شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
شیرابه زباله‌های محمودآباد، خزر را آلوده می‌کند
گوش‌هایی که نمی‌شنوند – چشم‌هایی که نمی‌بینند

زباله شهرستان محمود آباد به دلیل نداشتن مکان دپوی موقت، مدتی است که در کنار نوار ساحلی خزر دپو و در دریا ریخته می‌شود.  
به گزارش مهر، انباشت زباله در حاشیه ساحل، منظره‌ای ناخوشایند را به وجود آورده که بوی تعفن آن هر رهگذر و مسافری را فراری می‌دهد، تپه‌ای که جولان جوندگان و حیوانات موزی شده است.
نزدیک به یک ماه است که زباله محمودآباد به محل دفن زباله درمنطقه عمارت آمل حمل نمی‌شود و به ناچار در ساحل دریا دپو می‌شود و روزانه 10 کارگر بدون هیچ‌گونه لباس مناسب اعم از دستکش،ماسک، کفش ولباس کار در میان زباله‌ها می‌لولند و با پاره کردن نایلون‌ها به دنبال بازیافت زباله هستند و با روی هم گذاشتن چند بلوک سیمانی آلونکی برای خود درست کرده و در همان مکان دپوی زباله زندگی می‌کنند.
چند قدم دورتر شیرابه زباله آرام و روان فاصله اندک خود تا دریا را بدون هیچ مانعی طی می‌کند و بدون نگرانی از مسئولان استان و شهرستان وارد دریا می‌شود و کمی آن‌طرف‌تر، عده زیادی در دریا شنا می‌کنند و از این خطر زیست محیطی و انسانی آگاهی ندارند.
سیف‌الله فرزانه فرماندار محمودآباد با ابراز این‌که یک عذرخواهی به مردم آمل بدهکار است و با بیان این‌که زباله یک معضل جهانی است اظهار داشت: زباله در تمام دنیا یک درآمد است ولی در این‌جا هزینه به شمار می‌رود.  وی با اشاره به مشترکات فرهنگی،اجتماعی و اقلیمی آمل و محمودآباد گفت: ما هیچ مشکلی با هم نداشته و نداریم، بلکه برخی با دخالت و مصاحبه‌های کذایی که بدون کارشناسی است باعث دو دستگی بین مردم این دو شهر می‌شوند.
وی تأکید کرد: ما این کار آمل رابه فال نیک گرفته‌ایم زیرا باعث شد به دنبال استقلال باشیم، اما آن‌که یک دفعه و ناگهانی جلوی انتقال زباله محمودآباد را گرفتند، برای ما مشکل‌ساز شد.
فرماندار محمودآباد، این شهر را یک شهر بسته دانسته و افزود:  از شمال به دریا و از جنوب به زمین‌های کشاورزی محدودیم.
وی با اشاره به جلسات متعددی که برگزار شد، آنها راکاربردی ندانسته و خواستار دادن زمان به محمودآبادشد تا راه حل اساسی پیدا شود.
فرزانه به مذاکرات خود با مسئولان نور اشاره و گفت: در تاریخ 18/4/93 تفاهم نامه‌ای با فرماندار نور امضا شد که زباله‌های این دو شهر در سایت جدید دپو شود، این زمین کارشناسی شده و مورد تأیید محیط‌زیست ومنابع طبیعی قرار گرفت و توافق شد دستگاه کمپوست در آن‌جا نصب و زباله‌ها خریداری شود و مشکل 11 شهر حل شود.  فرماندار محمودآباد گفت: متاسفانه این طرح با مقاومت یک عده انجام نشد، همه می‌گویند ما نگران زباله محمودآباد هستیم ولی هیچ‌کس دنبال حل آن نیست و باید فرصت دوساله به ما داده شود تا به دنبال راه حل بنیادی باشیم.
فرزانه در پایان ازمسئولان استان خواست محمودآباد را رها نکرده واگر فردی مصاحبه کرد آن را به حساب کل شهرستان   نگذارند.
شهردار محمودآباد نیز با بیان این‌که تمام انرژی و نیروی ما صرف زباله می‌شود اظهار داشت: ما درهر دو بخش زباله شهری وخانگی مشکل داریم، درنتیجه کمتر به ساحل توجه می‌شود.
