شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
پوتین رهبران غرب را تهدید کرد
اوکراین را دو هفته‌ای فتح می‌کنم

رئیس‌جمهوري روسیه در واکنش به اقدامات اخیر ناتو و اتحادیه اروپا علیه این کشور هشدار داد که اگر بخواهد می‌تواند ظرف دو هفته اوکراین را به تصرف خود دربیاورد. به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین در واکنش به اقدام ناتو برای تشکیل واحد واکنش سریع برای مقابله با روسیه و همچنین تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، عنوان داشت که اگر بخواهد می‌تواند کی‌یف را ظرف دو هفته اشغال کند زیرا ارتش روسیه توانایی تصرف اوکراین را دارد. پوتین این سخنان را در گفت‌وگو باخوزه مانوئل بارسو رئیس پارلمان اروپا، به اطلاع وی رسانده است.  این اظهارات پوتین در جلسه هفته گذشته رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به اطلاع آنها رسیده و بارسو جزییات تهدید پوتین را با آنها در میان گذاشته و ناتو نیز اعلام کرده که می‌تواند ظرف 48 ساعت چهار‌هزار نیرو را در شرق اوکراین مستقر کند تا از این کشور در برابر اقدامات احتمالی روسیه محافظت کنند. همچنین والری هلتی روز دوشنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: طرف روسی از کانال‌های غیررسمی چند بار اوکراین را تهدید کرده است در صورت ادامه حملات ارتش اوکراین به مناطق جنوب و شرق کشور از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده می‌کند.
مقام‌های روسیه بارها نسبت به عواقب حملات ارتش اوکراین به مناطق مسکونی شرق اوکراین و کشتار غیرنظامیان روس‌تبار در این مناطق به کی‌یف و حامیان غربی آن هشدار داده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در سخنانی خطاب به کشورهای غربی گفت: بهتر است با ما بازی نکنید، مسکو یکی از قدرت‌های مهم هسته‌ای در جهان است.
وی در سخنانی بی‌سابقه بعد از زمان جنگ سرد، ادامه داد: روسیه از رویارویی گسترده با هر کشوری خود را دور نگه می‌دارد، اما طبیعی است که همواره باید آماده پاسخ به هر رویارویی باشد.
در این میان فدریکا موگرینی که به‌عنوان جانشین کاترین اشتون در پست ریاست دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شده نیز هشدار داد که گزینه نظامی راه‌حل بحران اوکراین نیست. وی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا افزود: سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته در نشستی درباره اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه رایزنی و کمیسیون اروپا پیشنهادی را در این خصوص ارایه کرده و بسته تحریم علیه روسیه فردا آماده خواهد شد.
وی افزود: کمیسیون درحال رایزنی برای ارایه بسته‌ای قوی تحریمی علیه روسیه به دلیل مداخله نظامی مسکو به شرق اوکراین است، این بسته بخش‌های دفاعی، مالی و بانکداری و تجاری و کالاهای روسیه را هدف قرار می‌دهد. موگرینی یادآور شد:  وضع اوکراین به دلیل رفتار روسیه تغییر کرده است و اتحادیه اروپا و روسیه دیگر در موقعیت همکاری نیستند. همکاری راهبردی پایان یافته است، یقینا این روند به دلیل انتخاب مسکو تغییر کرده است و ما در خاک اوکراین با مشکلی مواجه هستیم که یک درگیری واضح است.
از سوی دیگر آندراس فوک راسموسن، دبیرکل ناتو نیز روز گذشته اعلام کرد که ناتو در نشست هفته جاری خود آمادگی نظامی‌اش را بهبود خواهد بخشید تا حضور آشکارتری را در شرق اروپا داشته باشد: آندراس فوک راسموسن دبیرکل ناتو تصریح کرد که نشست ناتو در ولز در جهت تقویت نیروهای پاسخ سریع این سازمان و ایجاد یک قوای واکنش سریع چند‌هزار نفری که بتواند ظرف چند روز برای مقابله با تهدیدات جدید مستقر شوند، خواهد بود. این مسأله سبب می‌شود تا در زمان رویارویی با تهدیدات در یک زمان درست نیروها و تجهیزات مناسب مستقر شوند. راسموسن افزود: این به معنای حضور آشکارتر ناتو در شرق اروپا تا زمانی که نیاز باشد، است.
در این میان درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه از کی‌یف به نقل از سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرد 15 نیروی نظامی اوکراینی در 24ساعت گذشته و در جریان درگیری‌های شرق این کشور کشته شدند. آندری لیسنکو سخنگوی ارتش اوکراین در نشستی خبری گفت: در این مدت همچنین 49 نظامی دیگر مجروح شدند.
درگیری‌ها در نزدیکی مناطق «كومسومولسک(Komsomolské)، واسیلیوکا (Vassylivka) و روزدولنه (Rozdolné) در جنوب‌شرقی «دونتسک» و مهم‌ترین موضع جدایی‌طلبان، همچنان ادامه دارد.
بخش رسانه‌ای عملیات نظامی اوکراین از مشاهده شدن نیروهای نظامی روسیه در این مناطق خبر داده است. کی‌یف و کشورهای غربی، روسیه را به مداخله در اوکراین و مستقر کردن نیروهایش در شرق این کشور متهم می‌کنند.


تعداد بازدید :  265