شماره ۶۹۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
نامه رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه رهبر معظم انقلاب درباره توافق هسته‌ای
دولت با رعایت الزامات حضرتعالی برجام را اجرا می‌کند

رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از هدایت‌ها و حمایت‌های مستمر ایشان و صبر و مقاومت و پشتیبانی‌های تحسین‌برانگیز ملت بزرگ ایران و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورایعالی امنیت ملی برای یاری دولت در تحقق خواست بزرگ مردم ایران تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن‌نیت برجام اقدام خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در این نامه افزوده است: انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورایعالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تأمین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد.
در بخشی از این نامه آمده است: احتراما، نامه تاریخی 29/7/1394 حضرتعالی در تأیید مصوبه جلسه 634 شورایعالی امنیت ملی، موجب خشنودی ملت بزرگ ایران و دلگرمی خادمان مردم در دولت شد. خداوند بزرگ را شاکرم که به فضل و عنایت او در آستانه ایام شهادت اسوه مقاومت، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، صفحه‌ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی ایران ورق خورد و ملت دلاور و سرفراز ایران با رهبری هوشمندانه حضرتعالی از یکی از خطیرترین گردنه‌های صعب‌العبور، با افتخار و سربلندی، و با دستی پر از تأمین حقوق و منافع خود در برنامه هسته‌ای، عبور کرد.
در ادامه این نامه تأکید شده است که مهر تأیید جنابعالی بر ثمره تلاش دولت و دست‌اندرکاران مذاکره، درکنار الزاماتی که مقرر فرموده‌اید و نیز اصولی که در طول مذاکرات دشوار و افتخارآفرین، مورد تأکید حضرتعالی بود و همواره مورد توجه ویژه اینجانب و گروه مذاکره‌کننده بوده و خواهد بود، آغازگر فصلی نوین در حرکت رو به تعالی جمهوری اسلامی ایران است.
به برکت ایستادگی قهرمانانه ملت ایران، مجاهدت دانشمندان و به‌ویژه شهدای گرانقدر هسته‌ای و تلاش شبانه‌روزی فرزندان شما در دولت و گروه مذاکره‌کننده، 6 قدرت جهانی به ناکارآمدی تهدید، تحریم و تحمیل بر مردم ایران و نمایندگانشان اذعان کردند، سیاست‌های اعلام شده خود مبنی بر تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران و تداوم فشارها و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشتند و مذاکره از موضع برابر بر مبنای احترام متقابل و شناسایی حقوق ملت ایران را پذیرفتند. درحالی‌که تنها دو‌سال قبل در فضای تنش‌آلود افزایش روزانه تهدید، تحریم و فشار، حتی تصور چنین دستاوردهایی برای بسیاری ناممکن بود.
نامه رهبری راه روشنی پیش روی دولت است
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رهبر انقلاب درباره اجرای برجام گفت: نکاتی که ایشان در این نامه بیان کردند، مجموعه منسجمی است که هم تأیید حرکت مذاکرات در آن هست و هم رجوع به مفادی که در قانون مجلس آمده است. علی لاریجانی تصریح کرد: من قبلاً هم این نکته را گفته بودم که در ایران مقام معظم رهبری در دو دهه قبل نقش یکتایی هم در تأسیس فناوری هسته‌ای داشتند و هم در این دوران بسیار طولانی تثبیت فناوری هسته‌ای که در دولت‌ها و سلایق مختلف بود، ایشان با پشتیبانی و پایداری‌شان باعث شدند که ملت ایران صاحب این فناوری شود و هم امروز در خاتمه این بحث، نقش‌آفرینی ایشان کاملا محرز است و دیده می‌شود. وی افزود: از این جهت واقعا باید هم خدا را سپاس گفت به پاس این تفکر عمیق برای آینده ایران و هم پشتیبانی‌های ایشان.
وی افزود: عنایت و تأکید مقام معظم رهبری در بندهای مختلف این نامه به مصوبه مجلس نشان می‌دهد که ایشان به توجهی که مجلس دراین‌باره کرد، عنایت خاصی داشتند و همچنین مباحث مهمی که در شورایعالی امنیت ملی به‌عنوان مرجع اصلی این پرونده در سال‌های گذشته مطرح شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه اینها به اضافه بعضی نکات مهم در سیاست کلی جمهوری اسلامی درخصوص آمریکا و رفتار آمریکا، موضوعی است که می‌تواند مسیر را برای ادامه کار روشن‌تر کند و فکر می‌کنم برای اجرای برجام راه روشنی پیش‌روی نمایندگان دولت است و طبعا سیستم‌های نظارتی هم برای صیانت از این چارچوب‌ها لازم است که ان‌شاءالله در شورایعالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد.
بگو و مگوهای قبل از برجام تمام شود
این درحالی است که خطیب جمعه تهران با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری درباره برجام تأکید کرد: این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود و در سراسر این نامه، روح حماسه حسینی و روح انقلابی حاکم است، این نامه این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود است.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی درخطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران افزود: نامه تاریخی و عمیق رهبر معظم انقلاب، پرونده برجام را بست انصافا این نامه یک نامه معمولی نبود، هر کلمه آن روی حساب بود، اگر دولت می‌خواهد، موضع ملت ایران را بفهمد، این نامه موضع ملت ایران است.
