شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
در پی فروش موفق «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید 2»
اژدهای تربیت‌شده از طوطی‌های‌ آبی جلو افتاد

|  زهرا نجفی  |   روزنامه نگار   |

 آمار و ارقام فروش گیشه جهانی نشان می‌دهد قسمت دوم انیمیشن «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» همپای دیگر فیلم‌ها در گیشه جهانی تاکنون فروش موفقی داشته و البته به نمایش درآمدن این انیمیشن در کشور چین هم به طرز قابل توجهی فروش خارجی آن را افزایش داد و آن را به مرز 597‌میلیون دلار رساند.  «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید 2» با این فروش نه‌تنها از قسمت اول این انیمیشن که موفق به فروش 494‌میلیون‌دلاری شد، بلکه از انیمیشن موفق «ریو2» که محصول مشترک کمپانی موفق فاکس و بلو اسکای است و اوایل فروردین‌ماه 93 به نمایش درآمد و 495‌میلیون دلار فروخت هم جلوتر افتاد.
نکته قابل توجه این است که قسمت دوم این انیمیشن «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» با آوردن شخصیت‌های جدید و خلق داستان‌های نو در دل داستان قبلی باز هم همچنان  روی شخصیت «هیکاپ» متمرکز است و سعی در پرورش شخصیت او دارد، نه این‌که صرفا بخواهد از فروش قسمت اول سوءاستفاده کند و تکراری از آن‌چه در قسمت اول اتفاق افتاده را به نمایش دربیاورد، البته با اين كار توانسته نظر منتقدان را هم به خود جلب کند.  «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید 2» ضمن ارتقای ساخت دنیای خود به سطحی بالاتر، از پتانسیل این امتیاز غنی و ارزشمند خود نیز بهره‌برداری و خود را برای قسمت‌های آتی آماده می‌کند.  چراکه این انیمیشن اقتباسی است از مجموعه دوازده‌گانه به همین نام که کرسیدا کاول، نویسنده انگلیسی آن را در‌سال 2003 منتشر کرد و کارگردان این انیمیشن دین دیبلویس تنها زمانی حاضر شد قسمت دوم این انیمیشن را کارگردانی کند که «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» تبدیل به یک سه‌گانه شود.  این انیمیشن در مقایسه با قسمت اول، مسیر رو به پیشرفتی داشته و همانند انیمیشن‌های دیگر کمپانی دریم ورک «شرک» یا «عصر یخبندان» نبوده که در ادامه چندان چشمگیر نبودند، درواقع قسمت دوم از لحاظ ارزش‌های سینمایی غنی و باارزش‌تر شده به‌طوری‌که نشان داد دریم ورک اگر بخواهد می‌تواند موفق‌تر از شرکت پیکسار عمل کند. کارگردان این انیمیشن اعلام کرد که قسمت سوم آن نیز در‌سال 2016 اکران خواهد شد، البته هنوز قسمت دوم این انیمیشن در گیشه جهانی درحال اکران است.
اما «چگونه اژدهایتان را تربیت کنیم2» تنها انیمیشن چندقسمتی پرفروش امسال نبود. انیمیشن خوش‌آب و رنگ «ریو 2» که در آن پرنده‌های شاد و بامزه آبی‌رنگ داستانی موزیکال را درباره کانون خانواده، زندگی مدرن و سنتی و حفظ محیط‌زیست رقم می‌زنند، هم جزو انیمیشن‌های موفق اکران 2014 است. این انیمیشن در اولین روز اکران (اواخر فروردین‌ماه 93) در آمریکای شمالی با اختلاف کم فیلم ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی» را شکست داد و با 12‌میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم شد. اما به‌تازگی پس از پایان یافتن اکران این انیمیشن موفق نسخه‌ای از آن به ایران رسیده و درحال حاضر هم نسخه‌های غیرمجاز زیرنویس فارسی و هم نسخه شبکه نمایش خانگی این اثر در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفته است. موفقیت «ریو یک» که در سطح جهان فروشی 484‌میلیون‌دلاری را ثبت کرد موجب شد تا پروژه ساخت «ریو 2» کلید بخورد، «ریو 2» با بودجه 103‌میلیون‌دلاری ساخته شود و درنهایت فروشی 495‌میلیون‌دلاری را در باکس آفیس جهانی خود رقم بزند.  قصه این انیمیشن درباره سه فرزند بلو و جوول است که در قسمت اول داستان عاشق شدن آنها را دیدیم. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: بلو، جوول و سه فرزندشان از ریو دو ژانیرو به جنگل‌های استوایی و به حیات وحش آمازون می‌روند، همزمان که بلو تلاش می‌کند خود را با محیط جدید وفق دهد، خود را تحت تعقیب نایجل می‌یابد که می‌خواهد انتقام اتفاقات گذشته را بگیرد...  با این حال تعدد شخصیت‌های این انیمیشن موجب شد منتقدان خیلی آن را انیمیشن موفقی ارزیابی نکنند و تقریبا همگی متفق‌القول بوده‌اند که تعدد شخصيت‌ها باعث آشفتگی زیادی در فیلم شده است، ضمن این‌که گره‌های داستانی هم بسیار زیاد است و آرامش فیلم را از آن سلب کرده است. اما موسیقی، آواز و رنگ‌های جذاب و گیرا ازجمله عواملی هستند که باعث می‌شوند کودکان با این انیمیشن همراه شوند. نام این فیلم برگرفته از نام شهر ریو دوژانیرو، پایتخت سابق برزیل است که رویدادهای نسخه اول این فیلم در آن شهر روی می‌داد و داستان نسخه دوم این فیلم نیز از آن‌جا آغاز می‌شود.
هنوز سازندگان «ریو» خبری درباره ساخت قسمت بعدی این انیمیشن اعلام نکرده‌اند. فروش گیشه همیشه نقش مهمی در تصمیم‌گیری کمپانی‌ها برای ساخت قسمت‌های بعدی یک انیمیشن داشته است. مثلا امسال زمانی که انیمیشن «یخ‌زده» توانست رکوردی فراموش‌نشدنی در گیشه را به دست آورد و یک‌میلیارد و 274‌میلیون دلار فروش را به نام خود ثبت کند و عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد کمپانی دیسنی را برانگیخت تا دنباله آن را تولید کند. قسمت دوم این انیمیشن با نام «بایر» داستانی ماجراجویانه دارد که در صحرا روی می‌دهد.  
البته «ریو2» و «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید2» تنها انیمیشن‌های قسمت دوم موفق گیشه نبودند،‌ سال گذشته انیمیشن «من نفرت‌انگیز 2» توانست رتبه چهارم را در میان 9 فیلم پرفروش و پرسود ‌سال 2013 ثبت کند. در حال حاضر سازندگان این انیمیشن قرار است قسمت سوم آن را تولید کنند. 


تعداد بازدید :  162