شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به فعالیت «کارخانجات صنایع نساجی هلال» در تهران و خوانسار
اینجا کارگران هستند که امداد می‌کنند

|   حسام خراسانی  |   خبرنگار|

در تعطیلات آخر هفته گذشته، با برنامه‌ریزی اداره‌کل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر، خبرنگاران حوزه هلال‌احمر از کارخانجات شرکت صنایع نساجی هلال در تهران و خوانسار دیدن کردند. گزارش پیش‌رو، روایتی است از تلاش کارگران این شرکت‌ها که گوشه‌ای از فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر را به خود اختصاص داده‌اند.
صنایع نساجی هلال ایران یک شرکت عام‌المنفعه است که ماموریت فرامرزی دارد.  این شرکت درسال 1336 تأسیس شد و با نام‌های مختلف فعالیت کرده است. در ‌سال 1373 شرکت توسط جمعیت هلال‌احمر خریداری شد و فعالیت خود را مطابق اهداف جمعیت هلال‌احمر پیش برد. این شرکت تولید انواع نخ، پارچه، پتو و به‌طورکلی تولید انواع محصولات نساجی و فروش محصولات تولیدی را برعهده دارد.  کارخانه شرکت صنایع نساجی هلال در تهران، در کیلومتر 18 جاده مخصوص تهران-کرج قرار دارد و در زمینی به مساحت 52‌هزار متر مربع احداث شده است. 6 کارگاه، سوله‌ها، ماشین‌آلات صنعتی و...  ازجمله امکانات شرکت هستند اما آنچه کار شرکت را خاص کرده است نه سوله‌ها و کارگاه‌ها و نه ماشین‌آلات صنعتی آن، بلکه روحیه امدادی کارگران و کارکنانی است که تنها برای کسب درآمد کار نمی‌کنند.   کارگران کارخانه می‌کوشند با تولید محصولات امدادی، آن زمان که طبیعت روی تند و تلخ خود را به روی بشر می‌گشاید زمینه لازم را برای تسریع و تسهیل عملیات نجات و تأمین نیاز مددجویان فراهم آورند.
 بزرگترین تولید‌کننده
چادرهای باکیفیت در منطقه
مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال‌ ایران نگاه مدیریتی این مجموعه را صرفا یک نگاه اقتصادی نمی‌داند. «ذوالفقار یزدان‌مهر» با بیان این‌که فلسفه وجودی تشکیل کارخانه فعالیت امدادی بوده است، راهبرد مدیریتی شرکت را کرامت انسان‌ها می‌داند و معتقد است که شرکت نساجی بازوی جمعیت هلال‌احمر هم به‌عنوان پشتیبان امدادی و هم به‌عنوان منابع مالی پایدار است.  او می‌گوید: «این شرکت بزرگترین تولید‌کننده چادرهای متنوع و باکیفیت در منطقه به حساب می‌آید و کارخانه نساجی هلال‌احمر به مرکز تأمین ملزومات سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تبدیل شده است.»
سعادت کار کردن
در کارخانه خدمت به خلق آسیب‌دیده
روحیه عجیبی دارد. مانند امدادگران که در جاده‌ها کار می‌کنند، کوشش می‌کند. به چشم‌هایش که خیره می‌شوی، شور و شوق کار کردن را می‌بینی. وقتی پای صحبتش می‌نشینی با افتخار می‌گوید، من کارگر شرکت نساجی هلال‌احمر هستم.
روحیه‌ای‌ که باعث شده نورالدین در 60سالگی حاضر نباشد از کارخانه دل بکند، پیرمردی با ریش سفید و کلاه سفید که در همان نگاه اول توجه همه را جلب می‌کند.  نزدیکش که می‌شوی، اگر به حرکت لب‌هایش دقت کنی متوجه می‌شوی که با هر باز و بسته شدن یک صلوات می‌فرستد. نورالدین حسینی کارگر بخش بسته‌بندی پتو است که می‌گوید: «سعادت نصیب ما شده است که در کارخانه‌ای کار می‌کنیم که کارش خدمت به خلق آسیب‌دیده خدا است.» او ادامه می‌دهد: «این‌جا بهشت زمین است.» حاضر است جان و مالش را در راه جمعیت هلال‌احمر هدیه کند.  داود، کارگر دیگری است که 13‌سال در کارخانه فعالیت کرده است.  از خاطراتش می‌گوید: «در‌سال 86 کارگران بخش تولید به صورت داوطلبانه در بخش بسته‌بندی نیز فعالیت می‌کردند تا به مردم زلزله‌زده چین کمک کنند.» او می‌گوید: «اساس کمک کردن، شوق و اشتیاق‌آور است و خود باعث ایجاد انگیزه می‌شود.» چادر یا سرپناه موقت یکی از تولیدات شرکت نساجی هلال است.  چادرهای اقلیمی به دلیل توزیع بین‌المللی در حوادث گوناگون از سوی جمعیت هلال‌احمر یکی از اساسی‌ترین تولیدات شرکت به حساب می‌آیند. اکنون میزان تولید متوسط روزانه این نوع چادر 70 دستگاه است و میزان تولید حداکثری این نوع چادر به صورت روزانه 250 دستگاه خواهد بود.  تولید چادر امدادی سبک یا مسافرتی از دیگر تولیدات شرکت است که ظرفیت متوسط روزانه تولید این چادر حدود 100 دستگاه و ظرفیت حداکثری تولید روزانه آن تعداد 300 دستگاه است.  کیف آلومینیومی یکی دیگر از محصولات کارخانه نساجی است که متوسط تولید آن روزانه 30 عدد و حداکثر تولید روزانه این محصول 55 عدد است.
