شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
پس از به دست گرفتن کنترل یک فرودگاه توسط جدایی‌طلبان مطرح شد:
هشداردرباره وقوع «جنگ بزرگ» در اوکراین

روز گذشته وزیر دفاع اوکراین در سخنانی نسبت به آغاز جنگی بزرگ دراوکراین هشدار داد.
این سخنان پس از آن مطرح شد که نیروهای جدایی طلب روس‌گرا در اوکراین موفق شدند کنترل یک فرودگاه را در شرق اوکراین به دست بگیرند.
مقامات نظامی اوکراین گفتند نیروهای مسلح این کشور از فرودگاه شهر شرقی لوهانسک عقب‌نشینی کرده‌اند و این فرودگاه بار دیگر به دست جدایی‌طلبان روس افتاده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی‌یف، این امر درحالی روی داد که درگیری بین دو طرف تمام ساعات شب گذشته ادامه داشت.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ديروز خواستار برقراری آتش‌بس سریع در شرق اوکراین شد. قرار است نمایندگان روسیه، اوکراین، سازمان همکاری و امنیت اروپا به همراه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه ديروز در مینسک پایتخت بلاروس برای یافتن راهکار حل بحران اوکراین مذاکره کنند. سازمان ملل متحد اعلام کرده است از ماه آوریل (اسفند/ فروردین) دو‌هزار و 600 نفر در اوکراین کشته شده‌اند.
جدایی‌طلبان در روزهای اخیر توانسته‌اند بعضی از مواضع خود را در شهرهای «لوهانسک» و «دونتسک» از نیروهای ارتش اوکراین پس بگیرند و به سمت بندر ماریوپل در جنوب این کشور پیشروی کنند. افزون بر این، به گزارش خبرگزاری «روماندی نیوز» سوئیس، «والری هلتی» وزیر دفاع اوکراین نیز شامگاه گذشته طی اظهاراتی از حضور نیروهای روس در دونتسک و لوهانسک به‌عنوان مهم‌ترین مواضع جدایی‌طلبان شرق اوکراین، خبر داده بود. لئونید ماتیوخین سخنگوی ارتش اوکراین نیز دیروز از درگیری چتربازان این کشور با زره پوش‌های روس در فرودگاه لوهانسک خبر داد.
برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی‌یف، بخش‌های شرقی اوکراین را که اکثر مردم آن روس‌زبان هستند به عرصه فعالیت طرفداران حفظ هویت روسی تبدیل کرد.
دولت اوکراین 22 آوریل (دوم اردیبهشت) دستور عملیات «ضد تروریستی» برای مبارزه با جدایی‌طلبان هوادار روسیه را صادر کرد، عملیاتی که تاکنون قربانیان قابل توجهی را از میان دو طرف درگیر و غیرنظامیان گرفته است.
جدال لفظی پوتین و پوروشنکو
 بر سر تحولات جاری اوکراین
پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین ديروز روسیه را به «تجاوز مستقیم و آشکار» علیه کشورش متهم کرد.  به گزارش رویترز، پوروشنکو گفت که این مسأله اساسا توازن در میدان نبرد را تغییر داده است.
پوروشنکو ادامه داد: پرسنل عالیرتبه نیروهای مسلح اوکراین تغییر خواهند کرد. سربازان اوکراینی با پیشروی جدید جدایی‌طلبان هوادار روسیه به جنوب این کشور، پست‌هایشان را ترک کردند.  متحدان غربی اوکراین می‌گویند پیشروی جدایی‌طلبان از حمایت ستون زرهی روسیه برخوردار بوده است. پوروشنکو همچنین تأکید کرد که کی‌یف بر این باور است که نیروهای روس به جدایی‌طلبان در تغییر مسیر جنگ کمک می‌کنند.  
وی که در آکادمی ارتش کی‌یف سخنرانی می‌کرد، افزود: تجاوز مستقیم و آشکاری علیه اوکراین از یک کشور همسایه آغاز شده و این مساله، اوضاع در منطقه جنگی را به نحوی اساسی تغییر داده است.
همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه که روز گذشته خواستار مذاکرات فوری در مورد استقلال مناطق جنوبی و شرقی اوکراین شد، رهبری کی‌یف را به خودداری از شرکت در مذاکرات سیاسی مستقیم با جدایی‌طلبان هوادار مسکو متهم کرد.  
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت: علت ادامه مناقشه مسلحانه در اوکراین، خودداری کی‌یف از مذاکرات صلح است. پوتین ديروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در منطقه یاکوتیای سیبری گفت: خودداری کی‌یف از مذاکره موجب ادامه جنگ و خونریزی در مناطق لوهانسک و دونتسک شده است.
رئیس‌جمهوری روسیه در مورد آغاز عملیات نظامی گسترده واحدهای شبه‌نظامی علیه نیروهای اوکراینی خاطرنشان کرد:  این اقدامات به دلیل محاصره شهرهای بزرگ مناطق شرق و جنوب اوکراین توسط نیروهای نظامی این کشور است. وی اضافه کرد: نیروهای اوکراینی با کسب اطلاعات تجسسی، مناطق مسکونی دونباس (استان‌های دونتسک و لوهانسک) را بمباران می‌کنند. رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: به اتفاق پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین و شرکای اروپایی برای این روند تلاش کردیم و سرانجام به نتیجه رسیدیم و مذاکرات ازسرگرفته می‌شود.
اوکراین تا هفته گذشته به سرکوب شورش چهارماهه در شرق این کشور نزدیک شده بود، اما شورشیان جبهه جدیدی را به سمت جنوب باز و به شهر «ماریوپل» پیشروی کردند.
براساس این گزارش، اروپا و آمریکا اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتری را به منظور جلوگیری از آنچه دخالت نظامی مستقیم روسیه در جنگ اوکراین عنوان می‌کنند، در دستور کار دارند.  
آمریکا و اتحادیه اروپا در ابتدا تحریم‌هایی را علیه روسیه پس از ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود اعمال کردند و در پی سقوط یک فروند هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین، صنایع نفت، دفاعی و مالی مسکو را هدف تحریم قرار دادند. روسیه نیز این اقدام را با تحریم واردات اکثر مواد غذایی غرب و تعطیلی رستوران‌های مک دونالد در این کشور پاسخ داد، اما تاکنون عرضه انرژی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت‌تأثیر این روند قرار نگرفته است.


تعداد بازدید :  91