شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
مراکز ترویج کسب و کار مسئولانه در اروپا، آمریکا و خاورمیانه

در طول 2 دهه گذشته شركت‌هايي از كشورهاي توسعه‌یافته با پيوستن به هم در ارتباط با ترویج مسئولیت اجتماعي، سازمان‌هايي را تشكيل داده‌اند که می‌توان سازمان‌هايي چون ميزگرد كاكس
(Caux Round Table)، شبكه همیاری اجتماعي(Social Venture Network)، تجارت كانادايي براي مسئوليت اجتماعي
(Canadian Business for Social Responsibility) و تجارت براي مسئوليت اجتماعي
(Business for Social Responsibility) را نام برد.   انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری نیز  از سوی کشورها، شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی تشکیل شده است که می‌توان به مرکز تحقیقاتی کپنهاگ در دانمارک و کمیته سبز کمیسیون اروپا اشاره کرد.  
مرکز مسئولیت اجتماعی کمیسیون اروپاCSR Europe
مرکز پیشرو اروپا در زمینه‎ مسئولیت اجتماعی که 70 شرکت چندملیتی عضو آن هستند و چارچوب ارایه‏ خدمات آن عبارتند از:   
 کمک به شرکت‏ها در رقابت در زمینه پایداری؛
تشریک و توسعه‎ تجربیات موجود
ایجاد ارزش از طریق تحقیقات کاربردی و فراهم کردن اطلاعات
 ایجاد همکاری بین شرکت‎ها و ذینفعان برای یافتن راه‎های جدید همکاری برای آینده‏ای پایدار
 همکاری و ایجاد مشترک راه حل‏ها در سرفصل‎های مشخص توسعه پایداری
 ایجاد نتایج ملموس و مدل‏هایی برای به اشتراک گذاشتن میان صنایع
تقویت رهبری اروپا در زمینه‏  CSR، درگیرکردن نهاد‎ها و بازیگران بزرگ منطقه
  شکل‏دادن به  توسعه سیاست‌های CSR در اتحادیه اروپا
 ارتباط و همکاری با مرکزهای ملی و پیشرو CSR  در اروپا
نمونه‎هایی از خدمات ارایه شده
در این مرکز  
 برگزاری جلسات گفت‎وگو میان شرکت و ذینفعان
  معرفی اقدامات نوآورانه‎ شرکت‏ها
 انتشارات و اطلاعات
 برگزاری رویداد بازارچه‏ CSR  اروپا
  طرح تشریک تجربیات شرکت‏ها
و. . .   
 مرکز رهبری کسب و کار مسئولانه آمریکا
 Business Civic
 Leadership Center
چشم‏انداز: درک و تعالی نقش مثبت کسب و کارها در آمریکا
ماموریت:  
 انتقال و ارتباط تلاش‎های کسب و کارهای خصوصی در زمینه‏ CSR
 هماهنگی همکاری‎های بخش‎های خصوصی و عمومی
 بکارگیری استراتژی‏های مرتبط برای نیل به بهترین نتایج در زمینه‏های فوق

ابزارها
این مرکز از طریق 4 کارگروه که هرکدام برنامه اجرایی خود را دارند، فعالیت‎هایش را پیش می‎برد:  
کارگروه کسب و کار و جامعه - که در حوزه CSR اخلاق کسب و کار و روابط با سمن‏ها کار می‏کند و سالیانه برنامه جایزه شهروند شرکتی را برگزار می‏کند.
کارگروه سرمایه‎گذاری اجتماعی- تسهیل سرمایه‏گذاری و فعالیت‏ از طریق ایجاد همکاری میان‏بخشی و تأمین مالی طرح‏ها از بودجه‏ دولتی و فدرال برای رفع چالش‏های محلی در موضوعات مهمی مانند آموزش و پرورش کودکان، محیط‌زیست، بهداشت و...    
کارگروه شهروند جهانی - این کارگروه روی ارتباطات بین‎المللی در این زمینه تلاش می‏کند. کارگروه امداد بحران‏ها - تمرکز این بخش روی هماهنگی و ارتباطات همکاران کلیدی برای تسریع ‏فرآیند عکس‎العمل به بحران‎‎ها و حوادث طبیعی است.  
مرکز کسب و کار مسئولانه اتاق بازرگانی دوبی که در ‌سال 2004 تأسیس شده و اهداف آن عبارتند از:  
 افزایش آگاهی به مسئولیت اجتماعی در میان کسب ‎و کارها و مصرف‎کنندگان
 تشویق کسب‎ و کار‎ها  به بکارگیری بالاترین استانداردهای پیاده شده در زمینه‏ مسئولیت اجتماعی
 فراهم کردن مشاوره و ابزار لازم برای کسب و کارها در زمینه‏ مسئولیت اجتماعی
 اندازه‎گیری و مستندسازی پیاده‎سازی مسئولیت اجتماعی در دوبی
 ابزارهای به‌کارگرفته شده
 فراهم کردن چارچوب مفهومی مسئولیت اجتماعی
کارگروه آموزشی مدیریت
 برنامه‏های آموزشی برای مدیران
 تالارها و جلسات گفت‎وگو برای مدیران
 نشر مجله‏ CSR AL-Youm
 کتب راهنما (TOOLKIT)  در 6زمینه کلیدی در پیاده‏سازی CSR: ارتباطات، بازاریابی، استراتژی، ذینفعان، محیط‌زیست، جامعه و محیط کار
 گروه فعالان CSR که  شرکت‏ها در آن تجربیات و دانش  خود را در این زمینه به‌طور داوطلبانه در اختیار مرکز قرار داده و به مرکز در امر توسعه‏ خدماتش مشاوره می‏دهند.
 طرح درگیر کردن دوبی؛ تعیین موضوعات درخور توجه برای EMPLOYEE VOULANATEERING   و ایجاد تسهیلات در این زمینه
 ایجاد شبکه‎ای از دست‎اندرکاران
 تحقیقات و گزارشات
 برنامه‏ (Initiative) عملکرد کسب‎وکار شیخ مکتوم؛ در این برنامه ترکیبی از سمینارها، پانل‏ها، کارگروه آموزشی و...    به‏کارگرفته می‏شود و درنهایت جایزه‏ای به شرکت برتر در این زمینه تعلق می‏گیرد.


تعداد بازدید :  198