شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

داود اوغلو اعلام کرد  
تسریع در روند صلح با کردها و عضویت در اتحادیه اروپا اولویت دولت ترکیه
احمد داود اوغلو نخست‌وزیر جدید ترکیه روز دوشنبه تسریع در حل مناقشه دولت ترکیه با کردها و فراهم کردن شرایط عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را از اولویت برنامه‌های دولت خود اعلام کرد. به گزارش ایرنا، داود اوغلو هنگام تشریح برنامه‌های دولت جدید خود در مجلس ترکیه گفت :  تسریع در روند مذاکرات صلح با «پ.ک.ک» و حل‌وفصل سریع مناقشه دولت ترکیه با کردها از یک سو و فراهم کردن شرایط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا‌ سال 2023 میلادی ازجمله اولویت‌های برنامه دولت وی خواهد بود. نخست‌وزیر جدید ترکیه که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی این کشور به‌طور مستقیم پخش شد، افزود: دولت جدید آنکارا با جدیت روند صلح با کردها (مذاکرات دولت با عبدالله اوجآلان رهبر زندانی «پ.ک.ک») که نقش تعیین‌کننده‌ای  در سرنوشت سیاسی ترکیه بازی خواهد کرد، دنبال خواهد کرد. وی گفت: تلاش دولت ترکیه در جهت ایجاد همبستگی و دوستی میان همه اقشار مردم کشور خواهد بود.

وزیرکشور هند: تا زمانی‌که پاکستان تروریسم را متوقف نکند مذاکره نمی‌کنیم
وزیر کشور هند می‌گوید با همتای پاکستانی‌اش در حاشیه ششمین نشست وزرای کشور اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) دیدار و گفت‌وگو نخواهد کرد. به گزارش ایرنا، دفتر وزیر کشور هند دیروز در اطلاعیه‌ای خبر داد که «راجنات سینگ» دراجلاس سارک در نپال شرکت می‌کند اما دیدار دوجانبه‌ای با «چودهری نثار علی‌خان» نخواهد داشت. نشست وزرای کشور اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) روزهای 18 و 19سپتامبر (27 و 28 شهریور) در شهر کاتماندو پایتخت نپال برگزار می‌شود. این درحالیست که «نارندار مودی» نخست‌وزیر هند اوایل خردادماه امسال و هنگام مراسم سوگندش سیاست خارجی خود را با دعوت از سران سارک آغاز کرد. وزیر کشور هند تأکید کرده که همچنان بر این موضع که گفت‌وگو با پاکستان همزمان با نشر خشونت و تروریسم نمی‌تواند صورت گیرد، پایبند است. وی تأکید کرده انجام گفت‌وگو با اسلام‌آباد تا زمانی‌که پاکستان تروریسم و خشونت را متوقف نکند، ممکن نیست.

درگیری حزب‌الله با داعش
درگیری‌های شدیدی دوشنبه‌شب میان حزب‌الله و افراد مسلحی که گمان می‌رفت از اعضای داعش باشند در اطراف منطقه عرسال در شمال‌شرق لبنان به وقوع پیوست. به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، بکر الحجیری، مسئول جریان المستقبل در عرسال اعلام کرد: در مناطق دهوه و خربه درگیری‌هایی میان اعضای حزب‌الله با افراد مسلح به‌وقوع پیوست و ارتش لبنان نیز در همان حال، پایگاه‌های افراد مسلح را بمباران کرد. وی افزود: جنگنده‌های سوری نیز دست به چندین حمله به پایگاه‌های افراد مسلح در مناطق کوهستانی بی‌آب‌وعلف اطراف عرسال زدند. الحجیری همچنین تصریح کرد که صدای شلیک گلوله در داخل منطقه عرسال نیز شنیده شده است.

تبرئه اردوغان و خانواده‌اش از اتهام فساد
دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرد: هیچ دلیل قانونی برای تعقیب کیفری 96 تن شامل پسر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری جدید ترکیه که در تحقیقات 25 دسامبر مظنون به رشوه‌خواری و فساد بودند، وجود ندارد. به گزارش روزنامه حریت، سه دادستان ترک در حکم منع تعقیب قانونی که روز دوشنبه صادر شد، اعلام کردند: نام بردن از نخست‌وزیر ترکیه به‌عنوان رهبر یک سازمان غیرقانونی و نامیدن او به «نخست‌وزیر وقت» در خلاصه روند تحقیقات، نشان می‌دهد کسانی که این تحقیقات را آماده کردند تلاش داشتند تا دولت را با فشار برکنار کنند و آن را از انجام کامل وظایفش بازدارند. اردوغان مدت زیادی است که پیروان فتح‌الله گولن، روحانی سکولار مستقر در آمریکا را به ایجاد یک «دولت موازی» با استفاده از طرفدارانش در پلیس ترکیه و قوه قضائیه متهم می‌کند، او همچنین مدعی است که گولن و طرفدارانش فساد و رسوایی  گسترده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

نوری مالکی: عراق گورستان داعش می‌شود
نوری‌مالکی که واپسین روزهای دوران نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند، اعلام کرد: عراق گورستانی برای اعضای داعش خواهد بود. به گزارش ایسنا، نوری‌مالکی به دنبال آزادی آمرلی پس از 11 هفته محاصره به این منطقه شیعه‌نشین سفر کرد.
وی در جریان سخنرانی خود در این شهر گفت: عراق به گورستانی برای اعضای گروه داعش تبدیل خواهد شد. نیروهای ارتش عراق با کمک نیروهای داوطلب مردمی توانستند محاصره شهر آمرلی و روستاهای اطراف آن را رفع کنند و جاده میان شهر الطوز و الناحیه را بگشایند.


تعداد بازدید :  302