شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
راه‌اندازی اولین سایت قانونی برای تماشای فیلم‌های ایرانی

سینماگران ایرانی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی، سایت «IMVbox.com» را به‌عنوان یک وب‌سایت قانونی برای دسترسی به «نمایش آنلاین» فیلم‌های ایرانی معرفی کرده‌اند.
به گزارش ایسنا دو‌سال قبل «پژمان دانایی» که مدیر جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن بود، برای انتخاب فیلم و مذاکره با سینمایی‌ها به ایران آمد و به‌عنوان مشاور یک شرکت خارجی، ایده سایتی برای فروش قانونی حق نمایش فیلم‌های ایرانی را با مسئولان، تهیه‌کنندگان و کارگردان مطرح کرد؛ طرحی که قرار بود تحت عنوان «IMVbox.com» شروع به کار کند.
این ایده مبتنی بر شیوه یک‌بار نمایش فیلم بود. از سال‌ها قبل، شیوه «نمایش آنلاین» فیلم‌ها با پرداخت حق رایت اندک از طریق سایت‌های مختلف بین‌المللی وجود داشت اما هیچ‌گاه هیچ فیلم ایرانی از طریق این سایت‌ها برای مشترکان خارجی‌شان به اشتراک گذاشته نشد.
کاربران با ورود به این سایت، با تعداد زیادی از فیلم‌های ایرانی (فعلا 340 فیلم) مواجه می‌شوند که پس از ثبت‌نام می‌توانند فیلم را به صورت آنلاین و با زیرنویس انگلیسی مشاهده کنند. مشترکان این وب‌سایت، تنها می‌توانند فیلم‌ها را مشاهده کنند و دانلودی در کار نیست.
هزینه ثبت‌نام در این سایت برای ماه اول (و به‌عنوان هدیه) تنها یک دلار است اما در ماه‌های بعد این هزینه افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه این است که استفاده از IMVbox.com فعلا برای کاربران خارج از ایران میسر است چرا که تنها با استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی (که در ایران بسیاربسیار اندک است)، می‌توان حق اشتراک آن را پرداخت کرد اما مسئولان این سایت می‌گویند که به دنبال دریافت مجوز‌های لازم برای فعالیت در ایران هستند.
شرکت IMVbox تقریبا با تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی که به نوعی کار فیلمسازی در ایران را برعهده دارند وارد مذاکره شده بود و به نظر می‌رسد که توانسته است، نظر آنها را به این ایده‌اش جلب کند.

 


تعداد بازدید :  246