شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
جهان

ارتش پاکستان معترضان را از ساختمان تلویزیون دولتی خارج کرد
نیروهای ارتش پاکستان برای کنترل ناآرامی‌های پایتخت، سرانجام وارد صحنه شدند و توانستند صدها نفر از معترضان را که ساختمان تلویزیون دولتی کشور را تصرف کرده بود، از این محل خارج کنند. به گزارش ایرنا پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی قطع شده و معترضانی که وارد ساختمان تلویزیون شده بودند، بسیاری از تجهیزات آن را ویران کردند.  آنها همچنین نام «طاهر القادری» رهبر یکی از احزاب عمده مخالف دولت را روی دیوارهای این ساختمان نوشته‌اند. عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف نیز در سخنانی گفت:  کسانی که به ساختمان تلویزیون دولتی حمله کرده‌اند از معترضان واقعی نیستند بلکه گروهی مزدور هستند که از سوی برخی مامور شدند تا دست به خرابکاری بزنند. هنگامی که نیروهای ارتش برای خارج کردن معترضان به ساختمان تلویزیون آمدند، معترضان شعارهایی در حمایت از ارتش و شعار زنده باد ارتش سردادند. حمله به تلویزیون دولتی در حالی صورت گرفت که عمران‌خان و القادری قول داده بودند از خط قرمزها عبور نخواهند کرد.
از سوی دیگر روز گذشته شبکه خبری دنیانیوز اعلام کرد: فرمانده ارتش به نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان توصیه کرده به‌طور موقت به مدت 3ماه از سمت خود کناره‌گیری کند.  این خبر بلافاصله از سوی «عاصم باجوا» سخنگوی ارتش تکذیب شد.  این سخنگو در صفحه توئیتر خود اعلام کرد:  اخبار منتشره از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر درخواست فرمانده ارتش از نخست‌وزیر برای استعفا یا استعفای موقت کاملا بی‌اساس است.  همچنین مریم نوازشریف دختر نخست‌وزیر پاکستان با قراردادن پیامی روی صفحه توئیتر خود، این خبر را کاملا تکذیب کرد و به رسانه‌ها تذکر داد از انتشار مطالب نادرست خودداری کنند.  این شایعه، دقایقی بعد از پایان دیدار مهم نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان و راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور از سوی برخی رسانه‌های پاکستان منتشر شد.  هنوز اخبار رسمی از نتیجه این دیدار مهم اعلام نشده است.

آغاز مرحله جدید اعتراض حوثی‌ها علیه دولت یمن در صنعا
عبدالملک حوثی رهبر حوثی‌های یمن گفت:  مرحله سوم تشدید اعتراض‌های ضددولتی حوثی‌ها (انصارالله) آغاز می‌شود. به گزارش شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله، حوثی در سخنانی با این شبکه خبری با تأکید بر این‌که در این مرحله تحرکات جدید براساس اقدامات برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد، نسبت به سیاست‌های غیرمنطقی دولت یمن هشدار داد.
عبدالملک حوثی مرحله سوم اعتراض‌ها را شامل خروش مدنی فراتر از خروش مردمی یمن دانست و از همه یمنی‌ها خواست تا به تجمع مردمی ديروز در میدان تغییر مرکز صنعا برای اجرای مرحله سوم تشدید اعتراض‌ها بپیوندند. میدان تغییر، میدانی است که شاهد حوادث ‌سال 2011 و بیرون آمدن هزاران یمنی از خانه‌ها برای سرنگونی دولت علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری سابق یمن بود. حوثی گفت:  این انقلابی کاملا مردمی علیه فساد است، انقلاب ميلیون‌ها تن از مردم مظلوم یمن است که گروهی فاسد منابع و ثروت‌های کشورشان را به غارت برده‌اند. حوثی با حمله به کمیسیون ریاستی مامور گفت‌وگو با وی، آن کمیسیون را به دلیل ارایه ادعاهای دروغین از جمله اعلام آمادگی برای اجرای گفت‌وگو و تغییر دولت را دروغ و جعلی خواند و تأکید کرد: این خواسته‌ها به دلیل اجماع کلی مردم یمن بر آن، به هیچ وجه قابل انصراف نیست. محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی حوثی‌ها به خبرگزاری آلمان گفت: دولت باید سریعا بدون هیچ وقت‌کشی به خواسته‌های مردم پاسخ دهد چرا که این خواسته‌ها که مردم برای تحقق آنها به خیابان‌ها ریختند همگی عادلانه است و هیچ‌کس از آنها عقب‌نشینی نمی‌کند. وی افزود: دولت یمن به جز تحقق این خواسته‌ها، راه دیگری ندارد در غیراین‌صورت اعتراض‌ها ادامه می‌یابد و مرحله سوم اعتراض‌ها از ديروز آغاز می‌شود. وی ادامه داد: درصورت تداوم پاسخ ندادن دولت به خواسته‌های مردم، اعتراض‌ها مراحل دیگری دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد. حوثی‌ها خواستار برکناری دولت ناکارآمد کنونی یمن، لغو افزایش بهای سوخت به علاوه ایجاد فضای لازم برای مشارکت سیاسی وسیع‌تر اقشار مختلف مردم این کشور هستند. این گروه همچنین با طرح دولت یمن مبنی بر تقسیم این کشور به 6 منطقه مخالفند و آن را عامل تقسیم این کشور به بخش‌های فقیر و غنی و بیشتر شدن شکاف میان این دو طبقه می‌دانند. حوثی‌ها به منظور تقویت موقعیت خود، از هفته گذشته تاکنون در اطراف شهر صنعا مستقر شده‌اند. دوره انتقال سیاسی در یمن از زمان برکناری «علی عبدالله صالح» دیکتاتور سابق این کشور از مسند قدرت در‌سال 2012، همچنان به درازا کشیده است.


تعداد بازدید :  133