بخش دیگر کارخانه، واحد تولید طناب و قیطان‌بافی است که در راستای تولید انواع و اقسام بند و طناب‌های قیطان مورد نیاز جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند. در فاز تولید بندبافی، بندهایی از عرض یک سانتیمتر تا هشت سانتیمتر تولید می‌شوند و ظرفیت متوسط تولید روزانه آن 180 کیلوگرم و ظرفیت حداکثری آن 350 کیلوگرم در روز است.  مهندس بیدکی مسئول سالن پتو‌بافی معتقد است: «کارگران شرکت نساجی هلال بازوان جمعیت هلال‌احمر و توان ذخیره‌شده جمعیت هلال‌احمر هستند که همواره در کنار سازمان‌های دیگر جمعیت هلال‌احمر در رسیدن به اهداف جمعیت هلال‌احمر می‌کوشند.» کاپشن، لباس امدادگری، مانتوی امدادی، کوله‌پشتی، کیسه خواب، کیسه جسد، کاور، ژیله و پتو از دیگر محصولات تولیدی شرکت صنایع نساجی هلال در تهران  است.
نساجی هلال خوانسار کارخانه برتر استان
کارخانه خوانسار شرکت صنایع نساجی هلال ایران با 15‌هزار متر مربع زیربنا دارای 4 سوله است و در 4 شیفت به صورت 24ساعته فعالیت می‌کند.  این کارخانه که در‌سال 92 به‌عنوان کارخانه برتر در استان اصفهان انتخاب شد، در‌سال 86 در شهرک صنعتی خوانسار در سه‌راهی خوانسار – رحمت‌آباد – گلپایگان تأسیس شد. این کارخانه دارای واحدهای تکسچر ایزینگ، بافندگی، کوتینگ و دوزندگی است.
مهندس کوهستانی، سرپرست کارخانه نساجی هلال واحد خوانسار می‌گوید: «شرکت نساجی جمعیت هلال‌احمر ایران امر خدمات‌رسانی در عرصه تولید امدادی را انجام می‌دهد و در سطح کشور به‌عنوان یک تولید‌کننده قدرتمند و با ظرفیت بسیار بالا شناخته شده است به‌طوری که سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نظیر سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، سازمان‌های مدیریت بحران، شهرداری‌ها و اورژانس سفارشات و نیازهای خود را در زمینه نساجی و کلیه اقلام امدادی از این شرکت تأمین می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «شرکت نساجی هلال‌احمر با رعایت استانداردهای جهانی و با کیفیت مطلوب محصولات خود را در اختیار جمعیت هلال احمر، ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهد.»
چندبرابر کار در زمان حوادث
محمد گرامی، کارگر بخش نخ‌ریسی است که سابقه 12‌سال حضور در امدادونجات جمعیت هلال‌احمر را نیز داراست. او می‌گوید: «بارها مشاهده کرده‌ام که هرگاه حادثه‌ای در نقطه‌ای از کشور پیش می‌آید کارگران کارخانه فعالیت‌های خود را چندبرابر می‌کنند.» گرامی ادامه می‌دهد: «کارخانه برای من یک دانشگاه بود، در این‌جا درس گذشت و ایثار آموختم.» کارگران کارخانه نساجی خوانسار در سه بخش ریسندگی، بافندگی و تکمیل فعالیت می‌کنند که واحد «تکسچر ایزینگ» وظیفه تولید نخ را دارد که به دو صورت «ساده» و «اینترمینگل» نخ تولید می‌کند.  در این کارخانه رنگ تولیدی پارچه نیز در انواع سفید (نیمه مات) و رنگی قابل عرضه به بازار است. این واحد قابلیت تولید 2000 تن نخ تکسچر ایزینگ را داراست و نیاز واحد بافندگی کارخانه را نیز مرتفع کرده است.  واحد بافندگی «پارچه‌های نرمش‌پذیر» بخش دیگری از کارخانه است که از شبکه‌ای از نخ‌ها و الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است. پارچه‌ها از نظر مواد بکاررفته انواع گوناگون دارند:  پنبه‌ای، پشمی، مخملی، ابریشمی و حوله‌ای.
کارگران واحد بافندگی در شرکت نساجی هلال واحد خوانسار با استفاده از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات درحال فعالیت هستند. نوع ماشین‌آلات بافندگی قابلیت تولید پارچه تا عرض 3/6 متر را دارند. علاوه بر این از دیگر قابلیت‌های این نوع ماشین‌آلات تولید همزمان دو نوع عرض پارچه روی هر یک از ماشین‌آلات است و قابلیت تولید روزانه تا 3300 متر طول پارچه را دارد از این لحاظ جمعیت هلال‌احمر از حیث دارا بودن بهترین ماشین‌آلات بافندگی در عرصه نساجی در کشور طلایه‌دار و پیشرو است.
چهارمین بخش واحد کوتینگ است. این واحد به منظور تولید پارچه‌های ضدآب درحال فعالیت است. در این واحد تولیدی پارچه‌های تولیدشده در فاز بافندگی به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌های ضدآب که در کف و سقف چادرهای اسکان اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند در این بخش تولید می‌شوند. این دستگاه قابلیت تولید پارچه‌های ضدآب با عرض 3/6 متر را دارد به همین خاطر با تولید پارچه‌های ضدآب با عرض 3/6 متر، کف چادرهای اسکان اضطراری- که در سنوات گذشته به یکدیگر دوخته می‌شدند که همین عامل هم باعث آبدهی کف چادر‌های می‌شد- به صورت یک تکه تولید می‌شود.


تعداد بازدید :  188