شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
افت فشار آب صدای حاشیه‌نشینان خطوط انتقال نفت را درآورد
تجربه کم‌آبی در گرمای 50 درجه

کمبود و افت فشار آب آشامیدنی صدای اهالی روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت را در گرمای 50 درجه پلدختر درآورده است. به گزارش مهر، قطع و افت فشار آب آشامیدنی در فصل تابستان اهالی روستای جلگه خلج از توابع شهرستان پلدختر را کلافه کرده و به ستوه آورده است.  
یکی از اهالی روستا در این‌باره گفت: روزانه شاهد قطعی آب آشامیدنی هستیم که این موضوع نه‌تنها اهالی را کلافه کرده بلکه برای حیوانات نیز مشکل‌ساز شده است.
فرج کرموند افزود: افت فشار آب آشامیدنی باعث نگرانی مردم شده و بسیاری از فعالیت‌ها و معیشت مردم با مشکل مواجه شده و شرایط بسیار نامناسبی را برای اهالی ایجاد کرده است.
یک خانم خانه‌دار ساکن روستای جلگه خلج پلدختر گفت: تجربه یک روز بدون آب خیلی سخت است چه رسد به روزی که این وضع به سریال تکراری و به میهمان ناخوانده تبدیل شود تمام کارهای زندگی عقب می‌افتد و زندگی بدون آب واقعا خیلی سخت و دشوار است.
قمر سجادی افزود: طولانی شدن مدت زمان قطعی آب آشامیدنی و جمعیت بالای روستا و شدت گرما مسائلی است که مردم با آن دست به گریبان هستند.
وی گفت: کسانی که خودرو دارند یا موتورسیکلت با ظرف‌های 20لیتری آب را از چشمه روستا حمل می‌کنند و آنانی که وسیله ندارند باید به رودخانه کشکان بروند و از آب گل‌آلوده آن استفاده کنند.
محمدعلی قنبری یکی دیگر از اهالی روستای جلگه خلج از قطعی و افت مکرر آب آشامیدنی ابراز نارضایتی و گلایه کرده و با اعتراض افزود: کمبود شدید آب اهالی روستا را در سختی و تنگنا قرار داده است.
یکی از مردم روستای جلگه خلج گفت: با توجه به گرمسیری بودن شهرستان که گرمای آن از 50 درجه بیشتر است افت فشار آب آشامیدنی برای مردم مشکل‌ساز شده است.
وی از مسئولان و متولیان مربوطه خواستار چاره‌اندیشی و رفع مشکل در این زمینه شد.
یک معلم ساکن روستای جلگه خلج گفت: از قطعی آب آشامیدنی خود و خانواده‌ام به شدت تحت فشار و نگرانی هستیم و چنانچه مسئولان مربوطه چاره و تدبری نیندیشند ممکن است این مشکل در آینده به بحران تبدیل شود.
رئیس شورای روستای جلگه خلج نیز مدعی است که به علت استفاده باغات بالادستی منطقه زیودار تا جلگه خلج، آب آشامیدنی این روستا از صبح تا ساعت 12 شب به صورت متناوب قطع می‌شود.
مهدی عالی جودکی افزود: خانواده‌ها مجبورند که از ساعت 12 شب به بعد اقدام به ذخیره‌سازی آب آشامیدنی کنند.
وی گفت: از خردادماه ‌سال جاری تاکنون اهالی روستا آب آشامیدنی ندارند در صورتی که مخزن آب آشامیدنی روستای بالا دستی به علت پرشدن مخزن آب آن سرازیر و هدر می‌رود. جودکی افزود: با توجه به این‌که شرکت نفت خسارت سنگینی به کشت و کار و زمین‌های کشاورزی زده و آب آشامیدنی این روستا را آلوده به نفت کرده بود مجتمع آبرسانی کوثر برای روستای جلگه خلج احداث شد اما این پروژه به نام ما و به کام دیگران بوده است. رئیس شورای روستای جلگه خلج گفت: روستاهای جلگه خلج علیا و سفلی در ماه مبارک رمضان به علت نبود آب آشامیدنی مشکلاتشان مضاعف شده است.
وی افزود: مدت 2‌سال است که مشکلات را از طریق دهیار و شورای روستا به مسئولان استان و شهرستان منعکس کرده‌ایم ولی متاسفانه تاکنون اقدامی در راستای رفع مشکل صورت نگرفته است و اظهار می‌دارند بودجه و اعتباری برای احداث خط مستقل انتقال آب وجود ندارد.
دهیار روستای جلگه خلج سفلی نیز گفت: نمی‌دانیم فریاد اهالی روستا را به چه کسی بگویم، قطعی آب آشامیدنی و افت شدید فشار آن صدای مردم را درآورده است.
اسماعیل سلیمانی با بیان این‌که خط انتقال آب روستای جلگه خلج باید از مابقی روستاها جدا باشد، عنوان کرد: به‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته برای تکمیل مجتمع آبرسانی کوثر و رهایی از معضل آب نفتی درحال حاضر با توجه به قرارگیری در انتهای خط انتقال آب با مشکل افت فشار آب مواجه هستیم.
مدیر شعبه آب و فاضلاب روستایی شهرستان پلدختر نیز گفت:  آب آشامیدنی اهالی 32 روستای این شهرستان از مجتمع آبرسانی کوثر تأمین می‌شود و روستای جلگه خلج از توابع پلدختر آخرین روستایی است که آب آشامیدنی آن از این مجتمع تأمین می‌شود. حمید بهاروند افزود: بنابر این به علت این‌که روستای جلگه خلج آخرین روستای زیرپوشش مجتمع آبرسانی کوثر است، آب آشامیدنی این روستا با افت فشار مواجه می‌شود.
وی گفت: اهالی روستا خواستار تفکیک لوله آب آشامیدنی هستند که برای جدایی خط انتقال آب به طول 3 کیلومتر به اعتبار 4‌میلیارد ریال است که مساعدت مسئولان استان لرستان را طلب می‌کند.
وی همچنین با اشاره به مشکل ایجاد شده توسط اداره راه برای خط انتقال آب روستا افزود: اداره راه و شهرسازی مبادرت به 4 خطه کردن محور پلدختر- خرم‌آباد کرده که عملیات راه‌سازی لوله آب آشامیدنی را 500 متر زیر جاده کشانده و موجب خم‌شدن لوله شده است که به نظر می‌رسد این موضوع روی افت فشار آب روستا بی‌تأثیر نباشد.
بهاروند ادامه داد: در صورت بروز هرگونه مشکل در مسیر این جاده آب شرب روستای جلگه خلج پلدختر به‌طور کامل قطع خواهد شد.
وی تصریح کرد: بیشتر اهالی روستای جلگه خلج از انشعاب غیرمجاز استفاده می‌کنند که باید خود روستاییان نیز برای ارایه خدمات مطلوب‌تر مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نیز با رد مشکل قطعی آب در این روستا، اظهار داشت: روستای جلگه خلج درحال حاضر با مشکل افت فشار آب مواجه است که به‌نظر می‌رسد علت این موضوع انحنای ایجاد شده در خط انتقال آب روستا به وسیله جاده ایجاد شده در مسیر است.
علیرضا کاکاوند از پیگیری این مشکل خبر داد و بیان داشت:  درحال حاضر با توجه به خاکریزی صورت گرفته روی لوله آب روستا نگرانی در زمینه شکستگی لوله وجود دارد که درحال بررسی این موضوع هستیم.  وی تصریح کرد: در صورتی که برای خط انتقال آب مشکلی به وجود آمده باشد نسبت به تعویض خط در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  137