شماره ۳۶۹ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
تبلت و کودکان؛ آری یا نه؟

|  ‌عظیم عظیمی  |   روانشناس کودک   |  
خرید زودهنگام تبلت و گوشی برای کودکان فرصت‌های رشد آنها را می‌گیرد.  
متاسفانه امروز خرید تبلت و گوشی تلفن همراه برای کودکان در سن پایین به غلط رسم شده که می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی برای آنان داشته باشد.  
این امر باعث می‌شود کودکانی که گوشی تلفن و تبلت ندارند، خلأ و کمبود آن را احساس کنند، کمتر در جمع حاضر شوند و اعتماد به نفس آنها کاسته شود.  
ایجاد هیجانات فراوان از دیگر پیامدهای استفاده از تبلت و گوشی توسط کودکان در سنین پایین است. این تجهیزات آنچنان برای کودکان جاذبه دارد که مانع می‌شود سراغ کارهای دیگر بروند و فرصت رشد، تربیت و خلاقیت از آنها گرفته می‌شود.  
استفاده زودهنگام از تبلت و گوشی موبایل خلأ‌های شخصیتی و تربیتی در کودکان ایجاد می‌کند.  
البته می‌توان از این امکانات استفاده صحیح در جهت آموزش کودکان داشت. به‌عنوان مثال می‌توان با کمک تبلت به بچه‌ها نقاشی و طراحی یاد داد ‌یا آنها را ترغیب کرد پیام‌های آموزنده برای هم ارسال کنند.  
از آنجایی که شرایط جامعه به گونه‌ای شده که نمی‌توان این تجهیزات را به کلی برای کودکان منع کرد، بهتر است خانواده‌ها زمان استفاده از تبلت و موبایل را برای کودکان خود محدود کنند.  
توصیه می‌شود خانواده‌ها استفاده از تبلت و موبایل را به‌عنوان تشویق برای انجام کارهای دیگر به فرزندان خود بدهند و نگذارند استفاده از این امکانات فرصت بازی‌های دیگر، کتاب خواندن، قصه شنیدن و... را از کودکان بگیرد.  
همچنین نمی‌توان سن خاصی را برای استفاده از تبلت جایز دانست. استفاده از این وسایل در هر سنی باید در زمان محدود با فرهنگ صحیح  و در جهت استفاده درست باشد. 


تعداد بازدید :  134