شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز قيام اردشير بابكان
1791‌سال پیش، برابر با دوم سپتامبر 223میلادی، اردشير بابكان پس از تسخير كرمان و اصفهان، اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی را در منطقه‏اي ميان بهبهان و شوشتر در خوزستان فعلي شكست داد و او را كشت. با قتل اردوان پنجم، اردشير بابكان خود را شاه خواند و پس از استيلا بر تمامي ايران، آغاز حکمرانی سلسله پادشاهي ساسانيان را اعلام کرد. بدين‌ترتيب دولت اشكاني پس از 470‌سال حكومت، منقرض شد. با انقراض اشكانيان، حكومت ساسانيان آغاز شد كه حدود 430‌سال به طول انجاميد.

سالمرگ بنیانگذار المپیک نوین
77‌سال پیش، برابر با دوم سپتامبر 1937 میلادی، بارون پير دو کوبرتن احياکننده مسابقات پهلواني «المپيک» در 74سالگي درگذشت. او که متعلق به يک خانواده از اشراف فرانسوي بود در نطقي که در 1892 در دانشگاه سوربن ايراد کرد پيشنهاد داد مسابقات المپيک که 14قرن پيش از آن به تصميم امپراتور روم ممنوع شده‌ بود از سرگرفته شود. انتشار اظهارات بارون دو کوبرتن در جرايد سبب شد هواداران احياي اين بازي‌ها به کمک او بروند. بر اثر فشار و تبليغ اين گروه، نمايندگان 9کشور در ‌سال 1896 احياي مسابقات جهاني المپيک را به تصويب رساندند.

سالروز زلزله بويين‌زهرا
52‌سال پیش، برابر با یازدهم شهریور 1341خورشیدی، مقارن ساعت 11صبح، زلزله بسيار شديدي بخش وسيعي از ايران را لرزاند كه مركز اصلي آن در بويين‌زهرا از توابع قزوين بود. در اثر اين زلزله كه در يك‌قرن اخير در نوع خود منحصر به‌فرد به شمار مي‏رفت، متجاوز از 25‌هزار نفر كشته و ده‏ها‌هزار نفر ديگر نيز زخمي و بي‌خانمان شدند. در زلزله بويين‌زهرا كه در سرزميني به وسعت 40‌هزار كيلومترمربع روي داد، بيش از 110روستا با خاك يكسان شد.


تعداد بازدید :  112