شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
در طرح مشترک جمعیت هلال‌احمر و رسانه ملی
همه مردم می‌توانند امداد و کمک‌های اولیه را بیاموزند
در این طرح در وقت مردم برای یادگیری آموزش‌ها صرفه‌جویی می‌شود

|  سعید درویشی |   دبير گروه هلال|

معاونت آموزش همگانی، عمومی و تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران از طرح جدید برای ارایه آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه به عموم مردم خبر داد.
دکتر مهدی نجفی در گفت‌و‌گو با «شهروند» با بیان این‌که موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران قصد دارد آموزش‌های عمومی و همگانی را از طریق شبکه آموزش سیما به مردم ارایه دهد، افزود: «در این خصوص مذاکراتی را با مسئولان این شبکه داشته‌ایم و مقرر شده است بعد از جمع‌بندی نهایی قرارداد همکاری به امضای طرفین برسد.»
او از اعطای گواهینامه به افرادی که آموزش امداد و کمک‌های اولیه را در این طرح می‌گذرانند، خبر داد و افزود: «در این طرح قصد داریم ابتدا مباحث امداد و کمک‌های اولیه را به شیوه نظری از طریق شبکه آموزش سیما به عموم مردم ارایه دهیم.»
نجفی ادامه داد: «عموم مردم که این آموزش‌ها را از طریق شبکه آموزش دنبال کرده‌اند سپس می‌توانند مباحث عملی امداد و کمک‌های اولیه را در شعب جمعیت هلال‌احمر آموزش ‌ببینند و پس از موفقیت در آزمون، گواهینامه دوره امداد و کمک‌های اولیه به آنان اعطا می‌شود.»
سرپرست معاونت آموزش همگانی، عمومی و تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران خاطرنشان کرد: «افرادی که مایل هستند آموزش‌های عملی را در شعب جمعیت هلال‌احمر بگذرانند می‌توانند در فاصله بین آموزش‌های نظری و عملی با یک ثبت‌نام بسیار ساده اینترنتی نام خود را در سامانه‌ای که به این منظور در نظر گرفته خواهد شد ثبت کنند تا مشخصات افراد در زمان صدور گواهینامه، در دسترس جمعیت هلال‌احمر باشد.»
نجفی تصریح کرد: «پس از شروع اجرای طرح، برای سهولت ثبت‌نام علاقه‌مندان به یادگیری کمک‌های اولیه و با در نظر گرفتن این‌که شاید عده‌ای از افراد به هر دلیلی نتوانند از طریق اینترنت ثبت‌نام کنند، افراد می‌توانند با حضور در شعب جمعیت هلال‌احمر ثبت‌نام شرکت در آموزش‌های عملی را انجام دهند.»
او درخصوص تفاوت‌ آموزش‌های عمومی و همگانی توضیح داد: «منظور از آموزش‌های همگانی آموزش‌های غیررسمی است که مخاطب آن همه مردم هستند. این آموزش‌ها مثلا می‌تواند از طریق نصب بیلبورد، ارسال پیامک، توزیع بروشور یا از طریق رسانه باشد. در این آموزش‌ها آمار دقیقی از تعداد فراگیران وجود ندارد و مشخص نمی‌شود چند نفر از این آموزش‌ها بهره برده‌اند. برای تخمین این تعداد و اثربخشی این آموزش‌ها باید کار پژوهشی صورت گیرد که جزو برنامه‌های موسسه است.»
نجفی درخصوص آموزش‌های عمومی توضیح داد: «این آموزش‌ها شامل 2 بخش هستند. یک بخش آموزش‌های پایه داوطلبی، خدمات داوطلبانه و... است که داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گذرانند. بخش دیگر، آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه است که هم داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر و هم عموم مردم می‌گذرانند. این آموزش‌ها 35ساعته و برای مردم رایگان است و تفاوت اساسی آن با آموزش‌های همگانی این است که برای آموزش‌های عمومی معمولا گواهینامه صادر می‌شود.»
سرپرست معاونت آموزش همگانی، عمومی و تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران خاطرنشان کرد: «آموزش‌های همگانی از سال‌های پیشین در جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌شود و علاقه‌مندان در شعب جمعیت هلال‌احمر آموزش‌های نظری و عملی را می‌گذرانند و پس از آزمون گواهینامه دریافت می‌کنند اما طرحی که قرار است با همکاری شبکه آموزش اجرا شود جدید است و به منظور صرفه‌جویی در وقت مردم آموزش‌های تئوری و نظری از طریق شبکه آموزش و آموزش‌های عملی از طریق شعب جمعیت هلال‌احمر ارایه خواهد شد. به این ترتیب در وقت افراد صرفه‌جویی می‌شود.»
نجفی تصریح کرد: «آموزش نظری از طریق رسانه تأثیر خوبی در یادگیری مخاطب دارد زیرا با نمایش فیلم و... همراه است.»
او تأکید کرد: «از آن‌جایی که بخش مهمی از آموزش امداد و کمک‌های اولیه ارتباط مستقیم با مهارت افراد در این مورد دارد، آموزش‌های عملی آن را در شعب پیش‌بینی کرده‌ایم.»
سرپرست معاونت آموزش همگانی، عمومی و تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران ابراز امیدواری کرد با مشخص شدن فرآیندهای آموزشی‌ در جمعیت هلال‌احمر، همکاری این موسسه و شبکه آموزش درخصوص ارایه آموزش‌ها به عموم شروع شود.

 


تعداد بازدید :  110