محمدرضا شعبانی دپوی زباله درساحل را باعث به مخاطره افتادن محیط‌زیست دانسته و با اشاره به این‌که همه مسئولان برحل این مشکل تأکید دارند گفت: همه می‌گویند مشکل محمودآباد باید حل شود، ولی هیچ‌کس در پی حل آن نیست، امروز زباله از مرز هشدار گذشته و به مرز بحران رسیده و در آینده نزدیک محمودآباد را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد با بیان این‌که این شهر سپر بلای دیگر شهرها شده افزود: ما ازطریق فرمانداری و دوستان خود در وزارت کشور با تمام تلاش   طی مدت اخیر نتوانستیم با استان جلسه‌ای برگزار کنیم ودر نهایت استان قبول کرد در تاریخ 10 شهریور جلسه‌ای در باره زباله محمودآباد تشکیل دهد.
دکتر سیدهادی علوی خواهان فرصت برای حل این مشکل شده و با اشاره به جلسات متعدد در محمودآباد برای این معضل گفت:  درجلسه بامسئولان شهرستان نیزمحاسبه کردیم برای نصب دستگاه زباله سوز نیاز به یک الی دوسال زمان داریم، درنتیجه از مسئولان استان می‌خواهیم جلسه‌ای با آمل گذاشته و فرصت دو الی سه ساله به محمودآباد داده شودتا این مشکل حل شود در غیراین صورت مجبوریم مانند یک ماه گذشته زباله را درساحل دپو کنیم که درنهایت ساحل از زباله انباشته و آن وقت به ناچار زباله‌ها را با قایق در دریا رها می‌کنیم تا بوی آن به مشام مرکزنشینان برسد.
علوی با ابراز گلایه از نماینده مردم نور ومحمودآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به ایشان یادآور شدیم محمودآباد نیز جزیی ازحوزه انتخابیه شماست و برای حل این موضوع از ایشان خواهش کردیم با مسئولان نور جلسه‌ای بگذارند. متاسفانه آقای فیاضی حتی حاضر نشد با شهرستان نور درخصوص کمک به حل مشکل محمودآباد جلسه‌ای برگزار کند و نتوانست هماهنگی لازم را انجام دهد.
رئیس شورای اسلامی محمودآباد با ابراز گله‌مندی از مسئولان استان گفت:  شاید برای آنها مشکل محمودآباد مهم نباشد که تاکنون حاضر به برگزاری جلسه نشدند و ما تنها راه چاره را تنظیم نامه و ارسال آن به دفتر مقام معظم رهبری و نهاد ریاست‌جمهوری دانستیم تا مسئولیت مسئولان استان و آنهایی که با مصاحبه‌های آنچنانی ما را به تله می‌اندازند به وضوح مشخص شود.  
علی نبیان معاون استاندار مازندران نیز درخصوص ساماندهي معضل زباله در استان، با اشاره به اين كه نمي‌توان براي هر شهرستان مركز مستقل جمع‌آوري زباله اختصاص داد، خاطرنشان ساخت: در اين راستا براي شهرستان‌هاي بهشهر، نكا و گلوگاه (در قالب 5 شهرداري ) يك مركز سيستم كمپوست در نظر گرفته شد كه با خريداري يك دستگاه ويندرو، انشاءالله به زودي اين پروژه آغاز به كار خواهد کرد.
نبيان ادامه داد: درخصوص شهرستان‌هاي ساري و نوشهر، مقدمات نيروگاه زباله سوز فراهم شد و پيگيري‌هايي نيز در جهت حل مشكلات زيست محيطي آن صورت گرفت و در مورد انجيل سي بابل هم ضمن تامين منابع، بخشي از كارهاي مربوط به اين پروژه انجام گرفته است.
معاون استاندار، موضوع شيرابه زباله در ساري را از ديگر دغدغه‌ها در اين خصوص بيان كرد و گفت: قراردادي در اين مورد با دانشگاه نوشيرواني بابل با بهره‌گيري از تكنولوژي نانو منعقد شد كه از ماه پيش فعاليت آن آغاز شده است.


تعداد بازدید :  136