شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
پرسه در بازار

80‌درصد طلای موجود در بازار قاچاق است

قاچاق طلا در یک‌سال گذشته 30 تا 40‌درصد افزایش داشته است به‌طوری‌که درحال حاضر حدود 80‌درصد طلا و جواهرات موجود در بازار ایران را مصنوعات قاچاق تشکیل می‌دهند. عبادالله محمدولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اعلام این خبر گفت: میزان قاچاق طلا به‌حدی شدت داشته است که بازار انباشته از طلاي ترک و تایلندی شده و تولید داخلی در یک‌قدمی نابودی قرار گرفته است. در این شرایط و با وجود پیگیری‌های متعدد کوچکترین اقدامی برای جلوگیری از قاچاق طلا برداشته نشده است. محمد ولی با اشاره به تماس‌های مکرر تولیدکنندگان داخلی با اتحادیه‌شان تأکید کرد: قاچاقچیان بازار طلا را می‌شناسم و در صورت لزوم اسامی آنها را منتشر خواهم کرد.

افزایش قیمت برنج  نداریم

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه واردات برنج ممنوع نشده و اظهارات وزیر به منظور حمایت از تولید در فصل برداشت محصول داخلی است، گفت: مازاد واردات سال گذشته و ۳ ماهه اول سال پاسخگوی کسری تولید داخل است و نیازی به واردات نیست. علیزاده تصریح کرد: در بین اقلام مختلف غذایی تنها کالایی که قیمتش نسبت به سال 92 افزایش نداشته  و حداقل‌‌ترین افزایش قیمت را داشته است برنج بوده است.وی با بیان اینکه قیمت برنج در تهران بسیار بیشتر از قیمتی است که از کشاورز خریداری می‌شود، افزود: برنج با قیمت در شمال کشور حداکثر 7 هزار تومان قیمت دارد در حالیکه برنج‌های درجه 2 و 3 در تهران قیمت هایی بین 8 تا 10 هزار تومان دارند و برنج درجه یک اصلا به تهران نمی‌رسد.

لوازم‌التحریر ارزان شد

به دلیل افزایش عرضه، امسال قیمت لوازم‌التحریر نسبت به‌ سال گذشته افزایش نداشته است. عباس هدایتیان رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اعلام این خبر گفت: در برخی اقلام کاهش جزیی قیمت نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال قیمت مدادرنگی حدود 15درصد کاهش داشته است. او با اشاره به این‌که امسال دولت برای عرضه نوشت‌افزار ارزان قراردادی امضا نکرده است، افزود: مطابق عرف سال‌های گذشته وزارت صنعت برای تأمین نوشت‌افزار ارزان اقشار آسیب‌پذیر با تأمین‌کنندگان قرارداد فروش فوق‌العاده منعقد می‌کرد که از دو‌سال پیش تاکنون این کار را انجام نداده است. او همچنین ادامه داد: لوازم‌التحریر به دلیل گستردگی اقلام و تنوع آنها قیمت مصوب ندارد.


تعداد بازدید :  218