کننده آرزوی موفقیت می‌کنیم
امیدی به مذاکرات هسته‌ای نداریم و فکر می‌کنیم سخن نتیجه‌ای ندارد

شهروند| افتتاحیه شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری روز گذشته در ساختمان مجلس قدیم درحالی برگزار شد که مهدوی‌کنی، از روز 14 خرداد در بیمارستان بستری است و این اجلاس در غیاب او‌ هاشمی‌شاهرودی را در کرسی ریاست می‌دید. عملکرد یک‌ساله دولت، مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه ازجمله مقاومت مردم فلسطین ازجمله مباحثی بود که در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس مطرح شد. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نایب‌رئیس مجلس خبرگان البته در ابتدای سخنرانی خود در افتتاحیه اجلاس شانزدهم یادی از ریاست خبرگان کرد و گفت که به دلیل کسالت آیت‌الله مهدوی‌کنی، جلسات بدون حضور او برگزار می‌شود و البته به سوابق او هم اشاره کرد. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در ادامه سخنرانی‌اش بر جایگاه محوری مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد که جمهوریت و اسلامیت نظام را شامل می‌شود و از این نظر مجلس خبرگان در هندسه نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. البته مسائل منطقه و به‌خصوص فلسطین نیز در افتتاحیه اجلاس خبرگان مطرح شد و شاهرودی دراین‌باره گفت: با این‌که نسل‌کشی‌های بسیاری انجام شد و خانه‌های زیادی خراب شد اما بعد از 50 روز، مقاومت اسلامی پیروز می‌شود. شاهرودی در ادامه با اشاره به منهدم کردن پهپاد اسراییلی گفت: چندی پیش خبر غرورآفرین منهدم کردن پهپاد اسراییلی که توسط اسراییلی‌ها وارد کشور شده بود، به دست نیروهای مجاهد سپاه پاسداران به گوش جهانیان رسید. این مسأله‌ای است که با وجود امت همیشه در صحنه و جوانان خردمند است که هرگونه دست‌اندازی به منابع ارزی کشور را به شدت پاسخ می‌دهد. اما هفته دولت و نگاهی به عملکرد یک‌ساله کابینه یازدهم نیز از نگاه نایب‌رئیس مجلس خبرگان دور نماند و با تبریک هفته دولت به دولتمردان گفت: هفته دولت فرصت خوبی بود که رئیس‌جمهوری گزارش‌هایی را به ملت بدهد و ما ضمن بزرگداشت شهید باهنر و شهیدرجایی از رئیس‌جمهوری آقای روحانی و دست‌اندرکارانش تشکر می‌کنیم و خسته نباشید می‌گوییم که در این مدت کارهای خوبی انجام شده است و از آنها می‌خواهیم که با همراهی همه قوا به‌ویژه همدلی سه قوه کشور با حفظ همدلی و همکاری در مسیر انقلاب قدم بردارند. وی ادامه داد: آنها این مسیر را با رهنمودهای رهبری به‌ویژه 15 نکته اخیر که نکات بسیار مهمی است باید طی کنند. دولت محترم براساس آن منشور قوانین را اصلاح کند و قدم بردارد. اما کمتر محفلی از ارکان نظام است که بحث هسته‌ای و مذاکرات در آن مطرح نشود. ‌هاشمی‌شاهرودی هم حمایت مجلس خبرگان را از تیم مذاکره‌کنندگان اعلام کرد و درعین‌حال گفت: امیدی به مسأله مذاکرات هسته‌ای، همان‌طور که رهبری گفته بودند نداریم و فکر می‌کنیم که سخن نتیجه‌ای ندارد. تحریم‌های اخیر آمریکا هم بر همین اساس بود. البته ما برای تیم مذاکره‌کننده آرزوی موفقیت می‌کنیم. و از آنها می‌خواهیم که از منابع مردم ایران دفاع کنند که اهتمام تیم مذاکره‌کننده نیز بر همین است.
دغدغه اقتصاد   در مجلس خبرگان
حسن نمازی به‌عنوان اولین سخنران پیش از دستور مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز، نیاز جهان اسلام و کشورهای اسلامی برگرداندن اخلاق اسلامی به بطن جامعه است و اگر این امر صورت نگیرد شاهد استبداد فرهنگی در جوامع اسلامی خواهیم بود.» احمد بهشتی نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری دومین ناطق پیش از دستور شانزدهمین اجلاسیه خبرگان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیأت دولت با ایشان، دولت محترم را به عمل به منویات رهبری معظم، توصیه کرد و در ادامه، 15توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و از دولت و رئیس‌جمهوری محترم خواست این موارد را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد و تأکید کرد: رئیس‌جمهوری محترم همان‌گونه که خود در شعارهای انتخاباتی خود فرموده‌اند به تناسب اعتدال حرکت کرده و اجازه ندهند برخی وزیران به بهانه اعتدال از مسیر اعتدال، خارج شوند. سیدعبدالهادی حسینی‌شاهرودی نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری و سومین ناطق پیش از دستور شانزدهمین اجلاسیه خبرگان گفت:  یکی از مسائل مهم و ضروری که باید مورد توجه قرار گیرد رفع بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان است که اگر به این مسأله توجه جدی شود قطعاً زمینه ازدواج و فرزندآوری جوانان مهیا خواهد شد. محمد بهرامی‌خوشکار، نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری چهارمین ناطق پیش از دستور شانزدهمین اجلاسیه خبرگان مسأله اسراف و توزیع نامتوازن منابع بین غنی و فقیر را یکی دیگر از دغدغه‌های اساسی دلسوزان نظام دانست و از دولتمردان خواست تا برای رفع این نگرانی برنامه‌ریزی و در راستای بهره‌وری بیشتر و پرهیز از اسراف اقدامات مناسبی را انجام دهند. قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در حاشیه اجلاسیه شانزدهم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری درخصوص طرح دوفوریتی که در جلسه دیروز مطرح شد، گفت: در این طرح مطرح شد تمامی اعضای هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌های کنونی خبرگان تا پایان عمر دوره چهارم خبرگان یعنی‌ سال آینده ابقا شوند. وی همچنین درخصوص جایگزین نمایندگان مردم در مجلس خبرگان که طی دوره فعلی فوت کرده‌اند به نامه وزیر کشور به شورای نگهبان و هیأت‌رئیسه خبرگان اشاره کرد و افزود: به دلیل هزینه‌های سنگین برگزاری انتخابات شورای نگهبان اجازه داد که انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار نشود و درنهایت به صورت همزمان با انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی برگزار شود.
حاشیه‌های اجلاس شانزدهم مجلس خبرگان
به گزارش فارس پس از ورود حسن روحانی به همراه حسین فریدون به صحن مجلس خبرگان،‌ هاشمی‌رفسنجانی به احترام رئیس‌جمهوری از جای خود برخاست. جای خالی 4 تن از نمایندگان مجلس خبرگان ازجمله آیت‌الله جباری، آیت‌الله زرندی، آیت‌الله مجتهدی و آیت‌الله محمدی‌گیلانی که اخیرا وفات یافته‌اند با گذاشتن عکس یادبود و گل در جایگاه آنها از دیگر حاشیه‌های اجلاس دیروز بود.


تعداد بازدید :  291