شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز ساخت «پیزا»
۸۶۷ سال پیش، برابر با یکم سپتامبر ۱۱۷۴ میلادی، عملیات احداث برج معروف پیزا در شهر پیزای ایتالیا آغاز شد. هدف از ساختن این برج نصب یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود. اما مدتی بعد از شروعِ کار، این برج ۵۵ متری از خط مستقیم منحرف شد. هم اکنون با تلاش کار‌شناسان کشورهای مختلف، انحراف این برج که منبعی مهم برای صنعت گردشگری ایتالیا محسوب می‌‏شود، تا حدی اصلاح شده است. انحراف برج پیزا ۲/۴ متر است. این برج هر سال ۵/۲سانتی‌متر به سمت زمین کج می‌شود و گفته می‌شود احتمالاً تا ۸۰ سال دیگر سقوط خواهد کرد.

آغاز جنگ جهانی دوم
۷۵ سال پیش، برابر با یکم سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی، جنگ جهانی دوم با حمله نظامی آلمان به لهستان آغاز شد. جنگ، ساعت 45 : 5 آغاز و‌‌ همان روز تا اواخر شب، نیروهای آلمان دانتزیک (گدانسک) را که طبق قراردادهای پایان جنگ جهانی اول، توسط فاتحان از آلمان جدا و به لهستان واگذار شده بود پس گرفتند. حمله نظامی آلمان به لهستان، یک هفته پس از انعقاد پیمان عدم تجاوز آلمان و شوروی آغاز شده بود. متعاقب حمله آلمان به لهستان، سوم سپتامبر انگلستان و فرانسه به آلمان اعلان جنگ دادند.

ظهور سرهنگ قذافی
۴۵ سال پیش، برابر با یکم سپتامبر ۱۹۶۹ میلادی، دسته‌ای از افسران جوان لیبیایی به رهبری سرهنگ معمر قذافی (که در آن زمان ۲۹ ساله بود) بر ضد ملک ادریس سنوسی پادشاه لیبی که در سفر خارج از کشور بود شورش کرده و اورا برکنار کردند. این گروه که تحت تاثیر افکار ناسیونالیستی جمال عبدالناصر قرار گرفته بودند بعدا بر شعارهای خود سوسیالیسم اسلامی، اختیارات تنها از آن مردم است و... را افزودند. قذافی از آن زمان تا اواسط سال ۲۰۱۱ عملا رهبری جماهیریه لیبی را برعهده داشت.


تعداد بازدید :  467