عادل بزدوده هنرمند عروسکساز در گفتوگو با ایسنا از نبود آرشیوی برای نگهداری عروسکهای نمایشی اظهار تاسف کرد و گفت: عروسکهای مجموعههایی مانند «خونه مادر بزرگه» یا «هادی و هدی» علاوه بر اینکه نتیجه زحمات بخشی از هنرمندان عروسکساز بودند، بلکه نوستالژی چندین نسل از تماشاگران را با خود داشتند اما متاسفانه، بیتوجهی به این عروسکها، نادیده انگاشتن نوستالژی بسیاری از بچههای نسل قبلی است که این عروسکها برایشان خاطرهانگیز است.
سازنده عروسک «زیزیگولو» در ادامه از وضع نگهداری عروسکهای نمایشی در تلویزیون نیز انتقاد کرد و گفت: شبکههای یک و دو سیما به ظاهر آرشیو عروسک دارند اما این آرشیوها به انباری تبدیل شده است. درحالیکه آرشیو در مقولات فرهنگی و هنری معنای خاص و تاریخی دارد یعنی تمام اسناد مربوط به یک اثر باید طبقهبندی و حفظ و نگهداری شود.
بزدوده با اظهار تأسف از وضع نابسامان عروسکهای «شهر موشها» اضافه کرد: عروسکهای این پروژه با وضع بسیار اسفبار تلنبار شده بودند و خدا میداند این ثروت معنوی چگونه مورد بیتوجهی قرار گرفته است. متاسفانه با انتخاب افراد غیرکارشناس بهعنوان مسئولان آرشیو، سرمایههای معنوی ما اینگونه متحمل ضرر و زیان میشوند.
عادل بزدوده خواستار توجه قانونگذاران به تأسیس آرشیو آثار هنری شد و تأکید کرد: امروزه گنجینه عروسکهای سایهای در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری نگهداری میشود. اینها تاریخچه تئاتر عروسکی ایران هستند که باید نگهداری و حفاظت شوند و یک فرد کارشناس را بهعنوان مسئول این بخش معرفی کنند. در این سالها متاسفانه نهتنها از عروسکهای نمایشی حمایتی نشده، بلکه گاه کلیدی به یک دوست آبدارچی دادهاند و او را بهعنوان مسئول نگهداری این عروسکها گماشتهاند یعنی سازوکار درستی وجود نداشته است.