شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

امیر عبداللهیان: خط قرمز ایران در منطقه افراط‌گرایی و تروریسم است
معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه با بیان این‌که ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، افزود: خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراط‌گرایی و تروریسم است. «‌امیر عبداللهیان» در دیدار با هیأت رسانه‌ای مصر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از توسعه مناسبات با مصر حضور همه احزاب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی را در روند مسالمت‌آمیز سیاسی در مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائزاهمیت می‌داند.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه در این دیدار نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مصر را مبتنی بر نگاهی تاریخی، تمدنی و ادیانی به‌عنوان کشوری مهم در جهان عرب و اسلام دانست و افزود: ایران علاقه‌مند به مشاهده مصری باثبات، یکپارچه و پیشرفته و با ایفای نقشی در خور شأن واقعی و تاریخی این کشور در منطقه و جهان اسلام است. به گفته وی، مصر دارای جایگاه و ظرفیتی است که کشوری نمی‌تواند خلأ آن را پر کند.
این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به سفر اخیر خود به قاهره برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر و گفت‌وگو با وی اظهار داشت:  در این دیدار کوتاه تأکید شد که نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مردم و کشور مصر به‌عنوان یک حوزه تمدنی، تاریخی و فرهنگی استوار است. امیرعبداللهیان افزود: رئیس‌جمهوری مصر نیز در این دیدار از این رویکرد ایران استقبال کرد.
امیرعبداللهیان همچنین حضور همه احزاب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی در روند مسالمت‌آمیز سیاسی در تحولات داخلی مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائزاهمیت خواند و افزود: ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند و خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراط‌گرایی و تروریسم است.

ابوطالبی:  سیاست خارجی را عرصه منازعات داخلی نکنیم
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سیاست خارجی حوزه منافع ملی و دیپلماسی رئیس‌جمهوری مصداق اعتدال است، گفت: سیاست خارجی را عرصه منازعات داخلی نکنیم.  به گزارش ایرنا، «حمید ابوطالبی» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نشست خبری رئیس‌جمهوری در آخرین روز هفته دولت را دارای دو نکته بسیار مهم قانونگرایی و تبعیت از قانون در سیاست داخلی و حاکمیت منافع ملی در عرصه سیاست خارجی دانست.   ابوطالبی اضافه کرد: سیاست خارجی حوزه منافع ملی و دیپلماسی دکتر روحانی مصداق اعتدال است؛ سیاست خارجی را عرصه منازعات داخلی نکنیم.

نماینده دایم ایران در آژانس: در حال اجرای ٥ گام توافق شده، هستیم
سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این‌که با جدیت در حال اجرای پنج‌گام عملی توافق شده با آژانس هستیم، گفت: ادامه مباحث درباره مقالات علمی چاپ شده در ایران درخصوص محاسبات نوترونی راکتورهای هسته‌ای و ادعاهای پیرامون در آینده نزدیک دنبال می‌شود. به گزارش ایرنا، رضا نجفی افزود: همان‌طور که ریاست محترم سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده بود اجرای پنج‌گام عملی توافق شده با آژانس مدتی قبل آغاز شده بود.  وی تصریح کرد:  سه‌گام از پنج‌گام مزبور اکنون کاملا اجرا شده و درخصوص 2گام دیگر، علاوه بر انجام مذاکرات در 25مرداد همزمان با خاتمه یافتن موضوع چاشنی‌های انفجاری در ایران؛ یک نشست فنی نیز در 9شهریور در تهران با حضور هیأت کارشناسی آژانس برگزار شد.  سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود:  براساس توافق 30 اردیبهشت‌ماه، در این نشست طرفین در مورد ادعاهای مربوط آزمایشات بزرگ انفجاری به تبادل اطلاعات پرداختند و درخصوص مقالات علمی چاپ شده در ایران درباره محاسبات نوترونی راکتورهای هسته‌ای و ادعاهای پیرامون آنها وارد بحث جدی شدند.

سخنگوی کمیته رسمی پیگیری پرونده ربایش امام موسی‌صدر:امام موسی‌صدر تا‌ سال 2011 در زندان سبها بود
سخنگوی کمیته رسمی پیگیری پرونده ربایش امام موسی‌صدر و همراهانش اعلام کرد: امام موسی‌صدر تا فوریه 2011 در زندان سبها بود. به گزارش ایسنا، حسن الشامی با اشاره به بازداشت تعدادی از مسئولان لیبیایی گفت: این افراد که در سطح سرلشگر و سرتیپ هستند، درخصوص پرونده ربایش امام موسی‌صدر و همراهانش تحت بازجویی قرار دارند. این قاضی لبنانی در ادامه اخبار و شایعات مربوط به ترور امام صدر و همراهانش را تکذیب کرد و گفت:ما اطلاعات تأیید نشده‌ای در اختیار داریم که در حال انجام تحقیقات روی آن هستیم.  براساس این اسناد امام و همراهانش تا پایان فوریه 2011 در زندان سبها بودند.


تعداد بازدید :  88