شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
رئيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس مطرح کرد
نبود توانمندی لازم در عکاسی از جنگ

شهروند| عكاسان هميشه در رويدادهاي جنگي تاریخ را ثبت می‌کنند.  این درحالی است که عکاسان ایرانی برای حضور و ثبت رویدادهای مهم در مناطق جنگي از سوی هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند. در همين حال رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از جای خالی عکاسان ایرانی در اتفاقات و بحران‌های منطقه می‌گوید و این‌که هیچ ساختار و مکانیزم مشخصی برای ساماندهی عکاسان کشورمان برای حضور در کشورهای درگیر جنگ وجود ندارد و معاونت مطبوعاتی ارشاد باید در این زمینه ورود پیدا کند.
سیدعباس میرهاشمی رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با مهر درباره موانع اعزام عکاسان علاقه‌مند برای ثبت تصاویر جنگ‌های منطقه که این روزها در غزه و عراق رنگ خون گرفته است، گفت: مشکل اساسی در عکاسی از بحران‌ها و جنگ‌های منطقه به نبود ساختار و سازمان درست در عکاسی کشورمان بازمی‌گردد. او همچنين نبود آژانس‌هاي مستقل عكاسي را در اين زمينه تاثيرگذار دانست و گفت:  در واحدهای عکس خبرگزاری‌ها و آژانس‌های عکاسی شاهد کمبود یا نبود توانمندی لازم در حوزه عکاسی مستند از جنگ‌ها و بحران‌های خاورمیانه هستیم.
این عکاس پیشکسوت همچنین با انتقاد از استفاده رایگان رسانه‌ها از عکس‌های عکاسان گفت:  ما نیاز به اصلاح رفتارمان در حوزه خبر و رسانه داریم تا با خریدن عکس امکان درآمدزایی برای عکاسان و آژانس‌های عکاسی ایجاد کنیم. رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یکی از علاقه‌مندی‌های این انجمن را حمایت از عکاسان برای ثبت بحران‌های منطقه عنوان کرد و گفت:  این امور به سختی، کندی و همراه با نگرانی‌های بسیار در انجمن صورت می‌گیرد چون کسانی که اعزام می‌شوند باید شرایطشان مهیا باشد، آثارشان به سرعت قابل دریافت، فروش و انتشار باشد اما این ساختار وجود ندارد.
هاشمي درباره مسئولیت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  این موضوعی است که شاید باید معاونت مطبوعاتی نسبت به آن نگاهی داشته باشد و برای آن راهکار ارایه کند.
او درباره عکاسان علاقه‌مند به عکاسی از بحران‌های منطقه گفت: عکاسان علاقه‌مند به عکاسی مستند از بحران‌های منطقه همیشه از ارتباطات غیرآژانسی استفاده می‌کنند و براساس علاقه شخصی خودشان و با به خطر انداختن زندگی‌شان برای عکاسی در این مناطق اقدام می‌کنند.
این عکاس دوران جنگ تحمیلی درباره میزان حمایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از این عکاسان علاقه‌مند توضیح داد: در بحران سوریه تعدادی از عکاسان با پشتیبانی انجمن در مناطق درگیر جنگ حضور یافتند اما وقتی ساختار درست نباشد حتی اگر عکاسی هم بشود اما نه عکس‌ها به موقع ارایه می‌شوند و نه به درستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
او با اشاره به مراکزی که با عنوان آژانس عکس فعالیت دارند، تأکید کرد:  اسم آژانس عکس را زیاد می‌شنویم اما هیچ‌کدام رفتار درست و حرفه‌ای ندارند.  
رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌هایی که این انجمن در این راستا انجام داده است، یادآور شد: ما در انجمن هنوز نتوانسته‌ایم آژانس عکس را به مجموعه خود اضافه کنیم و راهکار قانونی آن هنوز ایجاد نشده است به همین دلیل با سختی و نگرانی‌هایی که وجود دارد، وارد این حوزه شده‌ایم.  به‌طور مثال در جنگ سوریه از کانال انجمن چند نفر برای عکاسی اعزام شدند. این اعزام از سر علاقه‌مندی خود عکاسان بود و یک رفتار سازمانی نبود.  ولی هدف ما ثبت تصاویر ماندگار و انجام رفتار سازمانی درست است.  
او برای حل مشکلات اعزام عکاسان علاقه‌مند به مناطق جنگی و بحرانی پیشنهاد کرد که معاونت مطبوعاتی به این موضوع توجه نشان دهد و از آژانس‌های عکس نیز در راستای تشکیل آنها حمایت لازم صورت گیرد تا بتوانند در آینده با کسب درآمد و فروش عکس‌ها روی پای خودشان بایستند.


تعداد بازدید :  210