وی با بیان این‌که این نامه مایه نشاط و امید نیروهای انقلاب شد که دغدغه ارزش‌های این نظام را دارند، گفت: تمام نامه را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد؛ «هیهات من الذله». خطیب جمعه تهران اظهار داشت: در این نامه، نفرت از آمریکا و دروغگویی و بدقولی آمریکا موج می‌زند، در این نامه رهبر معظم انقلاب مثل امام راحل(ره) آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند.
وی با اشاره به این‌که اموری در این نامه نقض برجام نامیده شده است، اضافه کرد: هریک از این طرف‌های مذاکره اگر بگویند، ساختار تحریم‌ها باقی است، این نقض برجام است و اگر در طول این هشت‌سال در هر سطح و یا هر بهانه‌ای ازجمله بهانه نخ‌نما شده حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بخواهند تحریم جدید را وضع کنند، این نقض برجام است.
آیت‌الله خاتمی گفت: رهبر انقلاب در این نامه دستور داده‌اند تا هیأتی قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها تشکیل شود و راستی‌آزمایی کنند که مبادا آنها در این عرصه زیر قول خود بزنند که اختیار این مسأله را ایشان به شورایعالی امنیت ملی سپردند. وی ادامه داد: این نامه موضع ولایت را نشان داد، افراط و تفریط‌هایی وجود داشت که در طول ایام دوطرف می‌گفتند اما نزد مقام معظم رهبری جایگاهی نداشت و آن این‌که برخی از این افراد برجام را موفقیت بزرگ، بی سابقه و فتح‌الفتوح معرفی کردند هرچند این نظر رهبری نبود. خاتمی گفت: از آن طرف افرادی هم می‌گفتند، تصویب برجام به خطر انداختن و خاتمه انقلاب است که این‌گونه هم نبود.
عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مقام معظم رهبری با 9 شرط برجام را تأیید کردند، تصریح کرد: به‌عنوان خطیب جمعه تقاضا دارم، بگوومگو‌های قبل از برجام تمام شود، الان دیگر برجام یک قانون است و باید همه از این فرصت استفاده کنیم تا به نفع نظام اسلامی سامان پیدا کند.
نامه رهبری درباره برجام یک منشور و فرمان است
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نیز در سخنان پیش از خطبه خود در نماز جمعه این هفته تهران ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) تأکید کرد: نامه مقام معظم رهبری درخصوص برجام که در 9 بند منتشر شد، یک فرمان و منشور برای کشور است و نیز یک معروف محسوب می‌شود که اگر به آن توجه نشود‌، تمامی ضعف‌ها در برجام جبران نخواهد شد.
وی یادآور شد: موضوع قابل توجه برای ما و همه مسئولان درحوزه‌های مختلف این است که پیام عاشورا و ایستادگی در مقابل دشمن و خاص شیاطین عملی شود.
عراقچی: الزامات رهبری در اجرای برجام پیاده می‌شود
درهمین حال، معاون وزیر امور خارجه گفت: الزامات و شروطی که مقام معظم رهبری برای دولت قرار دادند، مورد توجه قرار می‌گیرد تا در اجرای برجام 100‌درصد پیاده شود.
سیدعباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با تشکر صمیمانه از مقام معظم رهبری برای حمایت‌هایشان از تیم مذاکره‌کننده و تأییدی که از برجام داشتند، افزود: ایشان در نامه‌ای که اخیرا منتشر شد، الزامات و تکالیفی در اجرای برجام مشخص کردند که اجرای مطلوب برجام را تضمین می‌کند و نکات قابل توجهی را بیان کردند.
وی ادامه داد: بعد از آن‌که توافق وین صورت گرفت، طی سه ماه گذشته کار فشرده در روندی دقیق صورت گرفت و فکر نمی‌کنم هیچ موضوعی در کشور با این دقت ازسوی موافقان و مخالفان و نیز رسانه‌ها بررسی شده باشد که البته ارزش آن را داشت چراکه موضوع تثبیت حق غنی‌سازی و حقوق ملت ایران درمیان است. ما خوشحالیم که این بررسی‌ها با دقت زیادی توسط نهادهای قانونی ازجمله شورایعالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و درنهایت مقام معظم رهبری صورت گرفت و همچنین از این‌که از این آزمایش با همه جزییات توانستیم عبور کنیم، خوشحالیم. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: آن‌چه خواسته ما در برجام بود، پیش‌بینی و رعایت شده است که لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرای برجام است. البته درباره تحریم‌های کنگره آمریکا اشکالی وجود داشت، آنها به ما اعلام کردند که با توجه به مخالفت کنگره امکان این مسأله نیست و کاری که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند انجام دهد، این است که این تحریم‌ها اجرا نشود اما امکان لغو آنها فعلا وجود ندارد که این فرمول در ایران پذیرفته شد و در فرمایشات رهبری نیز این فرمول مورد توجه قرار گرفت.

 


تعداد بازدید :  455