شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
فرمانده نیروی انتظامی:
مراکز صدور معاینه فنی بی‌اعتبار هستند

شهروند| فرمانده نیروی انتظامی گفت: معاینه فنی در کشور یکی از چالش‌های پیش روی کشور است و به یک مسأله مضحک تبدیل شده و مراکز صدور معاینه فنی بی‌اعتبار هستند.
اسماعیل احمدمقدم افزود: این درحالی است که به‌عنوان رابط دستگاه قضا می‌توانیم جلوی آن را بگیریم، نه این‌که مردم پولی پرداخت کنند و برگه معاینه فنی دریافت کنند.
«اسماعیل احمدی‌مقدم» دیروز در دومین نشست فصلی روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: استانداردها و خودروها هر یک متولیان خاص خود را دارند، بر این اساس مجلس و دولت باید برای مدیریت معاینه فنی فکری بیندیشند، این درحالی است که در اغلب کشورهای توسعه‌یافته، خودرو تصادفی باید معاینه فنی شود.
او با اشاره به خروج ناوگان فرسوده گفت: خروج پنج‌برابری ناوگان فرسوده (55‌هزار دستگاه در پنج‌ماهه امسال) نسبت به ‌سال گذشته قابل تامل بوده که به نظر می‌رسد تا پایان ‌سال این رقم به 200‌هزار خودرو برسد.  
احمدی‌مقدم با اشاره به اوج سفرها در شهریورماه گفت: افزایش قیمت سوخت، تاثیری در افزایش سفرها نداشته است.
او با اشاره به تسریع در افزایش جاده‌های منتهی به شمال کشور افزود: باید به راه، نگاه بلندمدت داشت، از آن‌جا که تا پایان‌ سال بین پنج تا شش‌میلیون گردشگر خارجی خواهیم داشت و این آمار رو به افزایش خواهد بود، برای کاهش بار ترافیکی و تسهیل عبور و مرور با اجرای قوانین و همکاری با سایر دستگاه‌ها باید فکری بیندیشیم زیرا این مسأله از چالش‌های اساسی به شمار می‌آید.  فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از نبود مدیریت یکپارچه ایمنی گفت: نبود چنین مدیریتی ما را با مشکل جدی مواجه کرده درحالی‌که باید با این مدیریت نظام ارزیابی و حصارکشی با دقت صورت گیرد.  
احمدی‌مقدم اضافه کرد: ‌سال گذشته 20‌هزار کشته در تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم درحالی‌که باید راهکاری اندیشید تا این آمار به سرعت کاهش یابد. اگر دستگاه‌های متولی جمع شوند در راهکارها به توافق برسند و هر شش ماه جلسه‌ای برای حصارکشی برگزار شود، با اعمال چندین راهکار می‌توان 20‌درصد از تلفات و کشته‌های جاده‌ای را کاهش داد که این افتخار بزرگی برای دولت به شمار می‌آید.  
احمدی‌مقدم افزود: معاون رئیس‌جمهوری دو جلسه از جلسات مربوط به موضوع راه را با نیروی انتظامی به دلایلی لغو کرد و تاکنون نیز توفیق نداشته‌ایم تا این جلسه برگزار شود.  شش‌هزار نقطه حادثه‌خیز شهری و برون‌شهری داریم که باید سهم هر یک از دستگاه‌ها در تصادفات در این مسیرها مشخص شود.
فرمانده ناجا با بیان این‌که مدیریت ایمنی، حلقه مفقوده در این زمینه به شمار می‌رود، افزود: امدادرسانی در اعلامیه سازمان ملل بعد از عوامل ایمنی، انسان، راه و خودرو به‌عنوان عنصر اصلی شناخته شده است، ارتقای کیفیت خودروها با تحریم به تعویق افتاده هرچند این مسأله نباید دستاویزی برای فرار از قانون باشد، اما اعتراف می‌کنیم که در این زمینه سرعت لازم را نداشته‌ایم.  او با اشاره به افزایش 50‌درصدی شماره‌گذاری خودرو در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه‌ سال 1392 گفت:  این میزان کافی نیست، اما می‌توانیم استانداردها را ارتقا داده و ضریب تلفات خودرو را تعیین کنیم.  فرمانده نیروی انتظامی افزود:  بخش صنعت متولی دارد، اما بخش امداد متولی مشخصی ندارد. از سوی دیگر افزایش جرایم متخلفان در کمیسیون‌های هیأت دولت متوقف باقی مانده درحالی‌که قانون مرتبط به این زمینه اردیبهشت امسال به اتمام رسیده است.
احمدی‌مقدم با اشاره به تعهد وزارت راه در ایجاد سه‌هزار کیلومتر راه جاده‌ای گفت:  اراده رئیس‌جمهوری در زمینه تسهیل راه‌های کشور خوب است اما هنوز این اراده شکل نگرفته است، به‌گونه‌ای‌که بعید به نظر می‌رسد در مرداد امسال شاهد کاهش تلفات جاده‌ای باشیم زیرا اگر دستگاه‌ها به کمک ما نیایند حتی نمی‌توانیم روند کنونی کاهش تلفات را حفظ کنیم.  
او ناهماهنگی را ضعف و از چالش‌های پیش‌رو عنوان کرد و گفت:  برطرف کردن موانع در این زمینه سبب می‌شود تا امسال کاهش 20‌درصدی تلفات را تجربه کنیم. با توجه به این‌که آغاز‌ سال تحصیلی شاهد ترافیک‌های شهرهای بزرگ بین 25 تا 30‌درصد خواهیم بود، حتی در برخی ساعات روز 50‌درصد بیش از ساعات دیگر به‌ویژه در شهرها با بار ترافیکی مواجه هستیم.
این مقام ارشد انتظامی به سفرهای تحصیلی که از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود اشاره داشت و گفت:  با توجه به کاهش طول زمان سفر و افزایش سفرهای آموزشی و کاری و فشردگی ترافیک در ساعات انتهایی روز در برخی ساعت‌ها افزایش بار ترافیک را تا 50‌درصد داریم. او همراهی مردم با پلیس را خواستار شد و گفت:  تقاضای سفر رو به افزایش است اما بسترهای راه به سرعت افزایش پیدا نمی‌کند.


تعداد بازدید :  162