شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
در این تصادف هولناک 14 نفر در خودرو پژو جان باختند و 2 نفر راهی بیمارستان شدند
سرنوشت آتشین 14 مسافر قاچاق در جاده ترانزیتی

گروه حوادث| تصادف خودرو پژو 405 و کامیون ایسوز در مسیر ترانزیتی شیراز-بندرعباس 14 کشته و 2 مجروح بر جای گذاشت. 2خودرو وقتی شاخ به شاخ با هم تصادف کردند آتش گرفتند. در این تصادف آتشین خودرو 405 حامل 13 مهاجر افغان بود. این دومین تصادف مرگبار خودروهای قاچاقچیان انسان در 20 روز گذشته است.  
عبور ناکام
ساعت 11 شامگاه روز شنبه 8 شهریورماه بود که مرد ایرانی برای انتقال مهاجران غیرقانونی به حاشیه مرزهای جنوبی کشور رفته بود. کارش جابه‌جا کردن مهاجران غیرقانونی بود درحالی‌که ظرفیت خودرواش تنها 5 نفر بود به طرز عجیبی 13 مرد و زن افغان را در خودرواش سوار کرد.  به سختی روی صندلی‌ها نشسته بودند. تعدادی از آنها هم در صندوق عقب خودرو قرار گرفتند.   وقتی خودرو 405 از مرز کشور به سمت جاده‌های استان فارس راه افتاد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چه سرنوشت مرگباری در کمین آنهاست. مسافران در خودرو 405 نشسته بودند، منتظر بودند که به شهر برسند و درحالی‌که با هم صحبت می‌کردند به جاده هم نظری می‌انداختند. یک ساعت تا بامداد روز یکشنبه مانده بود، به در ورودی شهر 2 برجی مرکز بخش فورگ شهرستان داراب رسیدند که ناگهان ورق برگشت. جاده تاریک و کم‌عرض شده بود.   سرنشینان نگران چشم به جاده دوخته بودند که کامیون ایسوز حامل بار گوجه فرنگی به آنها نزدیک شد. همه چیز در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاد. صدای ترمز مهیب خودرو 405 در سکوت جاده پیچید و ناگهان  به شدت با کامیون لاین مقابل برخورد کرد. خودرو 405 که به خاطر این تصادف به آهن پاره‌ای تبدیل شده بود به سرعت آتش گرفت. شعله‌های سرکش آتش خودرو را محاصره کرده و 14 سرنشین 405 در محاصره آتش در داخل خودرو حبس شده بودند. دود سیاه و آتش نارنجی‌رنگ در تاریکی جاده به هوا برخاسته بود. آتش درحال سرایت به کامیون بود که شاهدان حادثه خبر این تصادف هولناک را به پایگاه هلال‌احمر فورگ و پلیس راهداری مخابره کردند.  
ناجیان  سرخپوش
 دقایقی بعد تیمی از هلال‌احمر به همراه ماموران گشت راهداری و پلیس خود را به محل سانحه رساندند.  امدادگران هلال‌احمر به محض رسیدن به محل تصادف با صحنه هولناکی روبه‌رو شدند.   حلقه‌های آتش خودروها را محاصره کرده بود و آتش به داخل کابین کامیون سرایت کرده بود. بررسی‌های میدانی پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌داد سرنشینان 2 خودرو در میان آتش حبس شده‌اند. عملیات نجات کلید خورد. امدادگران بلافاصله با کپسول‌های مجهز دست به خاموش کردن آتش زدند.  با خاموش شدن آتش  امدادگران  هلال‌احمر با دستگاه‌های برش سرنشینان خودروها را بیرون آوردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد 13 افغانی که به صورت غیرقانونی به ایران مهاجرت کرده بودند سرنشینان خودرو 405 مرد قاچاقچی بوده که به خاطر حبس شدن درون خودرو و آتش گرفتن آن همگی به کام مرگ فرو رفته بودند. 2 مرد مصدوم نیز که سرنشینان کامیون بودند درحالی‌که به شدت سوخته بودند با اورژانس هلال‌احمر به بیمارستان منتقل شدند. اجساد کشته‌شدگان این حادثه بعد از تحویل به شهرداری و اورژانس به پزشکی قانونی منتقل شد.  
عملیات  سخت
محمد حسین‌زاده سرپرست هلال‌احمر داراب در رابطه با عملیات سخت امدادرسانی در این حادثه به «شهروند» گفت:  شامگاه روز شنبه بود که خبر برخورد کامیون با یک خودرو 405 به پایگاه امداد و نجات فورگ گزارش شد. با دریافت این خبر بلافاصله 4 امدادگر و 2 نجاتگر به همراه یک خودرو نجات  یک آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران به محض رسیدن به محل وقوع تصادف با خودرو 405 روبه‌رو شدند که طعمه حریق شده بود. عملیات امداد و نجات آغاز شد. امدادگران با وسایل اطفای حریق آتش را خاموش و خیلی زود اجساد سرنشینان را از خودرو خارج کردند.  2 سرنشین کامیون نیز به شدت دچار سوختگی و شکستگی از چند ناحیه بودند که بعد از امدادرسانی و کمک‌های اولیه امدادگران هلال‌احمر تحویل اورژانس شدند.» حسین‌زاده در رابطه با عملیات سختی که بدون حضور آتش‌نشانی پیش روی امدادگران هلال‌احمر قرار گرفته بود نیز گفت: «با توجه به این‌که در این حادثه تنها نیروهای هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شده بودند امدادگران با امکاناتی که داشتند اجساد را خیلی زود از خودرو خارج کردند و جاده را با ایمن‌سازی محل حادثه به پلیس راهداری داراب تحویل دادند.»
عبدالرضا قاسم‌پور فرماندار داراب نیز در رابطه با این خبر گفت: «در این تصادف آتشین فاصله محل حادثه تا شهر داراب بیش  از 100 کیلومتر است و این فاصله کار امدادرسانی را بسیار سخت کرده بود.  شهر 2 برجی با ، در مسیر ترانزیتی شیراز - بندرعباس قرار دارد اما آتش‌نشانی ندارد. قرار گرفتن شهرستان داراب و بخش‌های تابعه‌اش در شاهراه ارتباطی جنوب به شمال تقویت امکانات و زیرساخت‌های امدادی در این شهرستان را ضروری می‌کند و لازم است این امکانات در اختیار شهرداری‌ها و بخشداری‌ها قرار گیرد.  
وی گفت: هیچ یک از ورودی‌های شهرهای شهرستان داراب حتی ورودی شهر داراب استاندارد نیست و لازم است با اصلاحات کارشناسی ورودی شهرهای شهرستان اصلاح شود.»


تعداد بازدید :  220