شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
بیماران قلبی از تردد در هوای گرم خودداری کنند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، بیماران قلبی و عروقی از تردد در هوای گرم خودداری کنند.   دکتر «روزبه رجایی‌غفوری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: هر‌ سال با شروع فصل گرم و گرمای طاقت‌فرسای تابستان به دلیل نداشتن آگاهی افراد از اثرات زیانبار گرما، شاهد بستری شدن بسیاری از بیماران به‌ویژه بیماران قلبی در بیمارستان‌ها  هستیم.
وی گفت: بی‌اطلاعی و رعایت نکردن توصیه‌های پزشکی در این فصل گرم موجب عوارض جبران ناپذیری بر سلامت و حتی مرگ بیماران قلبی و عروقی می‌شود.  
دکتر رجایی اظهار کرد: مردم باید بدانند هوای گرم موجب تشدید ضایعات عروق کرونر شده و منجر به سکته قلبی در فرد می‌شود.
وی با بیان این‌که در گرما مقاومت محیطی به علت تبادلات حرارتی کم شده و عروق سطحی گشاد می‌شود، افزود: حجم خون برگشتی به قلب زیاد و کار قلب زیادتر خواهد شد که حالت تنگی نفس و افزایش ضربان قلب را در فرد ایجاد می‌کند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با اشاره به این‌که هوای گرم باعث عصبانیت و پرخاشگری فرد می‌شود، ادامه داد: این حالت عصبی موجب تشدید کار قلب و تپش آن می‌شود و در صورتی که عروق کرونر قلب، تنگ شده باشد احتمال ابتلا به سکته قلبی بالا می‌رود.  
وی با تأکید بر این‌که بیماران قلبی سعی کنند عصر و غروب از منزل خارج شوند، گفت: ضروری است این افراد روزانه 8 لیوان آب و مایعات حتی در مواقعی که تشنه نیستند، بخورند.  دکتر رجایی با بیان این‌که این بیماران همیشه آب یخ به همراه داشته باشند، توصیه کرد: هنگام مصرف آب یخ را جرعه‌جرعه بنوشند.  وی خاطرنشان کرد: افراد دچار ناراحتی قلبی همیشه همراه خود یک دستمال نمدار داشته و مدام پشت گردن، جلوی سینه و پیشانی‌شان را خنک کنند.


تعداد بازدید :  237