شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
فاجعه‌ در انتظار اصفهان

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی محیط‌زیست استان اصفهان گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده در استان و اثرات آن روی گونه‌های جانوری و گیاهی طی 5‌سال آینده فاجعه‌ اکولوژیستی در استان اصفهان اتفاق می‌افتد.
حسین مرادی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این‌که خشکسالی‌های اخیر در سطح کشور و به‌ویژه استان اصفهان ناشی از تغییر اقلیم سرزمینی است، اظهار داشت: تغییر اقلیم طی سال‌های گذشته در استان اصفهان تاثیرات سوئی را روی منابع آبی، وضع دمایی و حیات‌وحش استان اصفهان گذاشته است.
وی با بیان این‌که روند تغییرات اقلیمی در استان اصفهان به سمت منفی و بدتر شدن درحال پیشروی است، افزود: خشک شدن رودخانه زاینده‌رود که ناشی از این تغییرات است بزرگترین ضربه را به اکوسیستم اصفهان وارد کرده است.
 رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی محیط‌زیست استان اصفهان کاهش ذخیره‌ ژنتیکی استان را نیز یکی دیگر از پیامدهای تغییرات اقلیمی در استان اصفهان عنوان کرد و افزود: با توجه به خشک شدن زاینده‌رود که ناشی از تغییرات اقلیمی است هزاران گونه‌جلبک‌ها، ماهی‌ها و پرندگان نیز از بین رفتند و این امر باعث کاهش شدید ذخیره‌های ژنتیک منطقه شده است.  وی با بیان این‌که کاهش ذخیره‌های ژنتیکی اثرات سوءاقتصادی را نیز به همراه دارد، افزود: تا قبل از خشک شدن زاینده‌رود و به دنبال آن تالاب گاوخونی به لحاظ تنوع زیستی شکارهای زیادی در این بخش از رودخانه زاینده‌رود اتفاق می‌افتاد که درحال حاضر شکار در این منطقه به صفر رسیده است.  مرادی با بیان این‌که تاثیرات ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی نه‌تنها در استان اصفهان بلکه در دیگر نقاط کشور مشاهده خواهد شد، افزود: برای مثال تعداد زیادی از پرنده‌هایی که از سیبری به تالاب گاوخونی و از آن‌جا به آفریقا می‌رفتند با توجه به خشکی تالاب مسیر خود را تغییر داده و دیگر به ایران سفر نمی‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به کاهش بارندگی در مناطق حفاظت شده و با بارندگی بی‌موقع در این مناطق اظهارداشت: بسیاری از گونه‌های گیاهی در مناطق حفاظت شده‌ محیط‌زیست استان اصفهان با توجه به تغییرات اقلیمی از بین رفته که به دنبال آن گونه‌های گیاهی خوش خوراک برای حیات‌وحش اصفهان را از دست دادیم.
رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی محیط‌زیست استان اصفهان به افزایش طول دوره‌ رشد گیاهان در نقاط مختلف استان اصفهان اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده بهار زودرس و زمستان دیررس به وجود آمده که به دنبال این روند زمان بیداری گیاهان افزایش یافته و به آب بیشتری برای زنده ماندن نیاز دارند.
وی با بیان این‌که درحال حاضر مراتع استان اصفهان به لحاظ گونه‌های گیاهی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند، ادامه داد:  عدم دوام برخی از گونه‌های گیاهی در برابر تغییرات اقلیمی موجب انقراض این گونه‌ها و رشد و پرورش گونه‌های مقاوم به خشکی شده است.
مرادی ایجاد گرد و غبار را یکی دیگر از پیامدهای تغییرات اقلیمی در استان اصفهان دانست و افزود: باتوجه به نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات صورت گرفته تا 2‌سال دیگر گرد و غبار شدید اصفهان را فراخواهد گرفت.
وی افزود: با ورود گرد و غبار به بخش‌های مختلف و به‌ویژه به مراتع استان اصفهان این پدیده پوششی را روی گیاهان خوش خوراک مراتع ایجاد خواهد کرد که موجب مرگ آنها می‌شود و به دنبال آن گونه‌های جانوری نیز که از این گیاهان تغذیه می‌کنند   نابود خواهند شد.
رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی محیط‌زیست استان اصفهان نابودی گونه‌های یوزپلنگ آسیایی در عباس‌آباد، پلنگ موجود در شرق اصفهان، آهو، میش وحشی، کل و بز را با توجه به تغییرات اقلیمی طی 5‌سال آینده را دور از انتظار ندانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که طی 5‌سال گذشته در کشور و به‌ویژه در استان اصفهان شاهد فاجعه اکولوژیستی بوديم.


تعداد بازدید :  234