شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
انتظار رئیس فدراسیون از شمشیربازان
اسلحه‌های ایرانی طلایی می‌شوند؟

گروه ورزش| تیم‌ملی شمشیربازی کشورمان که در بازیهای آسیایی گوانگژو نتوانست به مدالی دست پیدا کند، در این دوره بسیار پرامیدتر خودش را برای مسابقات اینچئون آماده می‌کند.   رئیس فدراسیون شمشیربازی شاید از معدود رؤسایی باشد که ورزشکاران این رشته را محکوم به مدال‌آوری می‌داند.   شمشیربازی پیش از انقلاب یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های ایران در بازی‌های آسیایی بوده و آخرین مدال‌هایش در این رقابت‌ها به بازیهای آسیایی 2006 دوحه بازمی گردد که 3 برنز کسب کرده است. حال باید دید رنگ مدال‌های شمشیربازان در این دوره چه خواهد بود و آیا انتظارات برآورده می‌شود یا خیر.  
8 شمشیر طلایی در غیاب بانوان
مجتبی عابدینی، محمد رهبری، علی پاکدامن، فرزاد باهر‌ارسباران، محمد رضایی، علی یعقوبیان، سیدصادق عابدی و طاهر عاشوری 8 شمشیرباز اعزامی به بازیهای آسیایی اینچئون هستند. ایران در 2 اسلحه سابر و اپه در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که شمشیربازان بخش سابر بسیار پرامیدتر هستند و انتظار مدال طلا هم از آنها می‌رود اما با این‌که فدراسیون تمهیدات لازم برای اعزام بانوان را هم فراهم آورده بود، در دقیقه 90 از اعزام آنها پشیمان شد که طبق معمول دلیل چنین امری ناامیدی برای کسب مدال عنوان شده است.   
به یاد 40‌سال قبل
شمشیربازی ایران در سال‌های دور یکی از قطب‌های این رشته در دنیا محسوب می‌شد اما بعد از انقلاب تا سال‌ها علاقه‌ای برای احیای این رشته وجود نداشت؛ با این وجود حدود یک‌دهه است بسیار حرفه‌ای‌تر به شمشیربازان نگاه می‌شود. بازی‌های آسیایی 2006 دوحه نقطه عطفی برای این رشته بود که 3 برنز به ارمغان آمد اما در‌سال 2010 با این‌که انتظار زیادی از ورزشکاران این رشته می‌رفت، شمشیربازان حتی یک مدال هم کسب نکردند تا فدراسیون فشار زیادی را متحمل شود.  
باقرزاده:  قهرمان المپیک هم از ما می‌ترسد
فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی درباره شرایط ملی پوشان این رشته در آستانه بازیهای آسیایی 2014 به «شهروند» می‌گوید: «مراحل پایانی اردوها را می‌گذرانیم. هم‌اکنون تیم سابر با تیم اوکراین که نایب قهرمان جهان هستند، در تهران تمرین مشترک برگزار می‌کنند. هفته گذشته نیز لهستانی‌ها در ایران بودند که سطح شمشیر بازی‌شان بسیار بالاست. با وضعیتی‌که من در میان ورزشکارانمان می‌بینم، شانس مدال‌آوری‌شان به‌ویژه در اسلحه سابر را بسیار بالا می‌دانم. کره، ژاپن و چین هر 3 سابقه قهرمانی در المپیک و جهان را دارند و درواقع سطح این مسابقات با رقابت‌های جهانی زیاد متفاوت نیست.»
وی همچنین می‌افزاید: «البته شمشیربازان ما نیز در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته‌اند و جزو رنکینگ‌های برتر آسیا و جهان هستند. به جرأت می‌توانم بگویم که نمایندگان کره‌جنوبی، قهرمان المپیک 2012 از شمشیربازان ما می‌ترسند زیرا پیشرفت بسیاری
 داشته‌ایم.»


تعداد بازدید :  255