شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از آخرین جزییات مذاکره فدراسیون با مربی پرتغالی
اجبار برای حفظ کی روش
سرمربی تیم‌ملی با امضای قراردادی به ارزش 64‌میلیارد تومان دومین مربی گرانقیمت تیم‌های ملی در دنیا می‌شود

گروه ورزش| در روزهایی که ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی از سفیدپوشان آسیایی به کری خواندن برای رقیب تیم محبوبشان در فینال جام‌جهانی 2014 معطوف شده بود، در صحبت‌های کارلوس کی‌روش، هیچ نشانه‌ای از خداحافظی با ایران به چشم نمی‌خورد. او قبل از خروج از کشور به گونه‌ای صحبت کرد که انگار می‌دانست بازگشتی در کار است.  
معاهده ترکمنچای
برخلاف تصور موضوع ماندن کی‌روش به داستان ‌هزار و یک شب تبدیل شد و درنهایت نوعی پیمان همکاری در حد قرارداد ترکمنچای به امضا رسید! شنیده‌ها حکایت از هزینه 64میلیاردتومانی برای حضور کی‌روش و کادر فنی‌اش تا‌سال 2018 دارد.  البته این مبلغ تمام هزینه‌های تیم‌ملی تا 4‌سال آینده را نیز در بر می‌گیرد.  بندی در این قرارداد وجود دارد که به موجب آن  فدراسیون در صورت فسخ پیش از موعد قرارداد کی‌روش، محکوم به پرداخت یک‌چهارم مبلغ(16‌میلیارد تومان) است و در این شرایط کمتر شخصیت حقوقی حاضر به انجام این ریسک می‌شود.  
تغییر موضع وزارت ورزش
بخشی از دلایل فرار موقت کی‌روش از ایران، ناهماهنگی بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بود اما ظاهرا در روزهای اخیر نظر وزارت ورزش و شخص گودرزی عوض شده و آنها با چرخشی باورنکردنی خواهان بقای سرمربی پرتغالی شده‌اند. گویا پای نهادهای بالاتر از وزارت ورزش در میان است و این سازمان‌های خاص نظر مثبت خودشان درباره ماندن کی‌روش را به وزارت ورزش تحمیل کرده‌اند.  در این شرایط فدراسیون هم دست به کار شده و درحال انجام  اقدامات قانونی برای تمدید ویزای کار کی‌روش است.  یکی از مشکلات ماندن سرمربی سابق رئال‌مادرید در ایران، انقضای ویزای کار بود.  
 قرارداد 3 بخشه
یکی دیگر از موضوعات جالب درباره قرارداد ترکمنچای کی‌روش و فدراسیون، 3 قسمتی بودن آن است.  فاز اول قرارداد در پایان جام ملت‌های آسیا به اتمام می‌رسد، بخش دوم شامل مسیر صعود به جام‌جهانی آینده و طبیعتا بخش سوم شامل بازی‌های تیم‌ملی در جام جهانی(در صورت صعود) می‌شود اما در اصل قضیه تفاوتی به وجود نمی‌آید چون اگر فدراسیون درهر یک از 3 بازه مورد اشاره، قرارداد را فسخ کند، باید یک‌چهارم کل پول قرارداد را بپردازد.  
گزینه‌های روی میز
وقتی زمزمه خروج کی‌روش به فریاد تبدیل شد، خیلی از مربیان بومی به فدراسیون پیشنهاد شدند؛ از حسین فرکی که در این ایام همیشه گزینه اول جانشینی کی‌روش بوده گرفته تا افشین قطبی اما هیچ‌کدام از گزینه‌ها قطعا حاضر نمی‌شوند در فاصله کمتر از 4 ماه مانده به شروع جام ملت‌های آسیا، هدایت تیمی ناهماهنگ و ازهم‌گسیخته را برعهده بگیرند.  
کی‌روش، دستاویز بقای کفاشیان
حالا که وزارت ورزش خواهان ماندن کی‌روش شده، کفاشیان بهترین راه برای راه یافتن به دل وزیر ورزش و به دست آوردن محبوبیت گذشته را تلاش برای بقای کی‌روش می‌داند.  به‌هرحال رئیس فدراسیون که اخیرا از ورودش به اتاق گودرزی هم جلوگیری می‌شود، خوب می‌داند با حفظ مربی که هم محبوبیت رسانه‌ای دارد و هم محبوبیت عمومی، می‌تواند به خوبی پشت این مربی پرتغالی پنهان شود.  
پیشنهادهای فدراسیون به کی‌روش
فدراسیون فوتبال در آخرین تماس‌ها با کی‌روش، 5 نفر را به‌عنوان دستیار به او پیشنهاد داده است؛ مجید صالح، حسین فرکی، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی و وحیمد ‌هاشمیان. کی‌روش هنوز به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده اما شواهد و قراین از شانس بسیار کم و بعید صالح، فرکی و گل‌محمدی و امکان موفقیت رضایی و‌ هاشمیان در به دست آوردن پست شماره 2 نیمکت حکایت دارد. فدراسیون البته پا را فراتر گذاشته و به کی‌روش، کاندیداهایی برای پست مدیریت تیم‌ملی یا همان سرپرست معرفی کرده است. میرشاد ماجدی، دکتر بیژن ذوالفقارنسب، دکتر محمدرضا زادمهر و محمدحسن انصاری‌فر، گزینه‌های روی میز فدراسیون تلقی می‌شوند.  
دومین مربی گرانقیمت دنیا
سالی 5‌میلیون‌دلاری که کی‌روش از فدراسیون دریافت می‌کند از حقوق سالی 26/3 میلیون دلار دل بوسکه بیشتر است و به عبارت بهتر او بیش از 6 مربی گرانقیمت امسال دنیا، حقوق می‌گیرد؛ خیلی بیشتر از سالی 48/3 میلیون دلار یوآخیم لو، 61/3 هیتسفلد، 83/3 اسکولاری در زمان هدایت برزیل، 16/4 چزاره پراندلی در دوران هدایت تیم‌ملی ایتالیا، 91/4روی‌هاجسون و  فقط کمتر از سالی 84/10 میلیون‌دلاری که کاپلو از فدراسیون فوتبال روسیه می‌گیرد. به عبارت بهتر ما درحال حاضر دومین مربی گرانقیمت ملی دنیا تا این بازه زمانی ‌سال 2014 را در اختیار داریم!


تعداد بازدید :  92