شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
د‌یار

 ابتلای 3 برابری زنان کرمانی به ام.‌اس نسبت به مردان
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: به‌طور متوسط شیوع بیماری ام.  اس در استان کرمان 5/31 در 100‌هزار نفر بوده و زنان مبتلا نسبت به مردان سه برابر است.    دکتر بهناز صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری ام.‌اس اظهار کرد: بیماری MS شایع‌ترین بیماری منجر به ناتوانی در جوانان است که به علت التهاب ماده سفید مغز و نخاع ایجاد می‌شود.    وی با اشاره به تأثیر عوامل محیطی بر این بیماری افزود: باوجود پیشرفت‌های بسیار علمی، هنوز علت دقیق بروز بیماری مشخص نشده است اما آنچه مسلم است استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز بیماری موثر هستند ازجمله عوامل محیطی ثابت شده درخصوص بیماری، کمبود ویتامین D3 و ابتلا  به بیماری‌های ویروسی خاص(خصوصاً در سنین زیر 15 سال) است.    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد:   ممکن است بیماری به اشکال مختلف آغاز شود اما ویژگی اصلی این بیماری ماهیت رفت و برگشتی علایم (و نه پیشرونده بودن) و متفاوت بودن علایم ایجادی در زمان‌های مختلف است.
صدیقی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علایم در ابتدای بروز بیماری بصورت ضعف اندام‌ها، علایم حسی، علایم چشمی به صورت تاری دید، دوبینی، سرگیجه و عدم تعادل است. وی با اشاره به این‌که سن آغاز بیماری بین 20 تا 40‌سال بوده و در زنان به‌طور شاخصی، شایع‌تر است، گفت:  پارسال تحقیقی را دکتر«حسین‌علی ابراهیمی» و من در کرمان روی بیماران ام.اس انجام دادیم که نتایج آن حاکی از آن است که به‌طور متوسط شیوع بیماری در استان 5/31در 100‌هزار نفر است و شمار زنان مبتلا نسبت به مردان سه برابر بود.   
این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: یک ارتباط خطی بین شیوع بیماری و متوسط درجه حرارت محیط در نقاط مختلف استان مشاهده شده است، طوری که در مناطق گرم‌تر شیوع بیماری کمتر است البته مورد استثناء شهرستان شهربابک بود که باوجود درجه‌ حرارت کم، شیوع کمی هم از بیماری را در خود داشت. صدیقی یادآور شد: طبق گزارش‌های انجمن MS ایران متاسفانه به‌طورکلی در سطح کشور ازجمله استان کرمان با افزایش شیوع بین بیماری روبه‌رو هستیم. وی خاطرنشان کرد: چون عمدتاً زنان و مردان جوانی درگیر بیماری MS و مسائل خاص این دوره از زندگی هستند نیازمند حمایت‌های ویژه‌ اجتماعی، اقتصادی، درمانی، روانی، شغلی و...   هستند از این‌رو در این زمینه جای کار بسیار زیاد است.   

احیای چوگان بعد از حدود 350‌سال در دولت‌خانه صفوی
مشاور فرهنگی استاندار و مدیر‌کل میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: همزمان با آیین‌های روز قزوین،‌ ورزش چوگان پس از حدود 350‌سال بار دیگر در شهر قزوین اجرا می‌شود.    محمدعلی حضرتی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: ورزش اصیل و ملی ایرانی چوگان که یکی از نمادهای پرشور و هیجان‌انگیز فرهنگی کشور و یادگار ارزشمند میراث ناملموس ایرانی است در تاریخ و ادبیات ما جایگاهی بس والا داشته و سزاوار است مورد بازشناسی و توجه قرار گیرد.    وی افزود: گزارش‌های حکیم نامدار طوس در شاهنامه از برگزاری پیوسته ورزش چوگان به‌عنوان ورزشی محتشم و سلحشورانه که با آمادگی جسمانی فوق‌العاده اسب و سوار همراه است، حاکی از ریشه‌های عمیق این ورزش در ژرفای اسطوره و تاریخ ایران بوده و همواره مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار می‌گرفته است و هنوز هم با خواندن مطالب درباره این بازی شور و هیجان خاصی به خواننده القاء می‌شود. حضرتی‌ها ادامه داد: در دوره صفوی نیز شهر قزوین یکی از مراکز برگزاری مسابقات چوگان و ورزش‌های پیوسته به آن ازجمله قُپق‌اندازی بوده و جهانگردان و سفیران کشورهای اروپایی در سفرنامه‌ها و گزارش‌های خود به آن اشاره کرده‌اند. مشاور فرهنگی استاندار قزوین تصریح کرد: احیای این ورزش اصیل ایرانی در مجموعه دولت‌خانه صفوی به مناسبت روز قزوین صورت می‌گیرد و هیأت چوگان با اجرای نمادین به این ورزش حماسی حیاتی دوباره خواهد داد. وی یادآور شد: زمین استاندارد ورزش چوگان نیازمند مساحتی بالغ بر چند برابر زمین فوتبال است و با توجه به مقدورات استان و ضرورت‌های احیای این ورزش در قزوین مقرر شد فعلا این ورزش ملی به صورت نمادین در فضای باز داخل دولت‌خانه صفوی برگزار شود و با رایزنی‌هایی که صورت گرفت توانستیم به رغم زمان کم و عدم‌وجود فضای مناسب مجموعه دولت‌خانه صفوی را آماده اجرای نمادین این بازی کنیم. مشاور فرهنگی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: چهارشنبه دوازدهم شهریورماه مصادف با هفته گرامیداشت دولت و روز قزوین، امیدواریم بتوانیم بعد از حدود 350‌سال در پایتخت صفوی که محل اجرای این بازی است این رخداد فرهنگی را باز زنده‌سازی کنیم.  


تعداد بازدید :  98