شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
پرکاری و کم‌کاری تیروئید عامل نازایی زنان

|  شهلا چایچیان  |   متخصص زنان و زایمان   |

پرکاری و کم‌کاری تیروئید موجب نا‌زایی می‌شود. زنان باید به علایم غیرعادی مانند تعریق شدید، گرما، لرزش دست، افزایش وزن و یبوست توجه کنند و بعد از ۳۵ سالگی آزمایش‌های مرتب داشته باشند.
سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است، زیرا آنها وظیفه بقای نسل را برعهده دارند. یکی از مواردی که زنان باید به آن توجه کنند عادت ماهیانه و حالت دوره‌ای تخمک‌گذاری است که سلامت آنها را نشان می‌دهد.
در زنان عادت ماهیانه باید مرتب، قابل پیش‌بینی و با خونریزی مناسب باشد، دوره‌های قاعدگی نیز باید کوتاه‌مدت و خفیف باشد و دردهای این دوران با مسکن درمان شود.
چنانچه زنان دچار ترشحات غیرعادی و  درد و سوزش غیرطبیعی در ناحیه تحتانی شکم شوند باید حتماً به متخصص زنان مراجعه کنند. همچنین لمس توده در این نواحی نیاز به مشورت با متخصص دارد.
بر این اساس لازم است زنان پس از اتمام دوره قاعدگی سینه‌های خود را معاینه کنند و اگر توده، سفتی، چسبندگی و فرورفتگی مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند.
سلامت عمومی غدد درون‌ریز در سلامت سیکل‌های زنان و باروری آنها اهمیت دارد بنابراین باید به علایم غیرعادی مانند تعریق شدید، گرما و لرزش دست ناشی از پرکاری تیروئید توجه کرد.  پرکاری تیروئید موجب کم شدن مقدار خونریزی می‌شود از طرفی کم‌کاری آن افزایش وزن، یبوست و قاعدگی نزدیک را به همراه دارد.
پرکاری و کم‌کاری تیروئید موجب نا‌زایی می‌شود که انتهای هر دو، قطع عادت ماهیانه است و با درمانی ساده می‌توان از عواقب بعدی آن پیشگیری کرد.
انجام آزمایش مدفوع در زنان بالای 45‌سال در پیشگیری از سرطان‌های گوارشی موثر است و‌ بانوان از 35‌سال به بالا باید سالانه یک بار مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند.  همچنین تست پاپ‌اسمیر برای پیشگیری و پیشگویی سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است.  درحال حاضر پیشنهاد می‌شود این آزمایش تا 28 سالگی یک بار و پس از آن هر 3‌سال یک بار لازم است انجام شود. 


تعداد بازدید :  170